Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ordu İli Turizm Alanlarının Zihin Haritalama Yöntemi ile Değerlendirilmesi ve Deneyimle Değişen Turizm Alanı Algısının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 333 - 346, 31.12.2024
https://doi.org/10.54370/ordubtd.1470749

Öz

Turizm, dünya genelinde ekonomik, kültürel ve sosyal etkileriyle önemli bir endüstri olarak kabul edilmektedir. Turizm sektörü, birçok ülke ve kent için ekonomik büyüme ve istihdam yaratma potansiyeline sahip olup, kentsel dönüşümü ve yerel kültürlerin korunmasını da desteklemektedir. Türkiye'nin Karadeniz bölgesinde yer alan Ordu ili, doğal güzellikleri, tarihi zenginlikleri ve kültürel mirasıyla turizm potansiyeli yüksek bir şehir olarak öne çıkmaktadır. Ordu'nun sahip olduğu eşsiz doğal ve tarihi zenginlikler, turistler için çekici bir destinasyon oluşturmakta ve kentin ekonomik gelişimine katkı sağlamaktadır. Bu çalışmada, Ordu ilinin turizm alanlarını zihin haritalama yöntemi ile incelenmiş, kentin deneyimle değişen turizm alanı algısı ve değişimi ele alınmış, ayrıca bireylerin zihinlerinde Lynch'in (1960) ortaya koyduğu temel kentsel imge çeşitlerinin hangi önceliklerle şekillendiği değerlendirilmiştir. Ordu'nun turizm alanlarının bireylerin görsel belleklerinde kalıcılığından yola çıkarak bu alanların nasıl daha etkili bir turizm alanı haline gelerek geliştirilebileceği konusunda önerilerde bulunulmuştur.

Etik Beyan

Bu çalışma Ordu Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu tarafından 29.02.2024 tarih ve 20224-22 sayılı kararı ile etik uygunluk onayı almıştır.

