Tıp ve
edebiyat kelimeleri hem anlam hem de amaç bakımından birbirine benzemektedirler.
Edebiyatın manalarından bir tanesi ed-de’buyani çalışmayı alışkanlık
haline getirene kadar şevkle devam etmektir. Bu yüzde ed-de’bukelimesininedeb
kelimesine dönüştüğü söylenmiştir. Kelime ayrıca nefsi terbiye, ahlak ve
davranışı güzelleştirmeye de delâlet eder. Şiir, kıssa, ahbâr ve ensâb öğrenimi
ve rivâyetine de edeb denmiştir. Bazıları da yine kitap te’lif etmeye
genel olarak edeb demişlerdir. Bilimin muhtelif sahalarındaki meşhur
müelliflere hasrettiği Mu’cemu’l-Udebâ adlı eserinde Yâkût el-Hamevî [edeb
kelimesi için]şu tarifeyer vermiştir: “Tebrîzî,Şerhu’l-Hamâse’de edeb
hakkında şöyle diyor; Edeb, insanın yaptığı güzel ve kıymetli şeylere verilen
isimdi, sonra kullanımı yaygınlaştı ve genel olarak söylenegelen bir şey oldu”.
Hicri ikinci asrın yarısından sonra ise edeb kelimesioyun ve sanatları
anlatanlar için kullanıldı.Bir kısım insanlar da edeb ismini toplumun bir
kesimi için zaruri kurallar ve davranış biçimleri olarak kullanmışlardır.
el-Hasan b. Sehl’den (ö. 226) şöyle bir söz rivayet edilmiştir: “Edeb ondur:
ud, satranç, savlecân, tıp, hendese, binicilik, şiir, nesîb (eski Arap
kasidesinde konusu aşk olan başlangıç), önemli olaylar, sonra gece sohbeti
şiirleri, hadis ve meclislerde insanların öğrendikleridir..” Câhız da tıbbı
edebiyatın bir parçası olarak sayar. Keza, hicri dördüncü asrın ikinci
yarısında, İhvânü’s-Sâfâ da risâlelerinde tıbbı, edebiyatın içinde saymaktadır.
Onlar tıp ilmine bilim ve sanat dedikleri için, tıp hem bir bilim hem de
sanattır. Fakat tıbba gelince, o T üçgeni gibidir; ruh ve bedenin ilacı, sihir,
yumuşak huyluluk, irade ve alışkanlıktır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |