Amaç: Kan ve kan ürünlerinin transferi olarak tanımlanan transfüzyon, bir çeşit “organ transplantasyonu” olarak ele alınmakta olup bunun gerekliliği-etkinliği, verilen ürünün özelliği ve uygulamaya ait muhtemel komplikasyonların bilinmesi ve göz önünde bulundurulması hayati önem taşımaktadır. Bu çalışma, kan transfüzyonu kararı veren ekibin içinde yer alan ve uygulayan hemşirelere, hasta güvenliği ve kalite kapsamında verilen transfüzyon güvenliği eğitiminin etkinliğinin belirlenmesi amacıyla ön-son test metodu ile yapılmıştır.Yöntem ve Gereçler: Çalışma, Sakarya ili kamu hastaneleri kurumunda ve özel hastanelerde çalışan 2 ayrı hemşire grubuna, 8 Mayıs ve 13 Haziran 2014 tarihlerinde, tüm gün süren eğitimlerin öncesi ve sonrası yapılan testlerle değerlendirilmiştir. Örneklem grubu 82 kişi olup çalışma formu 6'sı sosyo-demografik, 19’u transfüzyon ile ilgili toplam 26 sorudan oluşmuştur. Yapılan testte her bir soru için biliyorsa “1” bilmiyorsa “0” puan verilmiş ve bilgi puanı 0-19 arasında, soru sayısına bölünerek elde edilmiştir. Veriler SPSS ile bağımlı gruplarda T testi ve Kruskall Wallis ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmaya katılan hemşirelerin yaş ortalaması 31.03±6.47, büyük çoğunluğu % 87,8 bayan, lisans mezunu % 54,9 ve mesleki deneyim yılının 5 yıl + üzerinde % 69,5 olduğu belirlenmiştir. Dahili ve cerrahi kliniklerde çalışan hemşire sayısının birbirine yakın olduğu % 45 ve % 42,7 ve % 69,5'inin daha önce kan transfüzyonu ile ilgili bir eğitim almadığı belirlenmiştir. Hemşirelerin eğitim öncesi bilgi puan ortalaması 1,79±0,57 iken, 8 saat süren eğitim sonrası katılımcıların bilgi puan ortalamasının 2,10±0,35 olduğu, yapılan eğitimin öncesi ve sonrası bilgi puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu belirlenmiştir p0.05 .Sonuç: Hatalı uygulamaları önlemek amaçlı gerçekleştirilen eğitim öncesi ve sonrası test sınav sonuçlarının anlamlı şekilde yükselmesi, eğitimin konu hakkında bilgi düzeyini artırdığı ve bununda gerekli davranış değişikliği sağlayacağını düşündürmüştür. Ayrıca çalışma gereksinimler doğrultusunda yapılandırılmış planlı bir eğitim programının tekrar edilmesinin transfüzyon güvenliğine katkı sağlayacağı kanısını uyandırmıştır
Aim: Blood transfusion, a kind of "organ transplantation" requirements that are addressed as, knowledge of the product's features and possible complications of the application and be considered vital. The study and practice nurses located within the team given to the safety of transfusion blood transfusion that the decision was made to determine the effectiveness of the training. Material and Methods: Study, Sakarya public hospitals and private hospitals in 2014 nurses working group, allday pre-training and post-tests were evaluated with. The sample group is 82 people, if you know for each question in the tests of "1" does not know "0" score points given and obtained the information. Data were analyzed by t-test and Kruskal Wallis dependent on groups with SPSS. Results: IThe average age of 31.03 ± 6:47 nurses who participated in the study, the majority 87.8% female, graduate degree 54.9% , professional experience of 5 years + on year 69.5% that, more of 69.5% it was determined that prior to receiving an education related to blood transfusion. While the information before the training of the participants mean score 1.79 ± 0.57 after the training period is 2.10 ± 0.35 for 8 hours, it was determined that there were statistically significant differences between pre- and post-knowledge scores p
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 7 Sayı: 4 |
e-ISSN: 2548-0251
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.