Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Interaction of A New Type of Gang and New Media in Turkey: Daltons Street Gang Social Media Content Analysis

Yıl 2025, Cilt: 22 Sayı: 4, 734 - 752, 04.08.2025
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1708320

Öz

The study aims to explain, describe and explore the content produced by the Dalton Gang through new media and communication tools. As a result of the preliminary examination, it was seen that the social media platform that the Dalton Gang used most actively and reached the largest audience was the TikTok Application. For this reason, the case study was limited to the accounts and content on the TikTok application. The 6 most active gang member accounts (158 TikTok content) were determined as a sample. The MAXQDA program was used in the analysis of the data. The prominent results of the study are as follows. The Dalton street gang is the first representative of the third-generation gang type which produce their own image and publish it directly through social media. The gang is aware that the physical power in the social networks and the symbolic power in social media amplify each other. The gang are following strategies to disrupt the existing field of power in the criminal habitat by producing written, visual and audio content on the subject of challenge and determination. Even though the gang cannot dominate the crime habitat, it has managed to gain enough capital to be an actor. The gang has created a unique and autonomous criminal culture (area, capital, habitus) by using symbolic and physical power together. Therefore, it is understood that Dalton gangs are not a temporary phenomenon but indicate a new period (street gangs’ period) in Turkey's criminal history.

Kaynakça

  • A takımı. (2023). Dündar Kiliç Gizlendiği Yerden Röportaj Verdi- Savaş Ay ile A Takımı | 1994. TV presenter Savaş Ay. 24 Ekim 2023 tarihinde yayımlandı. YouTube. https://youtu.be/f8wXIlaJ5LU?si=OkzBKEY3uovU0VvF
  • Acar, B., Ünal, B., Çelik, G., Demir, E., & Yaman, Ö. M. (2023). Suç ve şiddet içerikli 3. sayfa haberlerinde ‘kadın’ temsili: Hürriyet, Sözcü, Yeni Şafak gazeteleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 68-83.
  • Aksoyer, A., & Varol, A. (2020). Hırsızlıktan yakalandı, 50 suç kaydı çıktı. Demirören News Agency, 18 Kasım. https://www.dha.com.tr/gundem/hirsizliktan-yakalandi-50-suc-kaydi-cikti-1798697
  • Ali Yerlikaya [@AliYerlikaya]. (2024). Organize suç örgütü lideri Bariş Boyun yakalandı. Twitter (now X), 22 Mayıs. https://x.com/AliYerlikaya/status/1793203359156928924?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1793203359156928924%7Ctwgr%5E857b75194b1633ee855bac6a208dea0da631b2d3%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2F
  • Alus, S. M. (2019). Onikiler. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Baki, B. U., & Boyacıoğlu, A. (2023). Yeni medyada suç haberleri ve gündelik hayatta dolaylı mağduriyet. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (42), 63-83.
  • Balıkhane Nazırı A. R. B. (1995). Bir zamanlar İstanbul. İstanbul: Tercüman 1001 Temel Eser.
  • Baudrillard, J. (2010). Simülakrlar ve Simülasyon. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2021). Sessiz Yığınların Gölgesinde. Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Birand, M. A. (2021). İnci baba Türkiye'deki ''babalığı'' anlatıyor | 1993. 4 Aralık 2021 tarihinde yayımlandı. TV presenter Mehmet Ali Birand. YouTube. https://youtu.be/uM44OCSfC3M?si=FfkNWVzxs3CX-Bms
  • Bourdieu, P. (2013). Bilimin toplumsal kullanımları (L. Ünsaldı, Trans.). İstanbul: Heretik Yayıncılık.
  • Bourdieu, P. (2014). Eril tahakküm (B. Yılmaz, Trans.). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Dünyanın sefaleti (L. Ünsaldı, Trans.). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2016). Akademik aklın eleştirisi (B. Yalım, Trans.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Burke, J. (1991). Teenagers, clothes, and gang violence. Educational Leadership, 49(1), 11-13
  • Calhoun, C. (2004). Bourdieu sosyolojisinin ana hatları. In The Book by Design: Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi (G. Çeğin, E. Göker, Â. Arlı, & Ü. Tatlıcan, Eds.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Cem, H. (2004). Türkiye’de babalar ve mafya. İstanbul: Geçit Yayınları.
