Öz
Diş hekimliği öğrencilerinin malign lezyonlar hakkında farkındalıkları, erken tanı açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı; üç farklı diş hekimliği fakültesinde öğrencilerin panoramik radyografilerde lezyonların radyografik özelliklerini değerlendirmesiyle, malignite belirleme konusunda bilgi düzeylerini araştırmaktır. Çalışma için histopatolojik olarak tanısı konulmuş üç malign, bir benign tümör ve üç odontojenik kist vakasının panoramik radyografileri, 4. ve 5. sınıftaki 180 öğrenci tarafından değerlendirildi. Öğrenciler her bir görüntü için dokuz kapalı uçlu soruya cevap verdi. Soruların doğru cevapları üç uzman klinisyen tarafından ortak görüş ile belirlendi. Öğrencilerin doğru cevapladıkları her parametre +1 olarak skorlandı ve veriler tanımlayıcı istatistikler, kikare, bağımsız örneklem t testi ve ANOVA testiyle analiz edildi (SPSS v22.0). En yüksek doğruluk oranı kök rezorpsiyonu varlığı (%90,8), en düşük doğruluk oranı lezyon şeklinin(%62,2) değerlendirilmesinde görüldü. 5. sınıf öğrencileri lezyon sınırları (p=0,005) ve kök rezorpsiyonu varlığını (p=0,004) anlamlı ölçüde daha yüksek oranda belirlerken, ekspansiyon varlığını belirlemede 4. sınıf öğrencileri anlamlı derecede daha doğru cevapladı(p=0,018). Lezyon karakterinin belirlenmesinde doğruluk oranı %64 olarak tespit edildi ve öğrencilerin doğru değerlendirme oranları malign lezyonlar için %53,6 iken benign lezyonlar için %74,3 olarak tespit edildi. Doğru değerlendirme oranlarına göre sınıflar arasında (p=0,861) ve fakülteler arasında anlamlı fark olmadığı görüldü(p=0,872). Panoramik radyografi çenelerin değerlendirilmesi için sık kullanılan görüntüleme yöntemlerindendir ve malign-benign lezyonların ön tanısı için dikkatli incelenmesi gerekmektedir. Bulgular ışığında diş hekimliği lisans eğitiminin lezyonların radyografik değerlendirmesinde önemli katkı sağladığı görülmektedir. Fakat öğrencilerin erken tanı pratiklerinin artırılabilmesi için oral malignitelerle ilgili daha kapsamlı eğitim programlarının faydalı olacağı düşünülmektedir.