Kaynakça

  • Dağ, V. ve Mansuroğlu, S. (2020). Turizm alanlarının kent kimliğine etkisi: Denizli kenti örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 589-604. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunisosbil/issue/55053/653259
  • Cengiz Gökçe, G., ve Açıksöz, S. (2017). Zihin Haritalama yöntemi ile kırsal peyzaj kimliğinin değerlendirilmesi: Nallıhan-Beydili örneği. Uluslararası Hakemli Tasarım ve Mimarlık Dergisi, 37, 55. https://doi.org/10.17365/TMD.2017.1.018.x
  • Downs, R. M. ve Stea, D. (2011). Cognitive maps and spatial behaviour: Process and products. In The map reader: Theories of mapping practice and cartographic representation (pp. 312-317). Taylor and Francis.
  • Eraydın, Z. (2016). Kentsel markalaşma stratejilerinin kent belleği ve kent imgesi üzerine etkileri: Ankara örneği. İdealkent, 7(20), 830-855. https://doi.org/10.31198/idealkent.1396168
  • Evans, G. W. (1980). Environmental cognition. Psychological Bulletin, 88(2), 259-287. https://doi.org/10.1037/0033-2909.88.2.259
  • Haque, S., Mahmoudi, H., Ghaffarzadegan, N. ve Triantis, K. (2023). Mental models, cognitive maps, and the challenge of quantitative analysis of their network representations. System Dynamics Review, 39(2), 152-170. https://doi.org/10.1002/sdr.1729
  • Hatipoğlu, Ş. C. (2021). Ordu ilinin doğaya dayalı turizm olanaklarının “Doğa temelli turizm için doğal kaynakların ölçümü modeli” ile değerlendirilmesi. Mavi Atlas, 9(2), 92-107. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.986737
  • Jász, B. (2018). Mental map of the city: elements of visual argumentation and creativity in modern city planning. Creativity studies, 11(2), 284-293. https://doi.org/10.3846/cs.2018.6901
  • Karaçor, E. K., ve Akçam, E. (2016). Explanation of conceptual relationship between variables of place identity, sense of community and environmental attitude by structural equation modelling. Turkish Journal of Forestry, 17(2), 194-200. https://doi.org/10.18182/tjf.17330
  • Lynch, K. (1960). The image of the city. Massachusetts Institute of Technology Press.
  • Oğan, O. ve Yasak, Ü. (2020). Küreselleşme bağlamında mekansal kent kimliği ve markalaşmanın kent turizmine etkisi. Türk Coğrafya Dergisi, 74, 97-105. https://doi.org/10.17211/tcd.702812
  • Öztürk, A. Ç. (2016). Eskişehir’in geçmişteki ve bugünkü kent belleğinin zihin haritaları üzerinden okuma denemeleri. İdealkent, 7(20), 856-880. https://doi.org/10.31198/idealkent.1396168
  • Sensoy, S., Demircan, M., Ulupınar, U. ve Balta, I. (2008). Türkiye iklimi. Turkish State Meteorological Service (DMİ), Ankara.
  • Tolman, E C. (1948). Cognitive maps in rats and men. Psychological Review 55(4), 189-208. https://doi.org/10.1037/h0061626
  • TUİK, 2024. TUİK istatistik veri portalı. İl ve ilçelere göre il/ilçe merkezi, belde/köy nüfusu. 18 Mart 2023 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Search/Search?text=n%C3%BCfus adresinden alınmıştır.
  • Türk, S. (2017). Beypazarı kent kimliğinin bilişsel haritalama yöntemi ile değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 483-499. https://doi.org/10.20875/makusobed.324147
  • URL 1. Ordu İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. 20 Şubat 2024 tarihinde https://ordu.ktb.gov.tr/TR-106625/fotograflar.html adresinden alınmıştır.
  • Ülkeryıldız, E. Arsan, Z. D. ve Tonguç, A. (2009). Öğrenci zihin haritalarında kente ilişkin deneyimle değişen çevre algısı. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(1), 72-82. https://dergipark.org.tr/tr/pub/baunfbed/issue/24285/261946

Evaluation of Ordu Province Tourism Areas with Mind Mapping Method and Investigation of Tourism Area Perception Changing with Experience

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 333 - 346, 31.12.2024
https://doi.org/10.54370/ordubtd.1470749

Öz

Tourism is recognised worldwide as an important industry with economic, cultural and social impacts. The tourism sector has the potential to generate economic growth and employment for many countries and cities, and supports urban transformation and the preservation of local cultures. Ordu province, located in the Black Sea region of Turkey, stands out as a city with high tourism potential with its natural beauties, historical richness and cultural heritage. The unique natural and historical richness of Ordu creates an attractive destination for tourists and contributes to the economic development of the city. In this study, the tourism areas of Ordu province were analysed with the mind mapping method, the perception and change of the city's tourism area changing with experience were discussed, and the priorities with which the basic urban image types put forward by Lynch (1960) were shaped in the minds of individuals were evaluated. Based on the permanence of Ordu's tourism areas in the visual memory of individuals, suggestions have been made on how these areas can be developed by becoming a more effective tourism area.