  • Cresswell, J. W. (2019). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (H. Özcan, Trans.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cresswell, J. W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Trans.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Creswell, H. W., & Creswell, D. J. (2021). Araştırma tasarımı (E. Karadağ, Trans.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çulcu, M. (2001a). Türkiye’de mafia’laşmanın kökenleri-1, Her sakaldan bir kıl. İstanbul: E Yayınları.
  • Çulcu, M. (2001b). Türkiye’de mafia’laşmanın kökenleri-2, Sikkesiz sultanlar. İstanbul: E Yayınları.
  • Çulcu, M. (2001c). Türkiye’de mafia’laşmanın kökenleri-3, Düşmüş ocağı yanıyor. İstanbul: E Yayınları.
  • Densley, J. (2020). Collective violence online: when street gangs use social media. In The handbook of collective violence (pp. 305-316). Routledge
  • Devrim, Y. (2014). Kabadayılar. İzmir: Kod Yayıncılık.
  • Doğan, E. (2022). Suça sürüklenen çocuklara yönelik medya pratikleri ve nefret söylemi: Video haberler ve kullanıcı yorumları örneği. TRT Akademi, 7(15), 676-701.
  • El-Nawawy, M., & Elmasry, M. H. (2017). Valuing victims: A comparative framing analysis of The Washington Post’s coverage of violent attacks against Muslims and non-Muslims. International Journal of Communication, 11, 20.
  • Emirbayer, M. (2014). Charles Tilly ve Pierre Bourdieu. Cogito, (76), 51-52.
  • Etter, G. (1998). Common characteristics of gangs: Examining the cultures of the new urban tribes. Journal of Gang Research, 5(2), 19-33.
  • Galeotti, M. (2014). Global crime today: The changing face of organised crime. Routledge.
  • Garot, R., & Katz, J. (2003). Provocative looks: Gang appearance and dress codes in an inner-city alternative school. Ethnography, 4(3), 421-454.
  • Gingeras, R. (2010). Beyond Istanbul's ‘laz underworld’: Ottoman paramilitarism and the rise of Turkish organised crime 1908–1950. Contemporary European History, 19(3), 215-230.
  • Gingeras, R. (2014). Heroin, organized crime, and the making of modern Turkey. Oxford University Press.
  • Gökçe, D. (2024, May 26). Daltonlar’ın lideri Rusya'da yakayı ele verdi!. Erişim tarihi: 12 Haziran. https://halktv.com.tr/gundem/daltonlarin-lideri-rusyada-yakayi-ele-verdi-837464h
  • Gökdemir, B. [@can.dalto34]. (2023). Yaslan be Halil İbrahim. TikTok. 6 Ağustos. https://www.tiktok.com/@can.dalto34/photo/7264237823220403462?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7395950410639820294
  • Gönenç, E. Ö. (2003). İnternet ve Türkiye'deki gelişimi. Istanbul University Faculty of Communication Journal, (16), 87-98.
  • Gulmez, R. (2019). The securitization of the Syrian refugee crisis through political party discourses. Journal of International Migration and Integration, (20), 887-906.
  • Günel, Ö. F. (2002). Sedat Peker Sisler Bulvarı Programı Part 1. 24 Haziran 2013 tarihinde yayımlandı. TV presenter Ömer Faruk Günel. 01:08:46. https://youtu.be/4brC9r3IHaQ?si=3UtYATdv4r3lg-nL
  • Harkness, G. (2013). Gangs and gangsta rap in Chicago: A microscenes perspective. Poetics, 41(2), 151-176
  • Hiçyılmaz, E. (1996). Eski İstanbul hayatı: Yosmalar, Kabadayılar. İstanbul: Pera Yayınları.
  • Ilan, J. (2020). Digital street culture decoded: Why criminalizing drill music is street illiterate and counterproductive. The British Journal of Criminology, 60(4), 994-1013
  • İlaslan, S. (2014). Türkiye’de televizyon yayıncılığının kuruluşu üzerine temel tartışmalar: Kalkınma, eğitim ve milli güvenlik. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 69(3), 481-510.
