Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı ve Tutumlarının Belirlenmesi

Yıl 2019, , 68 - 78, 31.03.2019
https://doi.org/10.26453/otjhs.454446

Öz

Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin
bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi amacıyla
yapıldı. Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan çalışmanın evrenini, Türkiye’nin
kuzey batısında yer alan bir üniversitenin hemşirelik bölümünde 2016-2017
eğitim öğretim yılında öğrenim gören öğrenciler oluşturdu. Örneklem seçiminde;
evreni bilinen örneklem hesaplama formülü (%95 güven aralığı, %5 hata payı, %50
görülme sıklığı) kullanılmıştır. Hesaplama sonucuna göre örnekleme 162 öğrenci
dahil edildi. Araştırmanın verileri 15 Şubat-17 Mart 2017 tarihleri arasında
Öğrenci Tanıtım Bilgi Formu, Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeği ve Bilimsel
Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği uygulanarak toplandı. Verilerin
değerlendirilmesinde standart sapma, student t testi, kolmogorov-smirnov testi
kullanıldı. Öğrencilerin araştırmaya yönelik tutum ölçeğinden 135,70±28,34 puan
aldıkları ve araştırmaya yönelik tutumlarının olumlu olduğu saptandı. Süreli
yayınları izleyenlerin, bilimsel araştırma okuyanların ve bilimsel toplantılara
katılanların bilimsel araştırma yapmaya yönelik tutumlarının diğerlerine göre
daha olumlu olduğu belirlenmiş olup, bu bulgular istatistiksel olarak da
anlamlı bulundu (p<0,05). Öğrencilerin araştırmaya yönelik kaygı ölçeği puan
ortalamasının ise orta düzeyde (32,09±6,38) olduğu saptandı. Araştırmada,
öğrenci hemşirelerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygılarının orta
düzeyde ve tutumlarının da olumlu olduğu sonucuna varıldı.

Kaynakça

  • 1. Campasi J, Finn K. Does active learning ımprove students’ knowledge of and attitudes toward research methods?. Journal of College Science Teaching 2011; 40(4):38-45.
  • 2. Fawcett J. The Updates- nurse theorists: 21 st century Martha E. Rogers. Nursing Science Quarterly 2003; 16(1):44-51.
  • 3. Rawnsley MM. Dimensions of scholarship and the advancement of nursing science: articulating a vision. Nursing Science Quarterly 2003; 16(1):6-13.
  • 4. Karagözoğlu Ş. Bilimsel bir disiplin olarak hemşirelik. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005;9(1):6-14.
  • 5. Karadaş C, Özdemir L. Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2015; 30–39.
  • 6. Çelik S, Önder G, Durmaz K, Yurdusever Y, Uysal N. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. HSP 2014;1(2): 23-31
  • 7. Gerçek E, Okursoy A, Dal N. Awareness and attitudes of Turkish nursing students towards research and development in nursing. Nurse Education Today 2016; 46 :50–56
  • 8. Güleç D, Saruhan A. Tez hazırlayan hemşirelik öğrencilerinin kaygı, düzeylerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2013; 3(2): 161-165.
  • 9. Demir Y, Çıtak BN, Efe H, Albayrak E, Çelikpence Z, Güneri N. Hemşirelik uygulamalarında araştırma sonuçlarının kullanımındaki engeller ve kolaylaştırıcı faktörler. Çağdaş Tıp Dergisi 2012;2(2): 94-101.
  • 10. Büyüköztürk S. Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi 1997; 3(4): 453-64
  • 11. Korkmaz O, Şahin A, Yeşil R. Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online 2011; 10(3): 961-973.
  • 12. Polat M. Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2014;18: 77-90.
  • 13. Yenilmez K. ve Ata, A. Matematik öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, 27-30 Haziran 2012.
  • 14. Biçer N, Bozkırlı KÇ, Er O. Türkçe öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. AÜ Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 2013, 50: 327-342.
  • 15. Semerci R, Unver S, Kızılcık Z, Avcıbaşı I. Determination of attitudes towards scientific research of nursing students. J Nurs Care 2016, 5:8 (Suppl).
  • 16. Unver S, Semerci R, Ozkan Z, Avcıbaşı I. Attitude of nursing students toward scientific research: a cross sectional study in Turkey. The Journal of Nursing Research 2017, 1-5.
  • 17. Tan M, Polat H, Özdelikara A. Nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. International Refereed Journal of Nursing Researches 2016; 8:1-14.
  • 18. Kürşad MŞ. Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ve epistemolojik inanç arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015, 15 (2): 217-246.
  • 19. Çakmak Z, Taşkıran C, Bulut B. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri 2015; 5(2), 266-287
  • 20. Yılmaz K, Çokluk Ö. Fen edebiyat fakültesi mezunlarının araştırma kaygı düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi 2010; 10 (1): 1-9.
  • 21. Bökeoğlu OÇ, Yılmaz K. Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2005; 41: 47-67.
  • 22. Al Furaikh SS., Al Omairi B., Ganapathy TA Cross sectional survey on nursing students’ attitude towards research. Journal of Health Specialties 2017; 5(4): 185-191.
  • 23. Halabi j. Attitudes of Saudi nursing students toward nursing reseaech. Saudi Journal for Health Sciences 2016; 5(3): 118-124.
  • 24. Halabi JO, Hamdan-Mansour A. Attitude of Jordanian nursing students towards nursing research. Journal of Research in Nursing 2012; 17(4): 363Y373.

