Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Tıp Fakültesinde İntörn Hekimlerin, COVID-19 Hastalarını Muayene ve Takip İçin Hazır Bulunuşluk Algıları ve Pandemi Sürecinde Eğitimlerine İlişkin Beklentileri

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 353 - 360, 05.09.2021
https://doi.org/10.26453/otjhs.828359

Öz

Amaç: Bu çalışmada bir tıp fakültesi intörn hekimlerinin, COVID-19 hastalarını takip için gerekli bilgi ve becerilerde kendilerine yönelik yeterlik algılarının ve pandemi döneminde eğitimlerine ilişkin beklentilerinin belirlenmesi hedeflenmiştir.

Materyal ve Metot: Kesitsel çalışmada, çalışmaya katılan 117 (%73,5) intörn hekimin, anket yanıtları değerlendirilmiştir. Anket, Ulusal Çekirdek Eğitim Programında yer alan temel tıbbi yeterlikler dikkate alınarak dijital form üzerinden hazırlanmış ve WhatsApp grubunda tüm intörnlere ulaştırılmıştır.

Bulgular: COVID-19 ön tanısı alan bir hastada, intörn hekimlerin %65’i sistemik fizik muayene yapabileceklerini bildirmişlerdir. İntörnlerin el hijyeni, kişisel koruyucu ekipmanları kurallarına uygun olarak kullanmayı bilme konusunda yeterlik algıları oldukça iyi iken, bulaşıcı hastalıklarda uygulanması gereken izolasyon yöntemlerini (%58,3), alet ve ortamlar için uygun olan dezenfeksiyon, sterilizasyon yöntemlerini (%27,4), hasta odalarının ve eşyalarının temizlik kurallarını (%23,9) bilme konusundaki yeterlik algıları oldukça düşüktü. İntörn hekimlerin %60,7’si, COVID-19 salgını sırasında özellikle mezuniyetlerinin gecikmemesi ve COVID-19 hastalarının takip edilmediği servislerde klinik eğitimlerine devam etmeyi istemekteydi.

Sonuç: Tıp eğitiminde, bulaşıcı hastalıklardan korunma yöntemlerinin öneminin kavranması için teorik ve pratik eğitim uygulamalarının artırılması gerektiği düşünülmüştür. 

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Guo YR , Cao QD  , Hong ZS   et al. The origin, transmission and clinical therapies on coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak- an update on the status. Mil Med Res.  2020;7(1):11. doi:10.1186/s40779-020-00240-0
  • DeWitt DE. Fighting COVID-19: Enabling graduating students to start ınternship early at their own medical school. Ann Intern Med. 2020;173(2):143-144. doi:10.7326/M20-1262
  • Fraher EP, Pittman P, Frogner BK et al. Ensuring and sustaining a pandemic workforce. N Engl J Med. 2020;382(23):2181-2183. doi:10.1056/NEJMp2006376
  • Mahase E. Covid-19: Medical students to be employed by NHS as part of epidemic response. BMJ. 2020;368:m1156. doi:10.1136/bmj.m1156 
  • Whelan A, Prescott J, Young G, Catanese VM, McKinney R. Guidance on medical students' clinical participation: effective immediately. Association of American Medical Colleges (AAMC). https://lcme.org/wp-content/uploads/filebase/March-17-2020-Guidance-on-Mediical-Students-Clinical-Participation.pdf Accessed May 02, 2020.
  • Whelan A, Prescott J, Young G, Catanese VM, Mc Kinney R. Guidance on medical students' participation in direct patient contact activities: principles and guidelines. Association of American Medical Colleges (AAMC). https://www.aamc.org/system/files/2020-03/meded-March-30-Interim-Guidance-on-Medical-Students-Clinical-Participation_0.pdf . Accessed May 02, 2020.
  • Lacobucci G. Covid-19: Medical schools are urged to fast-track final year students. BMJ. 2020;368:m1064. doi:10.1136/bmj.m1064
  • Medical Schools Council. Advice from medical schools council to UK medical schools on actions surrounding covid-19. https://www.medschools.ac.uk/media/2620/msc-covid-19-advice-for-uk-medical-schools.pdf. Accessed May 02, 2020.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi - Ulusal Çekirdek Eğitim Programı 2020. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/mezuniyet-oncesi-tip-egitimi-cekirdek-egitimi-programi.pdf. Erişim tarihi 4 Nisan 2021.
  • Kang L, Li Y, Hu S et al. The mental health of medical workers in Wuhan, China dealing with the 2019 novel coronavirus. Lancet Psychiatry. 2020;7(3):14. doi:10.1016/S2215-0366(20)30047-X
  • Cao W, Fang Z, Hou G et al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Res. 2020;287. doi:10.1016/j.psychres.2020.112934
  • Loh LC, Ali AM, Ang TH, Chelliah A. Impact of a spreading epidemic on medical students. MJMS. 2020:13(2);30-36.
  • Harvey A. Covid-19: Medical students should not work outside their competency, says BMA. BMJ. 2020;368:m1197. doi:10.1136/bmj.m1197
  • Özvariş, S, Sönmez, R, Sayek, I. Assessment of knowledge and skills in primary health care services: senior medical students’ self-evaluation. Teach Learn Med. 2004;16(1):34-38. doi:10.1207/s15328015tlm1601_8
  • Yalçınoğlu N, Kayı İ, Işık ŞT, et al. İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin tıp eğitimi ile ilgili görüşleri. İst Tıp Fak Derg. 2012;75:41-45.
  • Kaygusuz TÖ, Erensoy A. Cinsiyete Göre Tıp Eğitimi ve Son Sınıf Tıp Öğrencilerinin Mesleki Beklentileri Konusundaki Görüşler. F.Ü.Sağ.Bil.Tıp.Derg. 2019;33(3):127-135.
  • Atılgan B, Temizayak F, Çağıran T et al. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi tıp becerileri eğitimine ilişkin görüşleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2020;19(57):5-25.
  • Günay, O. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin tıp eğitimi hakkındaki düşünceleri Tıp Eğitimi Dünyası. 2002;7:49-55.
  • Karabay O, Yarımbaş A, Akcakaya U, Öğütlü A. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinde izolasyon önlemleri konusunda bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi. OTJHS. 2018;3(2):50-55.
  • Accardi R, Castaldi S, Marzullo A, RonchiS, Laquintana D, Lusignani M. Prevention of healthcare associated infections: a descriptive study. Ann Ig. 2017;29:101-115.
  • Hemşirelik yönetmeliği. Resmî gazete tarihi: 08.03.2010 Resmî gazete sayısı: 27515. Erişim tarihi 04 Mayıs 2020.
  • Özçelik M, Solakoğlu Z. Tıp fakültesi 6.sınıf öğrencilerinin enjeksiyon ve cerrahi dikiş uygulamaları konusundaki kazanımlarının değerlendirilmesi. İst Tıp Fak Derg. 2014;77:1-7.
  • Göçgeldi E, İstanbulluoğlu H, Uçar M, Yaren H, Ceylan S, Koçak N. Tıp fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin tıp eğitimleri süresince pratik uygulama yapabilme durumunun araştırılması. Gülhane Tıp Derg. 2011;53:107-113.
  • Modi PD, Nair G, Uppe A et al. COVID-19 awareness among healthcare students and professionals in Mumbai Metropolitan Region: A Questionnaire-Based Survey. Cureus. 2020;12(4):e7514.
  • Khan MU, Shah S, Ahmad A, Fatokun O. Knowledge and attitude of healthcare workers about middle east respiratory syndrome in multispecialty hospitals of Qassim, Saudi Arabia. BMC Public Health. 2014;14:1281.

