The study aims to explain, describe and explore the content produced by the Dalton Gang through new media and communication tools. As a result of the preliminary examination, it was seen that the social media platform that the Dalton Gang used most actively and reached the largest audience was the TikTok Application. For this reason, the case study was limited to the accounts and content on the TikTok application. The 6 most active gang member accounts (158 TikTok content) were determined as a sample. The MAXQDA program was used in the analysis of the data. The prominent results of the study are as follows. The Dalton street gang is the first representative of the third-generation gang type which produce their own image and publish it directly through social media. The gang is aware that the physical power in the social networks and the symbolic power in social media amplify each other. The gang are following strategies to disrupt the existing field of power in the criminal habitat by producing written, visual and audio content on the subject of challenge and determination. Even though the gang cannot dominate the crime habitat, it has managed to gain enough capital to be an actor. The gang has created a unique and autonomous criminal culture (area, capital, habitus) by using symbolic and physical power together. Therefore, it is understood that Dalton gangs are not a temporary phenomenon but indicate a new period (street gangs’ period) in Turkey's criminal history.
Social change new media and communication street gangs crime habitat content analysis
Çalışmanın amacı, Dalton Çetesi'nin yeni medya ve iletişim araçları aracılığıyla ürettiği içerikleri açıklamak, tanımlamak ve keşfetmektir. Ön inceleme sonucunda Dalton Çetesi'nin en aktif kullandığı ve en geniş kitleye ulaştığı sosyal medya platformunun TikTok Uygulaması olduğu görülmüştür. Bu nedenle vaka çalışması TikTok uygulamasındaki hesaplar ve içeriklerle sınırlandırılmıştır. Örneklem olarak en aktif 6 çete üyesi hesabı (158 TikTok içeriği) belirlenmiştir. Verilerin analizinde MAXQDA programı kullanılmıştır. Çalışmanın öne çıkan sonuçları şunlardır. Dalton sokak çetesi, kendi imajını üreten ve bunu doğrudan sosyal medya aracılığıyla yayımlayan üçüncü nesil çete tipinin ilk temsilcisidir. Çete, sosyal ağlardaki fiziksel güç ile sosyal medyadaki sembolik gücün birbirini büyüttüğünün farkındadır. Çete, meydan okuma ve kararlılık konusu hakkında yazılı, görsel ve işitsel içerikler üreterek suç ortamındaki mevcut güç alanını bozmak için stratejiler izlemektedir. Çete suç habitatına hakim olamasa da bir aktör olmak için yeterli sermayeyi elde etmeyi başarmıştır. Çete, sembolik ve fiziksel gücü birlikte kullanarak kendine özgü ve özerk bir suç kültürü (alan, sermaye, habitus) yaratmıştır. Dolayısıyla Dalton çetelerinin geçici bir olgu olmadığı, Türkiye'nin suç tarihinde yeni bir dönemi (sokak çeteleri dönemi) işaret ettiği anlaşılmaktadır.
Sosyal değişim yeni media ve iletişim sokak çeteleri suç habitat içerik analizi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yeni Medya, Sosyal Değişim |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 29 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 4 |