Since the elderly are not included
much in social life, they are more prone to traumas and accidents when compared
with the young. However, when the elderly are exposed to traumas, the mortality
and morbidity are more when compared with the young. In this study, the purpose
is to evaluate the fatal traffic accidents in which the geriatric age group was
involved in 20 years. With this study, the characteristics of the fatal
accidents in our study will be determined, and possible precautions will be
discussed in the light of these data. The autopsy reports of the elderly who
were over the age of 65 and who died in traffic accidents were included in the
study. The cases were investigated according to their ages, genders, accident
scenes, accident types, accident time. In the period covered by the study, 413
elderly in Eskişehir were determined to have died as a result of traffic
accidents. Mean age was 73.17 ± 6.46, 321 (77.7%) were male and 92 were female
(22.3%). 65,1% (n=272) of the cases were pedestrians. High mortality rate of
road traffic injuries in this group especially in pedestrians should be taken
into consideration and strategies aimed at the road-user safety including
periodic medical examination and improvement of road structure and facilities.
Yaşlıların trafik kazalarına maruz kalma şekilleri ve kaza sonrası
yaralanma özelliklerinin genç yaş grubundan ayrı değerlendirilmesi gerektiği
düşünülmektedir. Bu kapsamda ilimizde 20 yıllık dönemde geriatrik yaş grubunu
ilgilendiren ölümlü trafik kazası olgularının değerlendirilmesi amaçlandı. Bu
çalışmada 1997-2016 arasındaki 20 yıllık dönemde adli nitelikli ölümlerden 65
yaş üstü olup ölüm nedeni trafik kazasına bağlı olan olgular çalışma kapsamına
alınacaktır. Olgular, demografik veriler, olay yeri, kaza türü, ölenin kaza
anındaki konumu ve ölüm sebeplerine göre incelendi. Çalışmanın kapsadığı
dönemde Eskişehir’de 413 yaşlının trafik kazası sonucu öldüğü belirlendi. Yaş
ortalamasının 73,17±6,46 olduğu, olguların 321’inin (% 77,7) erkek, 92’sinin
kadın olduğu (% 22,3) belirlendi. Olguların % 65,1’inin (n=272) yaya olduğu ve
279 olguda ölümcül yaranın kafa bölgesinde olduğu (% 66,7) belirlendi. Bu yaş
grubunda trafik kazasında ölenlerin yüksek oranda yaya oldukları göz önüne
alındığında, trafik güvenliği ve yolların yaşlı güvenliği dikkate alınarak
düzenlenmesi ve kontrol edilmesi gerektiği düşünülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 42 Sayı: 3 |