Bu araştırmada, bir şehir merkezinde farklı okullara devam eden öğrencilerin yaşadıkları siber zorbalık ve siber mağduriyet durumlarının sıklığını tespit etmek ve bu durumların kaygı ve depresyon riski ile ilişkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma evrenini Anadolu Lisesi, Özel Lise ve İmam Hatip Lisesi'nde öğrenim gören 460 öğrenci oluşturmaktadır. Bu kesitsel, analitik çalışmaya 9., 10., 11. ve 12. sınıftaki gönüllü öğrenciler katılmıştır. Veriler sosyo-demografik bilgi formu, siber zorbalık ölçeği (CBS) ve hastane kaygı ve depresyon ölçeği (HADS) olmak üzere üç bölümden oluşan anket aracılığıyla toplandı. Katılımcıların günlük internet kullanım süresi 4,07±3,77 saat olarak bulunmuştur. Öğrencilerin %58,7'si (n=270) mağdur iken, %24,5'i (n=112) hem zorba hem de mağdurdur. Erkek öğrencilerin siber mağduriyet puanı 24,1±9,6 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin ortalama anksiyete ve depresyon puanları sırasıyla 9,6 ± 4,3 ve 7,2 ± 3,9'dur ve siber mağdurlar ile ne zorba ne de mağdur olmayanlar arasındaki fark anlamlıdır (p<0,001). Anksiyete ve depresyon riski ile siber mağduriyet puanı arasında pozitif korelasyon bulunmuştur. Bu çalışmanın sonuçları, gençlerde siber zorbalığın ve mağduriyetin oldukça yüksek olduğunu ortaya koymaktadır. Siber zorbalık ve siber mağduriyet ile anksiyete ve depresyon arasındaki ilişki ergenler için önemli bir tehdit oluşturmaktadır.
In this research, it was intended to find out the frequency of cyber bullying and cyber victimization experienced by students who are attending different schools in a city center and to investigate the relationship between these situations and anxiety and risk of depression. The research population consisted of 460 students studying at Anatolian High School, Private High School, and Imam Hatip High School. This cross-sectional, analytical study included 9th, 10th, 11th and 12th grade voluntary students. Data collected via questionnaire consisted of three parts: socio-demographic information form, the cyber bullying scale (CBS) and the hospital anxiety and depression scale (HADS). The daily internet usage time of the participants were found to be 4.07±3.77 hours. Fifty-eight point seven percent (n=270) of the students were victims while 24.5% (n=112) of them were both bully and victims. The cyber victimization score of male students was found to be 24.1±9.6. The mean anxiety and depression scores of the students were 9.6 ± 4.3 and 7.2 ±3.9 respectively, and difference was significant between cyber victims and those who are neither bully nor victims (p<0.001). Anxiety and depression risk were positively correlated to cyber victimization score. The results of this study reveal that cyber bullying and victimization in young people are quite high. The relationship between cyber bullying, cyber victimization and anxiety and depression poses a significant threat for adolescents.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 46 Sayı: 6 |