  • Kara, M. (2024). Suç Örgütlerinin Sosyal Medyayı Bir Özendirme Aracı Olarak Kullanması: Basına Yansıyan Haberler Eşliğinde Bir İnceleme. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 8(3), 510-536
  • Karakaya, A., & Uz, A. (2021). Emniyet teşkilatında sosyal medya kullanımı: Instagram örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(4), 3568-3584.
  • Kılıçbay, M. A., Sevindi, N., Kaynak, M., Akar, A., Karakaş, E., Kılıç, E., Ayar, L., Özdiker, C., Karadaş, Ü., Akgöz, E., & Vardan, U. (2010). Türk mafyası. İstanbul: Profil Yayınları.
  • Kocasakal, Ü. (2002). Organize suçluluğun tanımı, özellikleri ve kapsamı. Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, (1), 130-163.
  • Korman, J. (1995). Removal of gang-related tattoos. Western Journal of Medicine, 162(6), 541.
  • Koyuncu, A. (2012). Türkiye’de göç ve kentleşme. İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Koyuncu, A. (2015). Kentleşme ve göç. İstanbul: Hikmetevi Yayınları.
  • Kubrin, C. E. (2005). Gangstas, thugs, and hustlas: Identity and the code of the street in rap music. Social Problems, 52(3), 360-378
  • Lozon, J., & Bensimon, M. (2017). A systematic review on the functions of rap among gangs. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 61(11), 1243-1261.
  • Mansur, B. (2019). Son Kabadayı. İstanbul: Girdap Kitap
  • Medyabar. (2023). Sakaryalı iş adamı Abhazya'da öldürüldü! 8 Ağustos. https://medya-bar.com/haber/16019254/sakaryali-is-adami-abhazyada-olduruldu
  • Melde, C., & Weerman, F. M. (Eds.). (2020). Gangs in the era of internet and social media. Cham, Switz: Springer
  • Nickerson, C. (2019). Media portrayal of terrorism and Muslims: A content analysis of Turkey and France. Crime, Law and Social Change, (72), 547-567.
  • Noviyanti, D., Nur, M., & Huda, K. (2017). A syntactic and semantic analysis on motorcycle slogans. Edulitics (Education, Literature, and Linguistics) Journal, 2(1), 30-40.
  • Özçağlayan, M. (2014). Türkiye'de televizyon yayıncılığının gelişimi. Selçuk İletişim, 1(2), 41-52.
  • Özgür, H. O., & Özkul, M. (2022). Risk Toplumunda Kuşakların Yeni Şiddet Deneyimi: Dijital Şiddet. Electronic Turkish Studies, 17(3).
  • Parlar, S. (2006). Kirli işler imparatorluğu. Mephisto Kitapevi.
  • Patton, D. U., Eschmann, R. D., & Butler, D. A. (2013). Internet banging: New trends in social media, gang violence, masculinity and hip hop. Computers in Human Behavior, 29(5), A54-A59
  • Patton, D. U., Hong, J. S., Ranney, M., Patel, S., Kelley, C., Eschmann, R., & Washington, T. (2014). Social media as a vector for youth violence: A review of the literature. Computers in human behavior, (35) 548-553
  • Peker, S. (2021). Sedat Peker açıklamaları. 2 Mayıs 2021 tarihinde yayımlandı. YouTube. https://www.youtube.com/@sedatpekerreis/playlists
  • Phelan, M. P., & Hunt, S. A. (1998). Prison gang members' tattoos as identity work: The visual communication of moral careers. Symbolic Interaction, 21(3), 277-298.
  • Pyrooz, D. C., Decker, S. H., & Moule Jr, R. K. (2015). Criminal and routine activities in online settings: Gangs, offenders, and the Internet. Justice Quarterly, 32(3), 471-499.
  • Quinn, J. F., & Forsyth, C. J. (2009). Leathers and rolexs: The symbolism and values of the motorcycle club. Deviant Behavior, 30(3), 235-265.
  • Reid, S. E., Valasik, M., & Bagavathi, A. (2020). Examining the physical manifestation of alt-right gangs: From online trolling to street fighting. Gangs in the Era of Internet and Social Media, 105-134.
