Reklamların çocuklar üzerindeki etkilerinin incelendiği çalışmalar literatürde sıklıkla karşımıza çıkarken; özellikle hassas bir grupta değerlendirilen infertil kadınların yaşamlarındaki stres, anksiyete ve depresyon düzeylerindeki farklılıklara ilişkin bebek/çocuk temalı reklamların etkisinin incelendiği çalışmalara rastlanılmamıştır. İnfertil kadınların, bebek ve çocuk temalı reklamları gördüğünde vermiş oldukları ruhsal tepkilerin incelenmesi, baş edebilme sistemlerine destek olma açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada, Bebek/Çocuk temalı reklamların kadınların depresyon, anksiyete, stres düzeylerine etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Tanımlayıcı ve analitik tipte yapılan bu çalışmada kadınlar, gebe kalma durumlarına göre; spontan gebe kalan kadınlar, yardımcı üreme tekniği ile gebe kalanlar ve yardımcı üreme tekniği deneyip gebe kalamayanlar şeklinde 3 gruba ayrılarak her bir grup 30 kişiden oluştu. Veriler “Sosyo-Demografik Özellikler Veri Formu” ve “Depresyon, Anksiyete, Stres Ölçeği (DASS-42)” ile toplandıktan sonra analiz edildi. Kadınların, depresyon, anksiyete, stres ölçeği puan ortalamaları gruplara göre kıyaslanarak incelendiğinde, gruplar arasındaki farklılığın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu tespit edildi (p<0,05). Bebek çocuk temalı reklamların, Yardımcı Üreme Tekniklerini deneyip gebe kalamayan kadınların, depresyon, anksiyete ve stres ölçeği puan ortalamalarını artırdığı belirlendi. Hassas grupta yer alan infertil kadınlara, günlük yaşamda sıklıkla karşılaşacakları reklam gruplarından olumsuz etkilenmelerini önlemek için baş etme stratejileri geliştirebilmeleri adına sağlık profesyonelleri tarafından danışmanlık hizmeti verilmesi önem arz etmektedir.
While studies examining the effects of advertisements on children are frequently encountered in the literature, no studies have been found examining the effects of baby/child-themed advertisements on the differences in stress, anxiety and depression levels in the lives of infertile women, who are considered a particularly sensitive group. Examining the psychological reactions of infertile women when they see baby and child-themed advertisements is important in terms of supporting their coping systems. The aim of this study was to investigate the effects of baby/child-themed advertisements on women's depression, anxiety and stress levels. In this descriptive and analytical study, women were divided into 3 groups according to their pregnancy status: spontaneously pregnant women, those who became pregnant with assisted reproductive techniques and those who tried assisted reproductive techniques but could not become pregnant, and each group consisted of 30 people. The data were collected with the "Socio-Demographic Characteristics Data Form" and the "Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS-42)" and then analyzed. When the mean scores of the women on the depression, anxiety and stress scales were compared and examined according to the groups, it was determined that the difference between the groups was statistically significant (p<0.05). It was determined that baby-themed advertisements increased the mean scores of the depression, anxiety and stress scales of women who tried Assisted Reproductive Techniques and could not get pregnant. It is important that infertile women in the sensitive group are provided with counseling services by health professionals so that they can develop coping strategies to prevent them from being negatively affected by the advertisement groups they will frequently encounter in daily life.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 47 Sayı: 1 |