Amaç: Bu araştırmanın amacı, e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile sağlık hizmeti talebi erteleme davranışı arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu etki boyutunun demografik değişkenler açısından da ilişkisine bakılmıştır.
Materyal ve Metot: Tanımlayıcı ve kesitsel olan bu araştırma anket yöntemi ile 684 kişiye yapılmıştır. Veri toplamada kişisel bilgi formu, e-sağlık okuryazarlık ve sağlık hizmeti talebi erteleme davranışı anketi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre, hastane başvurusu ve e-sağlık okuryazarlığı arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır (p=0,491). Hastane başvurusu ile sağlık hizmeti erteleme davranışı arasında anlamlı bir fark gözlemlenmiştir (p<0,000). İnternetin sağlık kararlarında önemi, e-sağlık okuryazarlığı ile erteleme davranışı arasında değişkenlik göstermiştir (p=0,000; p=0,018). Çevrimiçi sağlık kaynaklarına erişim, hem sağlık okuryazarlığı hem de erteleme davranışı için önemli ölçüde farklılık göstermiştir (p=0,000; p=0,000). E-sağlık okuryazarlığı ile sağlık hizmeti erteleme arasında pozitif bir korelasyon bulunmuştur. Geleneksel arama davranışı üzerinde e-sağlık okuryazarlığının önemli bir etkisi olduğu belirlenmiştir (R2=0,024; p<0,000).
Sonuç: Araştırma bulguları, daha yüksek düzeyde e-sağlık okuryazarlığının, sağlık hizmetlerini erteleme eğiliminin artmasıyla ilişkili olduğunu göstermektedir. Erken teşhis ve tedavinin önemi göz önüne alındığında, sağlık hizmetinin gecikmesine neden olan davranışların azaltılması gerekmektedir.
E-sağlık okuryazarlığı sağlık erteleme davranışı sağlık hizmetleri
Objective: The study aims to determine the relationship between e-health literacy levels and the behavior of delaying healthcare demand. The association of this impact dimension has also been examined in terms of demographic variables.
Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study used a survey method with 684 participants. Data collection involved a personal information form, e-health literacy, and a health service postponement behavior questionnaire.
Results: According to the research findings, no significant difference was found between hospital admission and e-health literacy (p=0.491). However, a significant difference was observed between hospital admission and health service postponement behavior (p<0.000). The importance of the internet in health decisions varied between e-health literacy and postponement behavior (p=0.000; p=0.018). Access to online health resources showed significant differences for both health literacy and postponement behavior (p=0.000; p=0.000). A positive correlation was found between e-health literacy and health service postponement. Additionally, e-health literacy significantly impacted traditional search behavior (R2=0.024; p<0.000).
Conclusions: The research findings suggest that higher levels of e-health literacy correlate with a tendency to postpone healthcare services. Given the importance of early diagnosis and treatment, behaviors that delay healthcare should be mitigated.
E-health literacy health procrastination behavior health services
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı (Diğer), Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Bu, Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY-NC 4.0) şartları altında dağıtılan açık erişimli bir dergidir. Orijinal yazar(lar) veya lisans verenin adı ve bu dergideki orijinal yayının kabul görmüş akademik uygulamaya uygun olarak atıfta bulunulması koşuluyla, diğer forumlarda kullanılması, dağıtılması veya çoğaltılmasına izin verilir. Bu şartlara uymayan hiçbir kullanım, dağıtım veya çoğaltmaya izin verilmez.