Although there are several
precautions, the number of applications to the Pediatric Emergency Department
(PED) out of 30% of all applications still keeps its high rate. It is important
to evaluate the emergency services’ data in order to keep a good and scientific
service. In this study, it was aimed to examine and evaluate the complaints
that caused parents to apply to PED.Between 01.01.2014 and 31.12.2017,
applications to PED were taken as basis. The first complaint of the parent
which was considered to be most important; the patient's age; hospitalization,
prescription and referral information were recorded by the triage medical
staff. Repeated applications within 24 hours were not evaluated.Of the 132654
patients who applied, 52.8% were male and 47.2% were female. Among to the age
distribution, 2.1% was in the newborn period, 34.5% was in between the age of 1
month to 2 years, 31.2% was in between 2 to 6 years, 19.9% was in between 6 to
11 years and 12.3% was in between 11 to 18 years old.When the distribution of
causes was evaluated in the main group, the causes of infection (44,24%) were
the most common, followed by pain causes
(17,8%) and gastrointestinal causes
(14,5%). While half of the patients was prescribed as outpatient treatment, the
pediatric service and intensive care hospitalization of 1.5% of the main group
were found to be proper. In this study, it was observed that the reasons and
the concerns for PED applications of the patients were the symptoms of
infection such as fever or coughing. Upon the evaluation of the results, it can
be considered that providing information to the parents about fever and cough
by the experienced health workers may reduce their unnecessary concerns,
leading to reduce number of PED applications.
Tüm acil servis başvuruların %30’ unu
oluşturan Çocuk Acil Servis başvuruları gerekli önlemlerin alınmasına rağmen
hala yüksek oranını korumaya devam etmektedir. Sunulan hizmetin daha iyi ve
bilimsel olması açısından acile servis verilerinin değerlendirilmesi oldukça
önem taşımaktadır. Çalışmamızda ebeveynlerin çocuk acil servislerine
başvurmasına neden olan şikâyetlerinin tespit edilmesi ve değerlendirilmesi
amaçlanmıştır. Değerlendirmede 01.01.2014 – 31.12.2017 tarihleri arasında,
Çocuk Acil Servisine başvurular esas alındı.
Triyaj yapan sağlık personeli tarafından ebeveynin ilk ve önemli bulduğu
şikayeti, hastanın yaşı, yatış, reçete ve sevk bilgileri kayıt altına alındı.
24 saat içerisinde tekrarlayan başvurular değerlendirmeye dışı bırakıldı.
Başvuran 132654 hastanın %52.8’ i erkek ve %47.2’ si kızdı. Yaş dağılımlarına
bakıldığında, yenidoğan döneminde %2.1, 1 ay ile 2 yaş arasında %34.5, 2 yaş
ile 6 yaş arası %31.2, 6 yaş ile 11 yaş arası % 19.9, 11 yaş ile 18 yaş arası
ise %12.3 olduğu görüldü. En sık başvuru sebebi; enfeksiyona ait nedenler (%44.24)
ağrı (%17.8) ve gastrointestinal nedenler (%14.5) olarak bulundu. Başvuran hastaların yarısına reçete ile
ayaktan tedavi verilirken, %1.5’i servis ve yoğun bakım yatışlarının uygun
görüldüğü belirlendi. Çalışmamızda ebeveynlerin çocuklarını acil servise
getiriş kaygılarının, ateş ve öksürük gibi enfeksiyon kaynaklı nedenler olduğu
tespit edildi. Sonuçlar değerlendirildiğinde, alanında deneyimli sağlık
çalışanlarının ateş ve öksürük ile seyreden hastalıklar hakkında bilgi
vermelerinin ebeveynlerin gereksiz kaygılarını azaltabileceğini ve bu şekilde
acil servis başvurularını da azaltabileceği düşünüldü.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 42 Sayı: 1 |