Identification of Anxiety and Attitudes of Nursing Sstudents for Doing Scientific Research

Yıl 2019, , 68 - 78, 31.03.2019
https://doi.org/10.26453/otjhs.454446

Öz

This study was performed to determine the
concerns and attitudes of nursing students for scientific research.The universe
of this descriptive and cross-sectional study was composed of the students who
were studying during 2016-2017 academic year in the department of nursing of a
university located in the northwest of Turkey. The sample of the study included
162 students who were determined by using sample calculation formula with a
known universe (confidence interval of 95%, an error rate of 5% and an incidence
of 50%). Data of the study were collected by Student Descriptive Information
Form, Anxiety Scale for Research and Attitude Scale for Scientific Research
between February 15-March 17, 2017. Standard deviation, student t test and
kolmogorov-smirnov test were used to assess data. It was found that the
students have taken a score of 135.70±28.34 from attitude scale for research,
meaning that their attitudes towards research were positive. It was also
observed that the attitudes of the ones who were following periodicals, who
were reading scientific studies and who were attending scientific meetings were
more positive for doing scientific research compared to the others; and these
results were found to be statistically significant (p<0.05). Mean score of
the students from anxiety scale was found to be at a moderate level
(32.09±6.38). In the study, it was concluded that anxiety state of the nursing
students for doing scientific research was at a moderate level and their
attitudes were positive.

Kaynakça

  • 1. Campasi J, Finn K. Does active learning ımprove students’ knowledge of and attitudes toward research methods?. Journal of College Science Teaching 2011; 40(4):38-45.
  • 2. Fawcett J. The Updates- nurse theorists: 21 st century Martha E. Rogers. Nursing Science Quarterly 2003; 16(1):44-51.
  • 3. Rawnsley MM. Dimensions of scholarship and the advancement of nursing science: articulating a vision. Nursing Science Quarterly 2003; 16(1):6-13.
  • 4. Karagözoğlu Ş. Bilimsel bir disiplin olarak hemşirelik. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005;9(1):6-14.
  • 5. Karadaş C, Özdemir L. Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2015; 30–39.
  • 6. Çelik S, Önder G, Durmaz K, Yurdusever Y, Uysal N. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. HSP 2014;1(2): 23-31
  • 7. Gerçek E, Okursoy A, Dal N. Awareness and attitudes of Turkish nursing students towards research and development in nursing. Nurse Education Today 2016; 46 :50–56
  • 8. Güleç D, Saruhan A. Tez hazırlayan hemşirelik öğrencilerinin kaygı, düzeylerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2013; 3(2): 161-165.
  • 9. Demir Y, Çıtak BN, Efe H, Albayrak E, Çelikpence Z, Güneri N. Hemşirelik uygulamalarında araştırma sonuçlarının kullanımındaki engeller ve kolaylaştırıcı faktörler. Çağdaş Tıp Dergisi 2012;2(2): 94-101.
  • 10. Büyüköztürk S. Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi 1997; 3(4): 453-64
  • 11. Korkmaz O, Şahin A, Yeşil R. Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online 2011; 10(3): 961-973.
  • 12. Polat M. Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2014;18: 77-90.
  • 13. Yenilmez K. ve Ata, A. Matematik öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, 27-30 Haziran 2012.
  • 14. Biçer N, Bozkırlı KÇ, Er O. Türkçe öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. AÜ Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 2013, 50: 327-342.
  • 15. Semerci R, Unver S, Kızılcık Z, Avcıbaşı I. Determination of attitudes towards scientific research of nursing students. J Nurs Care 2016, 5:8 (Suppl).
  • 16. Unver S, Semerci R, Ozkan Z, Avcıbaşı I. Attitude of nursing students toward scientific research: a cross sectional study in Turkey. The Journal of Nursing Research 2017, 1-5.
  • 17. Tan M, Polat H, Özdelikara A. Nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. International Refereed Journal of Nursing Researches 2016; 8:1-14.
  • 18. Kürşad MŞ. Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ve epistemolojik inanç arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015, 15 (2): 217-246.
  • 19. Çakmak Z, Taşkıran C, Bulut B. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri 2015; 5(2), 266-287
  • 20. Yılmaz K, Çokluk Ö. Fen edebiyat fakültesi mezunlarının araştırma kaygı düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi 2010; 10 (1): 1-9.
  • 21. Bökeoğlu OÇ, Yılmaz K. Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2005; 41: 47-67.
  • 22. Al Furaikh SS., Al Omairi B., Ganapathy TA Cross sectional survey on nursing students’ attitude towards research. Journal of Health Specialties 2017; 5(4): 185-191.
  • 23. Halabi j. Attitudes of Saudi nursing students toward nursing reseaech. Saudi Journal for Health Sciences 2016; 5(3): 118-124.
  • 24. Halabi JO, Hamdan-Mansour A. Attitude of Jordanian nursing students towards nursing research. Journal of Research in Nursing 2012; 17(4): 363Y373.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Duygu Kes 0000-0003-0996-7915

Özlem Öztürk Şahin Bu kişi benim 0000-0001-8781-3706

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 17 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 4 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

AMA Kes D, Öztürk Şahin Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı ve Tutumlarının Belirlenmesi. OTSBD. Mart 2019;4(1):68-78. doi:10.26453/otjhs.454446

Cited By















Creative Commons Lisansı

Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Bu, Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY-NC 4.0) şartları altında dağıtılan açık erişimli bir dergidir. Orijinal yazar(lar) veya lisans verenin adı ve bu dergideki orijinal yayının kabul görmüş akademik uygulamaya uygun olarak atıfta bulunulması koşuluyla, diğer forumlarda kullanılması, dağıtılması veya çoğaltılmasına izin verilir. Bu şartlara uymayan hiçbir kullanım, dağıtım veya çoğaltmaya izin verilmez.

Makale gönderme süreçleri ve "Telif Hakkı Devir Formu" hakkında yardım almak için tıklayınız.