Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ameliyathanede Çalışan Hekim ve Hemşirelerin İletişimde Yaşadıkları Sorunlar ve Öfke İfade Tarzlarının Belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 24 - 36, 31.03.2019
https://doi.org/10.26453/otjhs.423553

Öz

İletişim ve işbirliği ameliyathane gibi
karmaşık hizmet alanlarında hayati önem taşımaktadır. Araştırma, ameliyathanede
çalışan hekim ve hemşirelerin iletişimde yaşadıkları sorunlar ve öfke ifade
tarzlarının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirildi. Araştırma; Haziran-Temmuz
2017 tarihleri arasında Karabük ilinde bir eğitim- araştırma ve bir ilçe devlet
hastanesinin ameliyathanelerinde çalışan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 30
hekim ve 26 hemşire ile gerçekleştirildi. Veriler Katılımcı Bilgi formu ve Sürekli
Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği (SÖ-ÖTÖ) ile toplandı, tanımlayıcı
istatistikler, Mann Whitney U testi ve spearmen korelasyon analizi kullanılarak
değerlendirildi. Katılımcıların %60,7’si ekiple iletişimlerini olumlu
değerlendirdiklerini belirtti. Her iki grup ekiple iletişim sorununu
ameliyathanede en az karşılaşılan sorunlar arasında belirtti. Görev ve
sınırlılıkların bilinmemesi, tanınmama, motivasyon düşüklüğü, hekimlerin amir
gibi davranması, yeterli sayıda tıbbi malzemenin ve personelin bulunmamasının
iletişimde her zaman güçlük yarattığı çalışmaya katılan hemşireler tarafından
belirtildi. İletişim güçlüğü yaşandığında sorunu ortadan kaldırmak için
katılımcıların çoğunluğunun çözüm yolu arama ve karşılıklı konuşma davranışını
seçtiği belirlendi. Hemşirelerin ve hekimlerin sürekli öfke puan ortalamaları
sırasıyla 18,5±5,0, 16,1±3,4 bulundu. Tüm grubun öfke ifade tarzları puan
ortalamaları “öfke içe” için 19,1±3,2, “öfke dışa” için 13,6±2,9 ve “öfke
kontrol” için 23,9±4,1 olarak belirlendi, hekim ve hemşireler arasında öfke
tarzları açısından anlamlı bir fark saptanmadı. Hekim ve hemşirelerin iletişim
sorunlarına neden olan faktörleri farklı değerlendirdikleri, iletişim
sorunlarına çözüm odaklı yaklaştıkları ve öfkelerini kontrol edebildikleri
belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1. Özsoy S, Bayık A, Uysal A, Ergül Ş, Özer M. Sağlık çalışanlarının sağlık hizmetlerinde ekip kavramına ilişkin görüşlerini incelenmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi, 2003; 13(4): 24-31.
  • 2. Ulusoy H, Tokgöz DM. Hekim ve hemşirelerin ekip çalışmasına ilişkin görüşleri, Pamukkale Tıp Dergisi, 2009; 2(2): 55-61.
  • 3. Lafçı D, Pehlivan S, Demiray G. Cerrahi kliniklerinde çalışan hekim ve hemşirelerin ekip çalışmasına ilişkin görüşleri, Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2016; 2(3):55-64.
  • 4. Önler E, Kocadaş SB, Kılıç MA. Ekip Çalışmasında İletişimin Önemi Euras J Health Sci 2016; 1(1): 12-16.
  • 5. Weaver SJ, Rosen MA, DiazGranados D, et al. Does teamwork improve performance in the operating room? A multilevel evaluation. The Joint Commission Journal On Quality And Patient Safety, 2010; 36(3): 133-142.
  • 6. Awad SS, Fagan SP, Bellows C, et al. Bridging the communication gap in the operating room with medical team training. The American Journal of Surgery, 2005; 190: 770–774.
  • 7. Lingard L, Espin S, Whyte S, et al. Communication failures in the operating room: an observational classification of recurrent types and effects. Qual Saf Health Care 2004; 13: 330–334.
