10-14 Yaş Grubu Çocukların Empati Kurma ve Hoşgörülü Olma Becerilerinin Obez Akranlarına Karşı Tutumlarına Etkisi
Yıl 2021,
Cilt: 6 Sayı: 2, 272 - 281, 05.06.2021
Safiye Çatalçam
,
Müge Seval
Öz
Amaç: 10-14 yaş çocukların hoşgörülü olma ve empati kurma becerisinin obez akranlarına tutumlarına etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve Metot: Zonguldak’da 380 öğrenciyle tanımlayıcı nedensel karşılaştırma çalışması olarak gerçekleştirilmiştir. Veriler “Çocuğa ilişkin Bilgi Formu”, “Çocuklar ve Ergenler ilişkin Empati”, “Hoşgörülü Davranış” ve “Obez Çocuklara Yönelik Tutum” ölçekleri ile toplanmıştır. Analizlerde SPSS Statistics 22 programı kullanılmıştır.
Bulgular: Empatik ve hoşgörülü davranma becerileri arttıkça obez akranlarına yönelik tutumlarında (r=0,20 ve r=0,33) olumlu yönde artış belirlenmiştir.
Sonuç: 10-14 yaş ortaöğretim öğrencilerinin hoşgörülü olma ve empati kurma becerisinin obez akranlarına yönelik tutumları üzerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
Kaynakça
- World Health Organisation. Obesity and Overweigt 2020.
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight. ErişimTarihi 30 Haziran 2020.
- Yılmaz M, Ağatıoğlu Kundakçı G, Dereli F, Özgüven Tornacı B, Egelioğlu Cetişli N. İlköğretim öğrencilerinde yaş ve cinsiyete göre obezite ve ilişkili özellikler obezite ve ilişkili faktörler. The Journal of Current Pediatrics. 2019;17(1):127-140.
- Kalkım A, Ergül Ş. Önemli bir kronik hastalık: Çocukluk ve ergenlik döneminde obezite. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2011;10(2):223-230.
- Kılıçarslan S, Sanberk İ. Ergen bireylerin benlik saygısı, beden kitle endeksi veyaşam kalitesi ilişkisinin incelenmesi. Journal of Human Sciences. 2016;13(2):3211-3230.
- Koç N, Bülbül FS, Akıncı N, Yıldız KC, Bölükbaş Ş. Obez çocukların anne/babalarının beden kitle indeksleri bedenalgılarını etkiler mi? Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;(2):11-20.
- Ercan A, Akçil OK, Kızıltan G, Altun S. Sağlık bilimleri öğrencileri için obezite önyargıölçeğiningeliştirilmesi: Gams 27-Obezite Önyargı Ölçeği. Uluslararası Hakemli Beslenme Araştırmaları Dergisi. 2015;3(2):29-43. doi:10.17362/Dbhad.2015 310322
- Uyanık G, Yılmaz M, Şahin A. Sağlık bilimleri öğrencilerinin obezite ile ilgiliön yargılarının belirlenmesi. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;1(2):48-58.
- Knafo H. The development of body image in school-aged girls: A review of the literature from sociocultural, social learning theory, psychoanalytic, and attachment theory perspectives. New School Psychological Bulletine. 2016;13(2):1-16.
- Ünal D. Sağlık çalışanlarının obez bireylere karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara, Türkiye. 2018.
- Tas D, Tüzün Z, Düzçeker Y, Akgül S, Kanbur N. The effects of parental and peer factors on psychiatric symptoms in adolescents with obesity. Eat Weight Disorder. 2020;(25):617-625. doi:10.1007/s40519-019-00660
- Erken M. Empati becerisinin ahlaki davranıslar üzerindeki etkisi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD, Yüksek Lisans Tezi. Sakarya, Türkiye. 2009.
- Dökmen Ü. İletişim Çatışmaları ve Empati Sanatta ve Günlük Yaşamda. İstanbul: Remzi Kitapevi; 2019.
- Gökler R. Empatik eğilim ölçeğinin ilkögretim sekizinci sınıflar için uyarlanması. Aile ve Toplum Egitim-Kültür ve Araştırma Dergisi. 2009;7(25):77-86.
- Bryant BK. An index of empathy for children and adolescents. Child Development. 1982;53:413-425.
- Gürtunca A. Çocuklar ve ergenler için empati ölçeği Türkiye geçerlik ve güvenirlik çalışması. Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Programı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul, Türkiye. 2013.
- Çelik Balcı S, Vural Batik M, Özcan K, Aksoy S. Çocuklara yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. e-International Journal of Educational Research. 2015;6(1):40-53.
- Hasta D. Saldırganlık: kişilerarası ilişki tarzları ve empati açısından bir inceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013;4(1):64-90.
- Rehber E, Atıcı M. İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2009;18(1):323–342.