Kaynakça

  • Dağ, V. ve Mansuroğlu, S. (2020). Turizm alanlarının kent kimliğine etkisi: Denizli kenti örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 589-604. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunisosbil/issue/55053/653259
  • Cengiz Gökçe, G., ve Açıksöz, S. (2017). Zihin Haritalama yöntemi ile kırsal peyzaj kimliğinin değerlendirilmesi: Nallıhan-Beydili örneği. Uluslararası Hakemli Tasarım ve Mimarlık Dergisi, 37, 55. https://doi.org/10.17365/TMD.2017.1.018.x
  • Downs, R. M. ve Stea, D. (2011). Cognitive maps and spatial behaviour: Process and products. In The map reader: Theories of mapping practice and cartographic representation (pp. 312-317). Taylor and Francis.
  • Eraydın, Z. (2016). Kentsel markalaşma stratejilerinin kent belleği ve kent imgesi üzerine etkileri: Ankara örneği. İdealkent, 7(20), 830-855. https://doi.org/10.31198/idealkent.1396168
  • Evans, G. W. (1980). Environmental cognition. Psychological Bulletin, 88(2), 259-287. https://doi.org/10.1037/0033-2909.88.2.259
  • Haque, S., Mahmoudi, H., Ghaffarzadegan, N. ve Triantis, K. (2023). Mental models, cognitive maps, and the challenge of quantitative analysis of their network representations. System Dynamics Review, 39(2), 152-170. https://doi.org/10.1002/sdr.1729
  • Hatipoğlu, Ş. C. (2021). Ordu ilinin doğaya dayalı turizm olanaklarının “Doğa temelli turizm için doğal kaynakların ölçümü modeli” ile değerlendirilmesi. Mavi Atlas, 9(2), 92-107. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.986737
  • Jász, B. (2018). Mental map of the city: elements of visual argumentation and creativity in modern city planning. Creativity studies, 11(2), 284-293. https://doi.org/10.3846/cs.2018.6901
  • Karaçor, E. K., ve Akçam, E. (2016). Explanation of conceptual relationship between variables of place identity, sense of community and environmental attitude by structural equation modelling. Turkish Journal of Forestry, 17(2), 194-200. https://doi.org/10.18182/tjf.17330
  • Lynch, K. (1960). The image of the city. Massachusetts Institute of Technology Press.
  • Oğan, O. ve Yasak, Ü. (2020). Küreselleşme bağlamında mekansal kent kimliği ve markalaşmanın kent turizmine etkisi. Türk Coğrafya Dergisi, 74, 97-105. https://doi.org/10.17211/tcd.702812
  • Öztürk, A. Ç. (2016). Eskişehir’in geçmişteki ve bugünkü kent belleğinin zihin haritaları üzerinden okuma denemeleri. İdealkent, 7(20), 856-880. https://doi.org/10.31198/idealkent.1396168
  • Sensoy, S., Demircan, M., Ulupınar, U. ve Balta, I. (2008). Türkiye iklimi. Turkish State Meteorological Service (DMİ), Ankara.
  • Tolman, E C. (1948). Cognitive maps in rats and men. Psychological Review 55(4), 189-208. https://doi.org/10.1037/h0061626
  • TUİK, 2024. TUİK istatistik veri portalı. İl ve ilçelere göre il/ilçe merkezi, belde/köy nüfusu. 18 Mart 2023 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Search/Search?text=n%C3%BCfus adresinden alınmıştır.
  • Türk, S. (2017). Beypazarı kent kimliğinin bilişsel haritalama yöntemi ile değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 483-499. https://doi.org/10.20875/makusobed.324147
  • URL 1. Ordu İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. 20 Şubat 2024 tarihinde https://ordu.ktb.gov.tr/TR-106625/fotograflar.html adresinden alınmıştır.
  • Ülkeryıldız, E. Arsan, Z. D. ve Tonguç, A. (2009). Öğrenci zihin haritalarında kente ilişkin deneyimle değişen çevre algısı. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(1), 72-82. https://dergipark.org.tr/tr/pub/baunfbed/issue/24285/261946
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hande Şeyma Tepe 0009-0003-1253-0703

Pervin Yeşil 0000-0003-4395-6881

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 19 Nisan 2024
Kabul Tarihi 4 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tepe, H. Ş., & Yeşil, P. (2024). Ordu İli Turizm Alanlarının Zihin Haritalama Yöntemi ile Değerlendirilmesi ve Deneyimle Değişen Turizm Alanı Algısının İncelenmesi. Ordu Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 14(2), 333-346. https://doi.org/10.54370/ordubtd.1470749