  • 8. Garrett JH. Effective Perioperative Communication to Enhance Patient Care, AORN Journal 2016; 104(2): 111-17.
  • 9. O'leary KJ, Ritter CD, Wheeler H, Szekendi MK, Brinton TS, Williams MV. Teamwork on inpatient medical units: assessing attitudes and barriers. Quality and Safety in Health Care, 2010; 19(2): 117-121.
  • 10. Halverson AL, Casey JT, Andersson J, et al. Communication failure in the operating room. Surgery 2011; 149: 305-10.
  • 11. Koraş K, Öcalan D, Solak O. Cerrahi Hekimlerin Ameliyathanedeki Gergin Davranışlarının Hemşireler Üzerindeki Etkileri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015; 4(4): 504.
  • 12. Baker DP, Day R, Salas E. Teamwork as an essential component in high reliability organizations. Health Res Serv 2006; 41(4): 1576–98.
  • 13. Hergül FK, Özbayır T, Gök F. Ameliyathanede hasta güvenliği: Sistematik derleme, Pamukkale Tıp Dergisi 2016; 9(1): 87-9.
  • 14. Weldon SM1, Korkiakangas T, Bezemer J, Kneebone R. Communication in the operating theatre. Br J Surg. 2013; 100(13): 1677-88.
  • 15. Parush A, Kramer C, Foster-Hunt T, Momtahan K, Hunter A, Sohmer B. Communication and team situation awareness in the OR: Implications for augmentative information display, Journal of Biomedical Informatics 2011; 44: 477–485
  • 16. Gillespie B, Chaboyer W, Longbottom P, Wallis M. The impact of organisational and individual factors on team communication in surgery: A qualitative study. International Journal of Nursing Studies. 2010; 47: 732–741.
  • 17. Yavuz Van Gıersbergen M. Etkili İletişim. İç: Yavuz Van Gıersbergen M., Kaymakçı S. eds. Ameliyathane Hemşireliği. İzmir; Meta Basım ve Matbaacılık Hizmetleri, 2015.
  • 18. Baran M, Okanlı A. Hemşirelerde öfke düzeyinin iş doyumuna etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 18(1): 43-49.
  • 19. Kocatepe V, Uğur E, Karabacak Ü. Yoğun bakım ve palyatif bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin sürekli öfke ve öfke ifade tarzları ile bakım davranışları arasındaki ilişki. F.N. Hem. Derg, 2017; 25(1): 13-20.
  • 20. Manojlovich, M. Nurse/physician communication through a sensemaking lens: shifting the paradigm to improve patient safety. Medical care, 2010; 48(11): 941-946.
  • 21. Özer K. Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve Öfke Tarzı (Öfke-Tarz) Ölçekleri Ön Çalışması. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1994; 31: 26-35.
  • 22. Savaşır I, Hisli Şahin N. Bilimsel-DavranışçıTerapilerde Değerlendirme. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, S:71-78, 1997, Ankara.
  • 23. Clayton J, Isaacs AN, Ellender I. Perioperative nurses’ experiences of communication in a multicultural operating theatre: A qualitative study. International Journal of Nursing Studies. 2016; 54:7–15.
  • 24. İnce S. Hekim davranışlarının hemşirelerin stresle başetme durumları üzerine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2014; 16(2): 41-53.
  • 25. Kaya N, Solmaz Ş. Bir üniversite hastanesinin kulak burun boğaz kliniğinde çalışan hemşirelerin öfke ve öfke ifadesi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2009;1(2):56-64.
  • 26. Bayri F, Kelleci M. Hemşirelerin sürekli öfke ve öfke ifade tarzları ile genel sağlık durumları arasındaki ilişki. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2009;1(2):65-70.
  • 27. Han A, Won J, Kim O, Lee SE. Anger expression types and interpersonal problems in nurses. Asian Nurs Res. 2015;9:146–151.

