The human resources of the Enderun Wards in Topkapı Palace were mostly young people obtained from the devshirme. First, those with talent and success among the large group taken to the Great Room would, as a matter of tradition, move to the next upper room and could rise to the last stage, the Has Room.
The daily routines of these people in the Enderun section of the palace varied according to the duties and responsibilities of the wards/rooms they were affiliated with. Reading was important in increasing the knowledge, manners, and culture levels of the Enderun people in the wards. For this reason, the wards had their libraries, and certain works, primarily the Quran, hadiths, history, literature, etc., were read during the daily routine. However, reading and studying, primarily the Quran and religious books, were the main common features of all rooms.
This article will discuss the course, education, and textbooks of Enderun School, based on the books owned by the Seferli Ward operating under Enderun.
Topkapı Sarayı içerisinde bulunan Enderun koğuşlarının insan kaynağı daha çok devşirme-lerden elde edilen gençlerden oluşurdu. İlk olarak Büyük Oda’ya alınan kalabalık grup içerisinde istidadı ve başarısı olanlar teamül gereği sırasıyla bir üst odaya geçer, en son aşama olan Has Oda’ya kadar yükselebilirlerdi.
Sarayın Enderun kısmında bulunan bu kişilerin günlük rutinleri bağlı oldukları koğuşla-rın/odaların görev ve sorumluluklarına göre değişiklik gösterirdi. Koğuşlarda bulunan Enderunluların bilgi, görgü ve kültür seviyelerinin yükseltilmesinde okuma yapmak önemli bir rol oynardı. Bu nedenle koğuşların kendi kitaplıkları bulunur ve günlük rutin içerisinde başta Kur’ân-ı Kerîm olmak üzere hadis, tarih, edebiyat vb. olmak üzere belli başlı eserlerin okuması yapılırdı. Ancak Kur’ân-ı Kerîm ve dinî temelli kitaplar başta olmak üzere okuma ve ders yapmak bütün odaların ortaklık gösteren başlıca özelliklerindendi.
Bu makalede Enderun’a bağlı olarak faaliyet gösteren Seferli Koğuşu’nun sahip olduğu kitaplardan hareketle Enderun Mektebi’nin ders, eğitim ve ders kitaplarından bahsedile-cektir.
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.
Sunmuş olduğunuz fırsat için teşekkür eder, işlerinizde kolaylıklar dilerim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Düşünce Tarihi, Osmanlı Eğitim Tarihi, Osmanlı Kültür ve Sanatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 25 |
İndeksler / Indexes
SCOPUS, TÜBİTAK/ULAKBİM TR DİZİN [SBVT]
INDEX COPERNİCUS [ICI], ISAM, SOBIAD, İdealOnline ve Scilit tarafından dizinlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.