Muallim Cevdet, an influential figure in the field of education during the transitional period from the Ottoman Empire to the Republic of Turkey, constitutes the focal point of this study with his views and proposals regarding the design and functionality of school buildings. The study aims to examine educational structures in terms of physical conditions, student health, and pedagogical needs, as well as to analyze Muallim Cevdet’s multifaceted contributions to the educational reforms of the era. Employing the document analysis method, the research investigates the relationship between Muallim Cevdet’s innovative approaches—such as location selection, ground structure, air circulation, use of natural light, humidity control, and furniture ergonomics—and modern educational architecture, based on data derived from primary sources. The study is grounded in primary sources of the period, particularly Muallim Cevdet’s handwritten notebook on “Mektep Hıfzıssıhhâsı” (School Hygiene). Topics related to educational buildings in the early Republican era and contemporary academic literature have been evaluated through a comparative approach. According to Muallim Cevdet and other sources, the findings reveal that modern school architecture and hygiene developments were observed and discussed in contemporary texts during the late Ottoman and early Republican periods.
Muallim Cevdet educational structures architectural design school health
I declare that this study is original; that I have acted by the principles and rules of scientific ethics at all stages of the study, including preparation, data collection, analysis, and presentation of information; that I have cited sources for all data and information not obtained within the scope of this study and included these sources in the bibliography; that I have not made any changes in the data used, and that I comply with ethical duties and responsibilities by accepting all the terms and conditions of the Committee on Publication Ethics (COPE). I hereby declare that if a situation contrary to my statement regarding the study is detected, I agree to all moral and legal consequences that may arise.
Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş sürecinde eğitim alanında etkin bir figür olan Muallim Cevdet’in okul yapılarının tasarımı ve fonksiyonelliği üzerine görüşleri ve önerileri, çalışmanın odak noktasını oluşturmaktadır. Eğitim binalarının fizikî koşullar, öğrenci sağlığı ve pedagojik gereksinimler çerçevesinde ele alınması ve Muallim Cevdet’in dönemin eğitim reformlarına sunduğu çok yönlü katkıların incelenmesi çalışmanın amaçları arasındadır. Doküman analizi yönteminin kullanıldığı çalışmada, Muallim Cevdet’in eğitim yapılarında lokasyon seçimi, zemin, hava sirkülasyonu, doğal ışık kullanımı, rutubet kontrolü ve mobilya ergonomisi gibi alanlardaki yenilikçi yaklaşımlarının modern eğitim yapıları ile ilişkisi birincil kaynakların analizi sonucu elde edilen veriler doğrultusunda tahlil edilmiştir. Araştırma, dönemin birincil kaynakları ile Muallim Cevdet’in Mektep Hıfzıssıhhası konusundaki el yazması defteri üzerine inşa edilmiştir. Erken Cumhuriyet döneminde eğitim binalarına ilişkin ele alınan konular ve dönem literatürü karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Yapılan incelemede Muallim Cevdet ve dönemin diğer kaynaklarının ifadeleri doğrultusunda, Osmanlı’nın son döneminde ve Cumhuriyet’in ilk yıllarında okul mimarisi ve okul sağlığı alanlarında modern gelişmelerin izlendiği ve bu gelişmelerin metinlerde dile getirildiği sonucuna varılmıştır.
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Osmanlı Eğitim Tarihi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 1 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 26 |
İndeksler / Indexes
SCOPUS, TÜBİTAK/ULAKBİM TR DİZİN [SBVT]
INDEX COPERNİCUS [ICI], ISAM, SOBIAD, İdealOnline ve Scilit tarafından dizinlenmektedir.

Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.