- Kalın ZT, Nalçacı A. Ortaokul 5. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;12(23):293-304.
- Çalışkan H, Sağlam Hİ. Hoşgörü eğilim ölçeğinin geliştirilmesi ve ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 2012;12(2):1431-1446.
- İnel Y, Gökalp A. Ortaokul öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin incelenmesi. Turkish Studies Educational Sciences. 2018;13(27):847-848. doi:10.7827/TurkishStudies.14380
- Duranta F, Fasolo M, Mari S, Mazzola AF. Children’s attitudes and stereotype content toward thin, average-weight, and overweight peers. SAGE Open. 2014;(2):1-11. doi:10.1177/2158244014534697
- Öztürk Y, Alpkaya U, Keskin K, Çubuk A. 11-13 yaş çocukların beslenme davranışları ile obez akranlarına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of International Social Research.2017;10(53):622-626. doi:10.17719/jisr.20175334150
- Njelekela MA, Muhihi A, Mpembeni RNM. Knowledge and attitudes towards obesity among primary school children in Dar es Salaam, Tanzania. NigerianMedical Journal of the NigeriaMedical Association. 2015;56(2):103-108. doi:10.4103/0300-1652.150692
- Alpkaya U, Çoknaz H. Lise öğrencilerinin beden eğitimi dersi tutumlarının, obez akran tutumlarının karşılaştırılması ve arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;11(57):374-380.
- Önder A, Kavurma C, Çelmeli G, Adanır Sürer A, Özatalay E. Obezite tanılı çocuk ve ergenlerde psikopatoloji, yaşam kalitesi ve ebeveyn tutumlarının değerlendirilmesi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastanesi Dergisi. 2018;8(1):51-58.
- Köç A, Duygu H. Ortaokul öğrencilerinin farklılıklara saygı değerini edinimleri ve yabancı uyruklu öğrencilerle uyum becerileri. Journal of Innovative Research in Social Studies. 2018;1(1):38-50.
- Keser N, Kapçı Gül E, Odabaş E. Farklı kronik hastalığı olan ve olmayan çocukların benlik algısı, duygusal-davranışsal sorunlar ve ana-baba tutumları açısından karşılaştırılması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 2012;19(2):57-65.
- Boyacı M, Ersever OG. Hoşgörü eğilimi geliştirme programının 5. sınıf öğrencilerinin hoşgörü ve zorbalık düzeylerine etkisi. Eğitim ve Bilim. 2017;42(189);167-182.
- Uluöz E. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin obez bireylere karşı tutum düzeylerinin sınıf değişkenine ve bazı değişkenlere göre karşılaştırılması. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi. 2016;2(4):124-136.
The Effects of Empathy and Tolerance Skills of 10-14 Age Group Children on Attitudes towards Obese Peers
Yıl 2021,
Cilt: 6 Sayı: 2, 272 - 281, 05.06.2021
Safiye Çatalçam
,
Müge Seval
Öz
Objectives: The aim was to evaluate the effect of tolerance and empathy skills of 10-14 age group students on attitudes towards obese peers
Materials and Methods: It was carried out with 380 students in Zonguldak as a descriptive causal comparison study. “Information Form on Child", "Empathy for Children and Adolescents", “Tolerant Behavior" and “Attitude for Obese Children" scales were used for data collection. SPSS Statistics 22 program was used for analysis.
Results: As the empathic and tolerant behavior skills increased, attitudes towards obese peers (r= 0.20 and r= 0.33) increased positively
Conclusion: The tolerance and empathy skills of 10-14 year-old secondary school effect their attitudes towards obese peers
Kaynakça
- World Health Organisation. Obesity and Overweigt 2020.
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight. ErişimTarihi 30 Haziran 2020.
- Yılmaz M, Ağatıoğlu Kundakçı G, Dereli F, Özgüven Tornacı B, Egelioğlu Cetişli N. İlköğretim öğrencilerinde yaş ve cinsiyete göre obezite ve ilişkili özellikler obezite ve ilişkili faktörler. The Journal of Current Pediatrics. 2019;17(1):127-140.
- Kalkım A, Ergül Ş. Önemli bir kronik hastalık: Çocukluk ve ergenlik döneminde obezite. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2011;10(2):223-230.
- Kılıçarslan S, Sanberk İ. Ergen bireylerin benlik saygısı, beden kitle endeksi veyaşam kalitesi ilişkisinin incelenmesi. Journal of Human Sciences. 2016;13(2):3211-3230.
- Koç N, Bülbül FS, Akıncı N, Yıldız KC, Bölükbaş Ş. Obez çocukların anne/babalarının beden kitle indeksleri bedenalgılarını etkiler mi? Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;(2):11-20.