Faculty of Medicine Interns’ Perceptions of Readiness for Examination and Following COVID-19 Patients and Their Expectations Regarding their Education during the Pandemic Period

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 353 - 360, 05.09.2021
https://doi.org/10.26453/otjhs.828359

Öz

Objective: Determining the perceptions of competence of a faculty of medicine interns in terms of knowledge and skills to follow COVID-19 patients and their expectations regarding their education during the pandemic period.

Materials and Methods: In cross-sectional study, the answers of 117 (73.5%) participant interns to the questionnaire were evaluated. The questionnaire were prepared on a digital form, taking into account the basic medical competencies mentioned in the National Core Education Program and these were delivered to interns through the WhatsApp group.

Results: 65% of interns reported that they could perform systemic physical examination in a patient with pre-diagnosis of COVID-19. While the interns' perception of competence in using personal protective equipment is quite good, the level of knowledge of isolation methods (58.3%), disinfection and sterilization methods (27.4%) that are suitable for tools and environments and the cleaning rules of patient rooms and belongings (23.9%) is quite low. The 60.7% of the interns wanted to continue their clinical training during the COVID-19 epidemic, especially in the services where COVID-19 patients were not followed thus their graduation would not be delayed.

Conclusion: In medical education, it is thought that the prevention methods of infectious diseases should be emphasized in theoretical and practical training applications should be increased. 