  • Riley, W. (2006). Interpreting gang tattoos. Corrections Today, 68(2), 46.
  • Ritzer, G. (1997). Postmodern social theory. McGraw-Hil
  • Savaş, S., & Topaloğlu, N. (2019). Data analysis through social media according to the classified crime. Turkish Journal of Electrical Engineering and Computer Sciences, 27(1), 407-420.
  • Saymaz, İ. (2024). Facetime’dan talimat, Haliç Köprüsü’nde suikast. Erişim tarihi: 25 Mayıs. https://www.sozcu.com.tr/facetime-dan-talimat-halic-koprusu-nde-suikast-p40532
  • Seyrek, E. (2018). Son Kabadayı. İstanbul: Erasmus Yayınları.
  • Siegel, D., & Nelen, H. (Eds.). (2007). Organized crime: Culture, markets and policies (Vol. 7). Springer Science & Business Media.
  • Soyuer, H. (2015). Ankara Kabadayıları. Ankara: Pencere Yayınları.
  • Söğüt, F. (2020). İnternet sözlüklerinde mekânsal ötekileştirme üzerine bir araştırma: Ekşi Sözlük'te Esenyurt başlığı örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 45-68.
  • Storrod, M. L., & Densley, J. A. (2017). ‘Going viral’and ‘Going country’: the expressive and instrumental activities of street gangs on social media. Journal of Youth Studies, 20(6), 677-696
  • Swartz, D. (1997). Culture and power: The sociology of Pierre Bourdieu. The University of Chicago Press.
  • Swartz, D. (2015). Bourdieucü perspektiften sosyolojik analiz için meta ilişkiler. In The Book Design: Bourdieu ve tarihsel analiz (P. S. Gorski, Ed.). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Şekeroğlu, M. (2023). Öldürülen ikinci kişinin ismi belirlendi! Fransa’daki hesaplaşmanın detayları ortaya çıktı! Habertürk, 18 Eylül. https://www.haberturk.com/oldurulen-ikinci-kisinin-ismi-belirlendi-fransadaki-hesaplasmanin-detaylari-ortaya-cikti-halil-ay-cinayeti-ve-gulbey-dilsiz-3622602
  • Turkish Statistical Institute. (2024). İstatistiklerle gençlik. Erişim tarihi: 20 Haziran. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Nufus-ve-Demografi-109
  • Türk, H. (2005). Mafya imparatorluğu. İstanbul: Akademi Yayıncılık.
  • Ulunay, R. C. (2017). Sayılı fırtınalar: Eski İstanbul kabadayıları. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Urbanik, M. M., & Roks, R. A. (2020). GangstaLife: Fusing urban ethnography with netnography in gang studies. Qualitative Sociology, (43), 213-233.
  • Wearesocial. (n.d.). Digital 2023. Erişim tarihi: 17 Haziran. https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/digital-2023/
  • Whittaker, A., Densley, J., & Moser, K. S. (2020). No two gangs are alike: The digital divide in street gangs’ differential adaptations to social media. Computers in Human Behavior, (110).
  • Wijeratne, S., Doran, D., Sheth, A., & Dustin, J. L. (2015, May). Analyzing the social media footprint of street gangs. In 2015 IEEE International Conference on Intelligence and Security Informatics (ISI) (pp. 91-96). IEEE
  • Yurdakul, D. (2001). Dündar Kılıç ve kabadayılık efsanesi. İstanbul: Ümit Yayıncılık.
  • Yurdakul, D. (2012). Abi Kabadayılar, mafya ve derin devlet. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.

