İletişim ve işbirliği ameliyathane gibi
karmaşık hizmet alanlarında hayati önem taşımaktadır. Araştırma, ameliyathanede
çalışan hekim ve hemşirelerin iletişimde yaşadıkları sorunlar ve öfke ifade
tarzlarının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirildi. Araştırma; Haziran-Temmuz
2017 tarihleri arasında Karabük ilinde bir eğitim- araştırma ve bir ilçe devlet
hastanesinin ameliyathanelerinde çalışan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 30
hekim ve 26 hemşire ile gerçekleştirildi. Veriler Katılımcı Bilgi formu ve Sürekli
Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği (SÖ-ÖTÖ) ile toplandı, tanımlayıcı
istatistikler, Mann Whitney U testi ve spearmen korelasyon analizi kullanılarak
değerlendirildi. Katılımcıların %60,7’si ekiple iletişimlerini olumlu
değerlendirdiklerini belirtti. Her iki grup ekiple iletişim sorununu
ameliyathanede en az karşılaşılan sorunlar arasında belirtti. Görev ve
sınırlılıkların bilinmemesi, tanınmama, motivasyon düşüklüğü, hekimlerin amir
gibi davranması, yeterli sayıda tıbbi malzemenin ve personelin bulunmamasının
iletişimde her zaman güçlük yarattığı çalışmaya katılan hemşireler tarafından
belirtildi. İletişim güçlüğü yaşandığında sorunu ortadan kaldırmak için
katılımcıların çoğunluğunun çözüm yolu arama ve karşılıklı konuşma davranışını
seçtiği belirlendi. Hemşirelerin ve hekimlerin sürekli öfke puan ortalamaları
sırasıyla 18,5±5,0, 16,1±3,4 bulundu. Tüm grubun öfke ifade tarzları puan
ortalamaları “öfke içe” için 19,1±3,2, “öfke dışa” için 13,6±2,9 ve “öfke
kontrol” için 23,9±4,1 olarak belirlendi, hekim ve hemşireler arasında öfke
tarzları açısından anlamlı bir fark saptanmadı. Hekim ve hemşirelerin iletişim
sorunlarına neden olan faktörleri farklı değerlendirdikleri, iletişim
sorunlarına çözüm odaklı yaklaştıkları ve öfkelerini kontrol edebildikleri
belirlenmiştir.
Communication, collaboration and effective care are vital in complex
service areas, especially in the operating room. The research was conducted in
order to determine the communication problems and anger expression styles of
physicians and nurses working in the operating room. It conducted between June
and July 2017 with 30 physicians and 26 nurses who agreed to participate to
study and who worked in the operation room of an education-research hospital
and of a district state hospital in Karabük province. Data were collected using
the Participant Information Form and the Trait Anger and Anger Expression Scale
(TA-AES), using descriptive statistics, Mann Whitney U and spearmen correlation
analysis. 60.7% of participants evaluated their communication positively. Both
groups stated that the problem of communication was the least common problem in
the operating room. The nurses, whose duty and limitations were unknown, low
motivation, physicians acting as supervisors, and the lack of adequate medical
supplies and personnel, always made communication difficult. Mean anger score
of nurses and physicians were 18.5±5.0, 16.1±3.4 respectively. The men score of
anger expression styles for the whole group was determined as 19.1±3.2 for
"anger", 13.6±2.9 for "anger out" and 23.9±4.1 for
"anger control", while among
physicians and nurses there was no significant difference detected in terms of anger styles. Physicians and
nurses can differentiate the factors that cause communication problems, can
focus on solutions to communication problems and control their anger.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Bu, Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY-NC 4.0) şartları altında dağıtılan açık erişimli bir dergidir. Orijinal yazar(lar) veya lisans verenin adı ve bu dergideki orijinal yayının kabul görmüş akademik uygulamaya uygun olarak atıfta bulunulması koşuluyla, diğer forumlarda kullanılması, dağıtılması veya çoğaltılmasına izin verilir. Bu şartlara uymayan hiçbir kullanım, dağıtım veya çoğaltmaya izin verilmez.