Yazılı bir metnin anlaşılabilmesi o metnin okunabilirlik düzeyi ile doğrudan ilişkilidir. Okunabilirlik ise bazı formüller kullanılarak objektif biçimde ölçülebilmektedir. Bu çalışmada antidepresan ilaçların prospektüslerinin okunabilirlik düzeyini tespit etmeyi amaçladık. Toplam 51 prospektüs antidepresan çeşitlerine göre gruplandırıldı. Standardizasyon için başlık ve ilaç lisans bilgileri metinlerden çıkarıldı. Türkçe metinler için uygulanabilir olan Ateşman, Bezirci–Yılmaz ve Çetinkaya-Uzun okunabilirlik formülleriyle değerlendirildi. Ortalama Ateşman okunabilirlik puanı 71,4 olarak tespit edilmiştir. Buna göre prospektüslerin okunabilirlik için 7-8 sınıf eğitim düzeyi gerektirdiği görülmüştür. Aynı şekilde Bezirci–Yılmaz okunabilirlik düzeyinde de 7-8. sınıf (ilköğretim) seviyesi olduğu tespit edilmiştir. Çetinkaya-Uzun okunabilirlik puanı 45,4 hesaplanmış ve 8-9.sınıf seviyesi tespit edilmiştir. Prospektüslerin ortalama olarak ortaöğretim (7-9. sınıf) seviyesinde okunabilir olduğu tespit edildi. Türkiye’deki ortalama eğitim düzeyi dikkate alındığında okunabilirlik seviyesinin yüksek olduğu görülmektedir. Prospektüslerin ortalama eğitim düzeyi baz alınarak yazılmasının okunabilirliği ve dolayısıyla anlaşılabilirliği artıracağını düşünmekteyiz.
yok
yok
The understanding of a written text is directly related to the readability level of that text. Readability can be measured objectively using specific formulas. In this study, we aimed to determine the readability level of the drug package inserts of antidepressant drugs. A total of 51 drug package inserts were grouped according to antidepressant types. Title and drug license information was removed from the texts for standardization. These were evaluated using the Ateşman, Bezirci–Yılmaz and Çetinkaya–Uzun readability formulas, applicable to Turkish texts. The average Ateşman readability score was determined as 71.4. Accordingly, it was seen that the drug package inserts require a grade 7-8 of education for readability. The readability level of the Bezirci-Yılmaz formula was, similarly, of grade 7-8 (primary education) level. The Çetinkaya-Uzun readability score was calculated as 45.4 and an 8-9th grade level was determined. It was ascertained that the drug package inserts were readable at the secondary education (7th-9th grade) level on average. Considering the average education level in Turkey, it was established that the readability level was therefore high. We believe that writing the drug package inserts based on the average education level will increase readability and therefore intelligibility.
yok
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikiyatri |
Bölüm | ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 45 Sayı: 5 |