Türkiye’de Yeni Bir Çete Türü ve Yeni Medya Etkileşimi: Daltonlar Sokak Çetesi Sosyal Medya İçerik Analizi

Yıl 2025, Cilt: 22 Sayı: 4, 734 - 752, 04.08.2025
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1708320

Öz

Çalışmanın amacı, Dalton Çetesi'nin yeni medya ve iletişim araçları aracılığıyla ürettiği içerikleri açıklamak, tanımlamak ve keşfetmektir. Ön inceleme sonucunda Dalton Çetesi'nin en aktif kullandığı ve en geniş kitleye ulaştığı sosyal medya platformunun TikTok Uygulaması olduğu görülmüştür. Bu nedenle vaka çalışması TikTok uygulamasındaki hesaplar ve içeriklerle sınırlandırılmıştır. Örneklem olarak en aktif 6 çete üyesi hesabı (158 TikTok içeriği) belirlenmiştir. Verilerin analizinde MAXQDA programı kullanılmıştır. Çalışmanın öne çıkan sonuçları şunlardır. Dalton sokak çetesi, kendi imajını üreten ve bunu doğrudan sosyal medya aracılığıyla yayımlayan üçüncü nesil çete tipinin ilk temsilcisidir. Çete, sosyal ağlardaki fiziksel güç ile sosyal medyadaki sembolik gücün birbirini büyüttüğünün farkındadır. Çete, meydan okuma ve kararlılık konusu hakkında yazılı, görsel ve işitsel içerikler üreterek suç ortamındaki mevcut güç alanını bozmak için stratejiler izlemektedir. Çete suç habitatına hakim olamasa da bir aktör olmak için yeterli sermayeyi elde etmeyi başarmıştır. Çete, sembolik ve fiziksel gücü birlikte kullanarak kendine özgü ve özerk bir suç kültürü (alan, sermaye, habitus) yaratmıştır. Dolayısıyla Dalton çetelerinin geçici bir olgu olmadığı, Türkiye'nin suç tarihinde yeni bir dönemi (sokak çeteleri dönemi) işaret ettiği anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • A takımı. (2023). Dündar Kiliç Gizlendiği Yerden Röportaj Verdi- Savaş Ay ile A Takımı | 1994. TV presenter Savaş Ay. 24 Ekim 2023 tarihinde yayımlandı. YouTube. https://youtu.be/f8wXIlaJ5LU?si=OkzBKEY3uovU0VvF
  • Acar, B., Ünal, B., Çelik, G., Demir, E., & Yaman, Ö. M. (2023). Suç ve şiddet içerikli 3. sayfa haberlerinde ‘kadın’ temsili: Hürriyet, Sözcü, Yeni Şafak gazeteleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 68-83.
  • Aksoyer, A., & Varol, A. (2020). Hırsızlıktan yakalandı, 50 suç kaydı çıktı. Demirören News Agency, 18 Kasım. https://www.dha.com.tr/gundem/hirsizliktan-yakalandi-50-suc-kaydi-cikti-1798697
  • Ali Yerlikaya [@AliYerlikaya]. (2024). Organize suç örgütü lideri Bariş Boyun yakalandı. Twitter (now X), 22 Mayıs. https://x.com/AliYerlikaya/status/1793203359156928924?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1793203359156928924%7Ctwgr%5E857b75194b1633ee855bac6a208dea0da631b2d3%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2F
  • Alus, S. M. (2019). Onikiler. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Baki, B. U., & Boyacıoğlu, A. (2023). Yeni medyada suç haberleri ve gündelik hayatta dolaylı mağduriyet. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (42), 63-83.
  • Balıkhane Nazırı A. R. B. (1995). Bir zamanlar İstanbul. İstanbul: Tercüman 1001 Temel Eser.
  • Baudrillard, J. (2010). Simülakrlar ve Simülasyon. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2021). Sessiz Yığınların Gölgesinde. Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Birand, M. A. (2021). İnci baba Türkiye'deki ''babalığı'' anlatıyor | 1993. 4 Aralık 2021 tarihinde yayımlandı. TV presenter Mehmet Ali Birand. YouTube. https://youtu.be/uM44OCSfC3M?si=FfkNWVzxs3CX-Bms
  • Bourdieu, P. (2013). Bilimin toplumsal kullanımları (L. Ünsaldı, Trans.). İstanbul: Heretik Yayıncılık.
  • Bourdieu, P. (2014). Eril tahakküm (B. Yılmaz, Trans.). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Dünyanın sefaleti (L. Ünsaldı, Trans.). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2016). Akademik aklın eleştirisi (B. Yalım, Trans.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Burke, J. (1991). Teenagers, clothes, and gang violence. Educational Leadership, 49(1), 11-13
  • Calhoun, C. (2004). Bourdieu sosyolojisinin ana hatları. In The Book by Design: Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi (G. Çeğin, E. Göker, Â. Arlı, & Ü. Tatlıcan, Eds.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Cem, H. (2004). Türkiye’de babalar ve mafya. İstanbul: Geçit Yayınları.