- Ercan A, Akçil OK, Kızıltan G, Altun S. Sağlık bilimleri öğrencileri için obezite önyargıölçeğiningeliştirilmesi: Gams 27-Obezite Önyargı Ölçeği. Uluslararası Hakemli Beslenme Araştırmaları Dergisi. 2015;3(2):29-43. doi:10.17362/Dbhad.2015 310322
- Uyanık G, Yılmaz M, Şahin A. Sağlık bilimleri öğrencilerinin obezite ile ilgiliön yargılarının belirlenmesi. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;1(2):48-58.
- Knafo H. The development of body image in school-aged girls: A review of the literature from sociocultural, social learning theory, psychoanalytic, and attachment theory perspectives. New School Psychological Bulletine. 2016;13(2):1-16.
- Ünal D. Sağlık çalışanlarının obez bireylere karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara, Türkiye. 2018.
- Tas D, Tüzün Z, Düzçeker Y, Akgül S, Kanbur N. The effects of parental and peer factors on psychiatric symptoms in adolescents with obesity. Eat Weight Disorder. 2020;(25):617-625. doi:10.1007/s40519-019-00660
- Erken M. Empati becerisinin ahlaki davranıslar üzerindeki etkisi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD, Yüksek Lisans Tezi. Sakarya, Türkiye. 2009.
- Dökmen Ü. İletişim Çatışmaları ve Empati Sanatta ve Günlük Yaşamda. İstanbul: Remzi Kitapevi; 2019.
- Gökler R. Empatik eğilim ölçeğinin ilkögretim sekizinci sınıflar için uyarlanması. Aile ve Toplum Egitim-Kültür ve Araştırma Dergisi. 2009;7(25):77-86.
- Bryant BK. An index of empathy for children and adolescents. Child Development. 1982;53:413-425.
- Gürtunca A. Çocuklar ve ergenler için empati ölçeği Türkiye geçerlik ve güvenirlik çalışması. Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Programı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul, Türkiye. 2013.
- Çelik Balcı S, Vural Batik M, Özcan K, Aksoy S. Çocuklara yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. e-International Journal of Educational Research. 2015;6(1):40-53.
- Hasta D. Saldırganlık: kişilerarası ilişki tarzları ve empati açısından bir inceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013;4(1):64-90.
- Rehber E, Atıcı M. İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2009;18(1):323–342.
- Kalın ZT, Nalçacı A. Ortaokul 5. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;12(23):293-304.
- Çalışkan H, Sağlam Hİ. Hoşgörü eğilim ölçeğinin geliştirilmesi ve ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 2012;12(2):1431-1446.
- İnel Y, Gökalp A. Ortaokul öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin incelenmesi. Turkish Studies Educational Sciences. 2018;13(27):847-848. doi:10.7827/TurkishStudies.14380
- Duranta F, Fasolo M, Mari S, Mazzola AF. Children’s attitudes and stereotype content toward thin, average-weight, and overweight peers. SAGE Open. 2014;(2):1-11. doi:10.1177/2158244014534697
- Öztürk Y, Alpkaya U, Keskin K, Çubuk A. 11-13 yaş çocukların beslenme davranışları ile obez akranlarına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of International Social Research.2017;10(53):622-626. doi:10.17719/jisr.20175334150
- Njelekela MA, Muhihi A, Mpembeni RNM. Knowledge and attitudes towards obesity among primary school children in Dar es Salaam, Tanzania. NigerianMedical Journal of the NigeriaMedical Association. 2015;56(2):103-108. doi:10.4103/0300-1652.150692
- Alpkaya U, Çoknaz H. Lise öğrencilerinin beden eğitimi dersi tutumlarının, obez akran tutumlarının karşılaştırılması ve arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;11(57):374-380.
- Önder A, Kavurma C, Çelmeli G, Adanır Sürer A, Özatalay E. Obezite tanılı çocuk ve ergenlerde psikopatoloji, yaşam kalitesi ve ebeveyn tutumlarının değerlendirilmesi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastanesi Dergisi. 2018;8(1):51-58.
- Köç A, Duygu H. Ortaokul öğrencilerinin farklılıklara saygı değerini edinimleri ve yabancı uyruklu öğrencilerle uyum becerileri. Journal of Innovative Research in Social Studies. 2018;1(1):38-50.
- Keser N, Kapçı Gül E, Odabaş E. Farklı kronik hastalığı olan ve olmayan çocukların benlik algısı, duygusal-davranışsal sorunlar ve ana-baba tutumları açısından karşılaştırılması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 2012;19(2):57-65.
- Boyacı M, Ersever OG. Hoşgörü eğilimi geliştirme programının 5. sınıf öğrencilerinin hoşgörü ve zorbalık düzeylerine etkisi. Eğitim ve Bilim. 2017;42(189);167-182.
- Uluöz E. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin obez bireylere karşı tutum düzeylerinin sınıf değişkenine ve bazı değişkenlere göre karşılaştırılması. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi. 2016;2(4):124-136.