Determination of the Communication Problems of Physicians and Nurses Working in the Operating Room and of Their Anger Expression Styles

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 24 - 36, 31.03.2019
https://doi.org/10.26453/otjhs.423553

Öz

Communication, collaboration and effective care are vital in complex
service areas, especially in the operating room. The research was conducted in
order to determine the communication problems and anger expression styles of
physicians and nurses working in the operating room. It conducted between June
and July 2017 with 30 physicians and 26 nurses who agreed to participate to
study and who worked in the operation room of an education-research hospital
and of a district state hospital in Karabük province. Data were collected using
the Participant Information Form and the Trait Anger and Anger Expression Scale
(TA-AES), using descriptive statistics, Mann Whitney U and spearmen correlation
analysis. 60.7% of participants evaluated their communication positively. Both
groups stated that the problem of communication was the least common problem in
the operating room. The nurses, whose duty and limitations were unknown, low
motivation, physicians acting as supervisors, and the lack of adequate medical
supplies and personnel, always made communication difficult. Mean anger score
of nurses and physicians were 18.5±5.0, 16.1±3.4 respectively. The men score of
anger expression styles for the whole group was determined as 19.1±3.2 for
"anger", 13.6±2.9 for "anger out" and 23.9±4.1 for
"anger control",  while among
physicians and nurses there was no significant difference detected  in terms of anger styles. Physicians and
nurses can differentiate the factors that cause communication problems, can
focus on solutions to communication problems and control their anger.