  • Cresswell, J. W. (2019). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (H. Özcan, Trans.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cresswell, J. W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Trans.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Creswell, H. W., & Creswell, D. J. (2021). Araştırma tasarımı (E. Karadağ, Trans.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çulcu, M. (2001a). Türkiye’de mafia’laşmanın kökenleri-1, Her sakaldan bir kıl. İstanbul: E Yayınları.
  • Çulcu, M. (2001b). Türkiye’de mafia’laşmanın kökenleri-2, Sikkesiz sultanlar. İstanbul: E Yayınları.
  • Çulcu, M. (2001c). Türkiye’de mafia’laşmanın kökenleri-3, Düşmüş ocağı yanıyor. İstanbul: E Yayınları.
  • Densley, J. (2020). Collective violence online: when street gangs use social media. In The handbook of collective violence (pp. 305-316). Routledge
  • Devrim, Y. (2014). Kabadayılar. İzmir: Kod Yayıncılık.
  • Doğan, E. (2022). Suça sürüklenen çocuklara yönelik medya pratikleri ve nefret söylemi: Video haberler ve kullanıcı yorumları örneği. TRT Akademi, 7(15), 676-701.
  • El-Nawawy, M., & Elmasry, M. H. (2017). Valuing victims: A comparative framing analysis of The Washington Post’s coverage of violent attacks against Muslims and non-Muslims. International Journal of Communication, 11, 20.
  • Emirbayer, M. (2014). Charles Tilly ve Pierre Bourdieu. Cogito, (76), 51-52.
  • Etter, G. (1998). Common characteristics of gangs: Examining the cultures of the new urban tribes. Journal of Gang Research, 5(2), 19-33.
  • Galeotti, M. (2014). Global crime today: The changing face of organised crime. Routledge.
  • Garot, R., & Katz, J. (2003). Provocative looks: Gang appearance and dress codes in an inner-city alternative school. Ethnography, 4(3), 421-454.
  • Gingeras, R. (2010). Beyond Istanbul's ‘laz underworld’: Ottoman paramilitarism and the rise of Turkish organised crime 1908–1950. Contemporary European History, 19(3), 215-230.
  • Gingeras, R. (2014). Heroin, organized crime, and the making of modern Turkey. Oxford University Press.
  • Gökçe, D. (2024, May 26). Daltonlar’ın lideri Rusya'da yakayı ele verdi!. Erişim tarihi: 12 Haziran. https://halktv.com.tr/gundem/daltonlarin-lideri-rusyada-yakayi-ele-verdi-837464h
  • Gökdemir, B. [@can.dalto34]. (2023). Yaslan be Halil İbrahim. TikTok. 6 Ağustos. https://www.tiktok.com/@can.dalto34/photo/7264237823220403462?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7395950410639820294
  • Gönenç, E. Ö. (2003). İnternet ve Türkiye'deki gelişimi. Istanbul University Faculty of Communication Journal, (16), 87-98.
  • Gulmez, R. (2019). The securitization of the Syrian refugee crisis through political party discourses. Journal of International Migration and Integration, (20), 887-906.
  • Günel, Ö. F. (2002). Sedat Peker Sisler Bulvarı Programı Part 1. 24 Haziran 2013 tarihinde yayımlandı. TV presenter Ömer Faruk Günel. 01:08:46. https://youtu.be/4brC9r3IHaQ?si=3UtYATdv4r3lg-nL
  • Harkness, G. (2013). Gangs and gangsta rap in Chicago: A microscenes perspective. Poetics, 41(2), 151-176
  • Hiçyılmaz, E. (1996). Eski İstanbul hayatı: Yosmalar, Kabadayılar. İstanbul: Pera Yayınları.
  • Ilan, J. (2020). Digital street culture decoded: Why criminalizing drill music is street illiterate and counterproductive. The British Journal of Criminology, 60(4), 994-1013
  • İlaslan, S. (2014). Türkiye’de televizyon yayıncılığının kuruluşu üzerine temel tartışmalar: Kalkınma, eğitim ve milli güvenlik. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 69(3), 481-510.