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Guo YR , Cao QD  , Hong ZS   et al. The origin, transmission and clinical therapies on coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak- an update on the status. Mil Med Res.  2020;7(1):11. doi:10.1186/s40779-020-00240-0
  • DeWitt DE. Fighting COVID-19: Enabling graduating students to start ınternship early at their own medical school. Ann Intern Med. 2020;173(2):143-144. doi:10.7326/M20-1262
  • Fraher EP, Pittman P, Frogner BK et al. Ensuring and sustaining a pandemic workforce. N Engl J Med. 2020;382(23):2181-2183. doi:10.1056/NEJMp2006376
  • Mahase E. Covid-19: Medical students to be employed by NHS as part of epidemic response. BMJ. 2020;368:m1156. doi:10.1136/bmj.m1156 
  • Whelan A, Prescott J, Young G, Catanese VM, McKinney R. Guidance on medical students' clinical participation: effective immediately. Association of American Medical Colleges (AAMC). https://lcme.org/wp-content/uploads/filebase/March-17-2020-Guidance-on-Mediical-Students-Clinical-Participation.pdf Accessed May 02, 2020.
  • Whelan A, Prescott J, Young G, Catanese VM, Mc Kinney R. Guidance on medical students' participation in direct patient contact activities: principles and guidelines. Association of American Medical Colleges (AAMC). https://www.aamc.org/system/files/2020-03/meded-March-30-Interim-Guidance-on-Medical-Students-Clinical-Participation_0.pdf . Accessed May 02, 2020.
  • Lacobucci G. Covid-19: Medical schools are urged to fast-track final year students. BMJ. 2020;368:m1064. doi:10.1136/bmj.m1064
  • Medical Schools Council. Advice from medical schools council to UK medical schools on actions surrounding covid-19. https://www.medschools.ac.uk/media/2620/msc-covid-19-advice-for-uk-medical-schools.pdf. Accessed May 02, 2020.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi - Ulusal Çekirdek Eğitim Programı 2020. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/mezuniyet-oncesi-tip-egitimi-cekirdek-egitimi-programi.pdf. Erişim tarihi 4 Nisan 2021.
  • Kang L, Li Y, Hu S et al. The mental health of medical workers in Wuhan, China dealing with the 2019 novel coronavirus. Lancet Psychiatry. 2020;7(3):14. doi:10.1016/S2215-0366(20)30047-X
  • Cao W, Fang Z, Hou G et al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Res. 2020;287. doi:10.1016/j.psychres.2020.112934
  • Loh LC, Ali AM, Ang TH, Chelliah A. Impact of a spreading epidemic on medical students. MJMS. 2020:13(2);30-36.
  • Harvey A. Covid-19: Medical students should not work outside their competency, says BMA. BMJ. 2020;368:m1197. doi:10.1136/bmj.m1197
  • Özvariş, S, Sönmez, R, Sayek, I. Assessment of knowledge and skills in primary health care services: senior medical students’ self-evaluation. Teach Learn Med. 2004;16(1):34-38. doi:10.1207/s15328015tlm1601_8
  • Yalçınoğlu N, Kayı İ, Işık ŞT, et al. İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin tıp eğitimi ile ilgili görüşleri. İst Tıp Fak Derg. 2012;75:41-45.
  • Kaygusuz TÖ, Erensoy A. Cinsiyete Göre Tıp Eğitimi ve Son Sınıf Tıp Öğrencilerinin Mesleki Beklentileri Konusundaki Görüşler. F.Ü.Sağ.Bil.Tıp.Derg. 2019;33(3):127-135.
  • Atılgan B, Temizayak F, Çağıran T et al. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi tıp becerileri eğitimine ilişkin görüşleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2020;19(57):5-25.
  • Günay, O. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin tıp eğitimi hakkındaki düşünceleri Tıp Eğitimi Dünyası. 2002;7:49-55.
  • Karabay O, Yarımbaş A, Akcakaya U, Öğütlü A. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinde izolasyon önlemleri konusunda bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi. OTJHS. 2018;3(2):50-55.
  • Accardi R, Castaldi S, Marzullo A, RonchiS, Laquintana D, Lusignani M. Prevention of healthcare associated infections: a descriptive study. Ann Ig. 2017;29:101-115.
  • Hemşirelik yönetmeliği. Resmî gazete tarihi: 08.03.2010 Resmî gazete sayısı: 27515. Erişim tarihi 04 Mayıs 2020.
  • Özçelik M, Solakoğlu Z. Tıp fakültesi 6.sınıf öğrencilerinin enjeksiyon ve cerrahi dikiş uygulamaları konusundaki kazanımlarının değerlendirilmesi. İst Tıp Fak Derg. 2014;77:1-7.
  • Göçgeldi E, İstanbulluoğlu H, Uçar M, Yaren H, Ceylan S, Koçak N. Tıp fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin tıp eğitimleri süresince pratik uygulama yapabilme durumunun araştırılması. Gülhane Tıp Derg. 2011;53:107-113.
  • Modi PD, Nair G, Uppe A et al. COVID-19 awareness among healthcare students and professionals in Mumbai Metropolitan Region: A Questionnaire-Based Survey. Cureus. 2020;12(4):e7514.
  • Khan MU, Shah S, Ahmad A, Fatokun O. Knowledge and attitude of healthcare workers about middle east respiratory syndrome in multispecialty hospitals of Qassim, Saudi Arabia. BMC Public Health. 2014;14:1281.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Türkkan Öztürk Kaygusuz 0000-0002-4151-5903

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 5 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2020
Kabul Tarihi 3 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Öztürk Kaygusuz T. Bir Tıp Fakültesinde İntörn Hekimlerin, COVID-19 Hastalarını Muayene ve Takip İçin Hazır Bulunuşluk Algıları ve Pandemi Sürecinde Eğitimlerine İlişkin Beklentileri. OTSBD. Eylül 2021;6(3):353-360. doi:10.26453/otjhs.828359

Creative Commons Lisansı

Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Makale gönderme süreçleri ve "Telif Hakkı Devir Formu" hakkında yardım almak için tıklayınız.