Kaynakça

  • 1. Özsoy S, Bayık A, Uysal A, Ergül Ş, Özer M. Sağlık çalışanlarının sağlık hizmetlerinde ekip kavramına ilişkin görüşlerini incelenmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi, 2003; 13(4): 24-31.
  • 2. Ulusoy H, Tokgöz DM. Hekim ve hemşirelerin ekip çalışmasına ilişkin görüşleri, Pamukkale Tıp Dergisi, 2009; 2(2): 55-61.
  • 3. Lafçı D, Pehlivan S, Demiray G. Cerrahi kliniklerinde çalışan hekim ve hemşirelerin ekip çalışmasına ilişkin görüşleri, Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2016; 2(3):55-64.
  • 4. Önler E, Kocadaş SB, Kılıç MA. Ekip Çalışmasında İletişimin Önemi Euras J Health Sci 2016; 1(1): 12-16.
  • 5. Weaver SJ, Rosen MA, DiazGranados D, et al. Does teamwork improve performance in the operating room? A multilevel evaluation. The Joint Commission Journal On Quality And Patient Safety, 2010; 36(3): 133-142.
  • 6. Awad SS, Fagan SP, Bellows C, et al. Bridging the communication gap in the operating room with medical team training. The American Journal of Surgery, 2005; 190: 770–774.
  • 7. Lingard L, Espin S, Whyte S, et al. Communication failures in the operating room: an observational classification of recurrent types and effects. Qual Saf Health Care 2004; 13: 330–334.
  • 8. Garrett JH. Effective Perioperative Communication to Enhance Patient Care, AORN Journal 2016; 104(2): 111-17.
  • 9. O'leary KJ, Ritter CD, Wheeler H, Szekendi MK, Brinton TS, Williams MV. Teamwork on inpatient medical units: assessing attitudes and barriers. Quality and Safety in Health Care, 2010; 19(2): 117-121.
  • 10. Halverson AL, Casey JT, Andersson J, et al. Communication failure in the operating room. Surgery 2011; 149: 305-10.
  • 11. Koraş K, Öcalan D, Solak O. Cerrahi Hekimlerin Ameliyathanedeki Gergin Davranışlarının Hemşireler Üzerindeki Etkileri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015; 4(4): 504.
  • 12. Baker DP, Day R, Salas E. Teamwork as an essential component in high reliability organizations. Health Res Serv 2006; 41(4): 1576–98.
  • 13. Hergül FK, Özbayır T, Gök F. Ameliyathanede hasta güvenliği: Sistematik derleme, Pamukkale Tıp Dergisi 2016; 9(1): 87-9.
  • 14. Weldon SM1, Korkiakangas T, Bezemer J, Kneebone R. Communication in the operating theatre. Br J Surg. 2013; 100(13): 1677-88.
  • 15. Parush A, Kramer C, Foster-Hunt T, Momtahan K, Hunter A, Sohmer B. Communication and team situation awareness in the OR: Implications for augmentative information display, Journal of Biomedical Informatics 2011; 44: 477–485
  • 16. Gillespie B, Chaboyer W, Longbottom P, Wallis M. The impact of organisational and individual factors on team communication in surgery: A qualitative study. International Journal of Nursing Studies. 2010; 47: 732–741.
  • 17. Yavuz Van Gıersbergen M. Etkili İletişim. İç: Yavuz Van Gıersbergen M., Kaymakçı S. eds. Ameliyathane Hemşireliği. İzmir; Meta Basım ve Matbaacılık Hizmetleri, 2015.
  • 18. Baran M, Okanlı A. Hemşirelerde öfke düzeyinin iş doyumuna etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 18(1): 43-49.
  • 19. Kocatepe V, Uğur E, Karabacak Ü. Yoğun bakım ve palyatif bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin sürekli öfke ve öfke ifade tarzları ile bakım davranışları arasındaki ilişki. F.N. Hem. Derg, 2017; 25(1): 13-20.
  • 20. Manojlovich, M. Nurse/physician communication through a sensemaking lens: shifting the paradigm to improve patient safety. Medical care, 2010; 48(11): 941-946.
  • 21. Özer K. Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve Öfke Tarzı (Öfke-Tarz) Ölçekleri Ön Çalışması. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1994; 31: 26-35.
  • 22. Savaşır I, Hisli Şahin N. Bilimsel-DavranışçıTerapilerde Değerlendirme. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, S:71-78, 1997, Ankara.
  • 23. Clayton J, Isaacs AN, Ellender I. Perioperative nurses’ experiences of communication in a multicultural operating theatre: A qualitative study. International Journal of Nursing Studies. 2016; 54:7–15.
  • 24. İnce S. Hekim davranışlarının hemşirelerin stresle başetme durumları üzerine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2014; 16(2): 41-53.
  • 25. Kaya N, Solmaz Ş. Bir üniversite hastanesinin kulak burun boğaz kliniğinde çalışan hemşirelerin öfke ve öfke ifadesi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2009;1(2):56-64.
  • 26. Bayri F, Kelleci M. Hemşirelerin sürekli öfke ve öfke ifade tarzları ile genel sağlık durumları arasındaki ilişki. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2009;1(2):65-70.
  • 27. Han A, Won J, Kim O, Lee SE. Anger expression types and interpersonal problems in nurses. Asian Nurs Res. 2015;9:146–151.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nevin Onan 0000-0002-3688-507X

İşıl Işık Andsoy 0000-0002-5271-4203

Rabia Görücü Bu kişi benim 0000-0001-8272-7710

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 10 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Onan N, Işık Andsoy İ, Görücü R. Ameliyathanede Çalışan Hekim ve Hemşirelerin İletişimde Yaşadıkları Sorunlar ve Öfke İfade Tarzlarının Belirlenmesi. OTSBD. Mart 2019;4(1):24-36. doi:10.26453/otjhs.423553

Creative Commons Lisansı

Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Bu, Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY-NC 4.0) şartları altında dağıtılan açık erişimli bir dergidir. Orijinal yazar(lar) veya lisans verenin adı ve bu dergideki orijinal yayının kabul görmüş akademik uygulamaya uygun olarak atıfta bulunulması koşuluyla, diğer forumlarda kullanılması, dağıtılması veya çoğaltılmasına izin verilir. Bu şartlara uymayan hiçbir kullanım, dağıtım veya çoğaltmaya izin verilmez.

Makale gönderme süreçleri ve "Telif Hakkı Devir Formu" hakkında yardım almak için tıklayınız.