  • Kara, M. (2024). Suç Örgütlerinin Sosyal Medyayı Bir Özendirme Aracı Olarak Kullanması: Basına Yansıyan Haberler Eşliğinde Bir İnceleme. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 8(3), 510-536
  • Karakaya, A., & Uz, A. (2021). Emniyet teşkilatında sosyal medya kullanımı: Instagram örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(4), 3568-3584.
  • Kılıçbay, M. A., Sevindi, N., Kaynak, M., Akar, A., Karakaş, E., Kılıç, E., Ayar, L., Özdiker, C., Karadaş, Ü., Akgöz, E., & Vardan, U. (2010). Türk mafyası. İstanbul: Profil Yayınları.
  • Kocasakal, Ü. (2002). Organize suçluluğun tanımı, özellikleri ve kapsamı. Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, (1), 130-163.
  • Korman, J. (1995). Removal of gang-related tattoos. Western Journal of Medicine, 162(6), 541.
  • Koyuncu, A. (2012). Türkiye’de göç ve kentleşme. İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Koyuncu, A. (2015). Kentleşme ve göç. İstanbul: Hikmetevi Yayınları.
  • Kubrin, C. E. (2005). Gangstas, thugs, and hustlas: Identity and the code of the street in rap music. Social Problems, 52(3), 360-378
  • Lozon, J., & Bensimon, M. (2017). A systematic review on the functions of rap among gangs. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 61(11), 1243-1261.
  • Mansur, B. (2019). Son Kabadayı. İstanbul: Girdap Kitap
  • Medyabar. (2023). Sakaryalı iş adamı Abhazya'da öldürüldü! 8 Ağustos. https://medya-bar.com/haber/16019254/sakaryali-is-adami-abhazyada-olduruldu
  • Melde, C., & Weerman, F. M. (Eds.). (2020). Gangs in the era of internet and social media. Cham, Switz: Springer
  • Nickerson, C. (2019). Media portrayal of terrorism and Muslims: A content analysis of Turkey and France. Crime, Law and Social Change, (72), 547-567.
  • Noviyanti, D., Nur, M., & Huda, K. (2017). A syntactic and semantic analysis on motorcycle slogans. Edulitics (Education, Literature, and Linguistics) Journal, 2(1), 30-40.
  • Özçağlayan, M. (2014). Türkiye'de televizyon yayıncılığının gelişimi. Selçuk İletişim, 1(2), 41-52.
  • Özgür, H. O., & Özkul, M. (2022). Risk Toplumunda Kuşakların Yeni Şiddet Deneyimi: Dijital Şiddet. Electronic Turkish Studies, 17(3).
  • Parlar, S. (2006). Kirli işler imparatorluğu. Mephisto Kitapevi.
  • Patton, D. U., Eschmann, R. D., & Butler, D. A. (2013). Internet banging: New trends in social media, gang violence, masculinity and hip hop. Computers in Human Behavior, 29(5), A54-A59
  • Patton, D. U., Hong, J. S., Ranney, M., Patel, S., Kelley, C., Eschmann, R., & Washington, T. (2014). Social media as a vector for youth violence: A review of the literature. Computers in human behavior, (35) 548-553
  • Peker, S. (2021). Sedat Peker açıklamaları. 2 Mayıs 2021 tarihinde yayımlandı. YouTube. https://www.youtube.com/@sedatpekerreis/playlists
  • Phelan, M. P., & Hunt, S. A. (1998). Prison gang members' tattoos as identity work: The visual communication of moral careers. Symbolic Interaction, 21(3), 277-298.
  • Pyrooz, D. C., Decker, S. H., & Moule Jr, R. K. (2015). Criminal and routine activities in online settings: Gangs, offenders, and the Internet. Justice Quarterly, 32(3), 471-499.
  • Quinn, J. F., & Forsyth, C. J. (2009). Leathers and rolexs: The symbolism and values of the motorcycle club. Deviant Behavior, 30(3), 235-265.
  • Reid, S. E., Valasik, M., & Bagavathi, A. (2020). Examining the physical manifestation of alt-right gangs: From online trolling to street fighting. Gangs in the Era of Internet and Social Media, 105-134.
  • Riley, W. (2006). Interpreting gang tattoos. Corrections Today, 68(2), 46.
  • Ritzer, G. (1997). Postmodern social theory. McGraw-Hil
  • Savaş, S., & Topaloğlu, N. (2019). Data analysis through social media according to the classified crime. Turkish Journal of Electrical Engineering and Computer Sciences, 27(1), 407-420.
  • Saymaz, İ. (2024). Facetime’dan talimat, Haliç Köprüsü’nde suikast. Erişim tarihi: 25 Mayıs. https://www.sozcu.com.tr/facetime-dan-talimat-halic-koprusu-nde-suikast-p40532
  • Seyrek, E. (2018). Son Kabadayı. İstanbul: Erasmus Yayınları.
  • Siegel, D., & Nelen, H. (Eds.). (2007). Organized crime: Culture, markets and policies (Vol. 7). Springer Science & Business Media.
  • Soyuer, H. (2015). Ankara Kabadayıları. Ankara: Pencere Yayınları.
  • Söğüt, F. (2020). İnternet sözlüklerinde mekânsal ötekileştirme üzerine bir araştırma: Ekşi Sözlük'te Esenyurt başlığı örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 45-68.
  • Storrod, M. L., & Densley, J. A. (2017). ‘Going viral’and ‘Going country’: the expressive and instrumental activities of street gangs on social media. Journal of Youth Studies, 20(6), 677-696
  • Swartz, D. (1997). Culture and power: The sociology of Pierre Bourdieu. The University of Chicago Press.
  • Swartz, D. (2015). Bourdieucü perspektiften sosyolojik analiz için meta ilişkiler. In The Book Design: Bourdieu ve tarihsel analiz (P. S. Gorski, Ed.). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Şekeroğlu, M. (2023). Öldürülen ikinci kişinin ismi belirlendi! Fransa’daki hesaplaşmanın detayları ortaya çıktı! Habertürk, 18 Eylül. https://www.haberturk.com/oldurulen-ikinci-kisinin-ismi-belirlendi-fransadaki-hesaplasmanin-detaylari-ortaya-cikti-halil-ay-cinayeti-ve-gulbey-dilsiz-3622602
  • Turkish Statistical Institute. (2024). İstatistiklerle gençlik. Erişim tarihi: 20 Haziran. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Nufus-ve-Demografi-109
  • Türk, H. (2005). Mafya imparatorluğu. İstanbul: Akademi Yayıncılık.
  • Ulunay, R. C. (2017). Sayılı fırtınalar: Eski İstanbul kabadayıları. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Urbanik, M. M., & Roks, R. A. (2020). GangstaLife: Fusing urban ethnography with netnography in gang studies. Qualitative Sociology, (43), 213-233.
  • Wearesocial. (n.d.). Digital 2023. Erişim tarihi: 17 Haziran. https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/digital-2023/
  • Whittaker, A., Densley, J., & Moser, K. S. (2020). No two gangs are alike: The digital divide in street gangs’ differential adaptations to social media. Computers in Human Behavior, (110).
  • Wijeratne, S., Doran, D., Sheth, A., & Dustin, J. L. (2015, May). Analyzing the social media footprint of street gangs. In 2015 IEEE International Conference on Intelligence and Security Informatics (ISI) (pp. 91-96). IEEE
  • Yurdakul, D. (2001). Dündar Kılıç ve kabadayılık efsanesi. İstanbul: Ümit Yayıncılık.
  • Yurdakul, D. (2012). Abi Kabadayılar, mafya ve derin devlet. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
Toplam 87 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Yeni Medya, Sosyal Değişim
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Muhammed Ferit Duman 0000-0001-7644-9486

Erkan Solmaz 0000-0003-1218-9296

Erken Görünüm Tarihi 30 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 29 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Duman, M. F., & Solmaz, E. (2025). Interaction of A New Type of Gang and New Media in Turkey: Daltons Street Gang Social Media Content Analysis. OPUS Journal of Society Research, 22(4), 734-752. https://doi.org/10.26466/opusjsr.1708320