Bu çalışma, tıp fakültesi öğrencilerinin İnsan Papilloma Virüs (HPV) enfeksiyonu ve HPV aşısı hakkındaki bilgi düzeylerini, tutumlarını ve davranışlarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Tanımlayıcı kesitsel tasarımla yürütülen araştırmada, iki üniversiteden toplam 125 öğrenciye çevrim içi anket uygulanmıştır. Katılımcıların %98,4’ü HPV’yi daha önce duyduğunu, %92’si ise bu bilgiyi tıp eğitimi sırasında edindiğini belirtmiştir. Aşılanma oranı %42,4 olup aşı yaptıran öğrencilerin büyük çoğunluğunu kadınlar (%94,3) oluşturmaktadır. Erkeklerde aşılama oranı belirgin şekilde daha düşük bulunmuştur. Aşı yaptırmama nedenleri arasında en sık belirtilen gerekçeler, risk algısının düşük olması (%34,2), aşının maliyeti (%33,3) ve bilgi eksikliği (%14,4) olmuştur. Katılımcıların genel bilgi düzeyi yüksek olmakla birlikte, bulaşma yolları, farklı kanser türleri, aşının uygulama yaşı ve kontrendikasyonlarına ilişkin bazı eksiklikler dikkat çekmiştir. Cinsel olarak aktif olan ve aşı önerilen bireylerde aşılama oranı anlamlı şekilde daha yüksektir. Katılımcıların tamamı HPV aşısının ulusal aşılama takvimine dahil edilmesi gerektiğini belirtmiştir. Bulgular, tıp öğrencilerinin HPV’ye yönelik farkındalık düzeyinin yüksek olduğunu ancak bazı temel konularda eğitimin güçlendirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Bu durum, toplum sağlığını koruma çabalarında tıp eğitiminin merkezi rolünü vurgulamaktadır.
Çalışma İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi Sağlık Bilimleri Araştırmaları Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır (Karar no: E-97429853-050.04-98860, Tarih: 23.05.2025).
Çalışmanın yapılmasına katkı sağlayan İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin ve Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin kıymetli öğrencilerine teşekkür ederiz.
This study aimed to evaluate medical students’ knowledge, attitudes, and behaviors regarding Human Papillomavirus (HPV) infection and HPV vaccination. Conducted with a descriptive cross-sectional design, the study included 125 students from two universities who completed an online questionnaire. Among participants, 98.4% had heard of HPV, and 92% reported acquiring this knowledge during medical education. The vaccination rate was 42.4%, with the vast majority of vaccinated individuals being female (94.3%). Male students showed significantly lower vaccination rates. The most frequently cited reasons for not being vaccinated were low perceived risk (34.2%), high cost of the vaccine (33.3%), and lack of sufficient information (14.4%). Although general knowledge levels were high, notable gaps were observed regarding transmission routes, associated cancer types, recommended vaccination age, and contraindications. Vaccination rates were significantly higher among those who were sexually active and those who had previously been advised to get the vaccine. All participants agreed that the HPV vaccine should be included in the national immunization program. The findings indicate that medical students have a relatively high level of awareness about HPV; however, educational content should be strengthened in key areas. This highlights the critical role of medical education in preparing future physicians to contribute effectively to public health through preventive strategies. Tailored treatment based on individual risk factors may improve outcomes.
HPV infection HPV vaccine knowledge medical students questionnaire
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bulaşıcı Hastalıklar |
Bölüm | ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 47 Sayı: 6 |