Hemşirelik Öğrencilerinin Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği Simülasyon Eğitimi Uygulamasına Yönelik Deneyimleri: Niteliksel Bir Araştırma
Yıl 2022,
, 393 - 402, 05.12.2022
Gülşah Kök
,
Gülten Güvenç
,
Fulden Özkeçeci
,
Yeşim Çetinkaya Şen
,
Burçin Bektaş Pardes
,
Esra Özer
,
Tuğba Öztürk
,
Ayşe Kılıç Uçar
Öz
Amaç: Kadın hastalıkları ve doğum hemşireliği dersinin klinik uygulaması öncesinde, öğrencilerin teorik bilgi ve kendi kendine hemşirelik bakımı yönetme becerileri doğrultusunda yapılan simülasyon eğitimine yönelik yaşadıkları deneyimleri değerlendirmek hedeflenmiştir.
Yöntem: Niteliksel tipte olan bu araştırma 20 Mart ile 01 Nisan 2019 tarihleri arasında Gülhane Hemşirelik Fakültesi öğrencileri üzerinde odak grup görüşmeleri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini; kadın hastalıkları ve doğum hemşireliği dersi simülasyon uygulamasına katılan, iletişim problemi olmayan ve odak grup görüşmesine katılmayı gönüllü kabul eden 32 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, 8 öğrenciden oluşan gruplar halinde, dört odak grup görüşmesi yapılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerle yapılan görüşmeler sonunda veriler iki ana kategori altında toplanmıştır. ‘Simülasyon deneyiminde duyguların tanımlanması’ kategorisi altında ‘özgüven’, ‘heyecan’, ‘korku ve kaygı’ temaları yer almaktadır. ‘Simülasyon eğitimine ilişkin öğrencilerin algı ve görüşleri’ kategorisi altında ise ‘kazanılan deneyimler’, ‘eğitim esnasında öğrencilerin gereksinim duyduğu konular’, ‘öğrencilerin simülasyon eğitiminin uygulamasına yönelik deneyimleri’ temaları oluşturulmuştur.
Sonuç: Öğrencilerin kadın hastalıkları ve doğum hemşireliği dersi simülasyon eğitiminde çeşitli kazanımlar elde ettikleri, bireysel öğrenmeleri ve hemşirelik bakımında gereksinim duydukları uygulama becerilerine yönelik farkındalık kazandıkları değerlendirilmiştir.
Kaynakça
- Abe Y. (2016). Simulation-based healthcare education. The Journal of Tokyo Medical University, 74 (1),14-20.
- Adib-Hajbaghery M, Sharifi N. (2017). Effect of simulation training on the development of nurses and nursing students' critical thinking: A systematic literature review. Nurse Education Today, 50,17-24.
- Akalın A, Şahin S. (2019). Kadın sağlığı hemşireliği eğitiminde yenilikçi öğretim: simülasyon kullanımı, Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 5(1), 58-72.
- Arslan Gürcüoğlu E, Uzun Aksoy M, Aksu Pelit S, Erener Şentürk A. (2019). Simülasyon uygulamasının kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi eğitimine etkisine ilişkin öğrenci görüşlerinin belirlenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 42-46.
- Bevan AL, Joy R, Keeley S, Brown P. (2015). Learning to nurse: combining simulation with key theory. British Journal of Nursing, 24(15), 781-5.
- Craft-Blacksheare M, Frencher Y. (2018). Using high fidelity simulation to increase nursing students' clinical postpartum and newborn assessment proficiency: A mixed-methods research study. Nurse Education Today, 71, 198-204.
- Çetinkaya Uslusoy E. (2018). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı: öğrencilerin görüşleri, SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 13-18.
- Danielsen BV, Sand AM, Rosland JH, Førland O. (2018). Experiences and challenges of home care nurses and general practitioners in home-based palliative care - a qualitative study. BMC Palliative Care, 17(1), 95.
- Deniz S. (2017). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin simülasyon uygulamalarının eğitime katkısı ile ilgili görüşleri. Eurasian Journal of Family Medicine, 6(3), 127-31.
- Edeer Durmaz A, Sarıkaya A. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon tipleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(2), 121-125.
- Fabro K, Schaffer M, Scharton J. (2014). The development, implementation, and evaluation of an end-of-life simulation experience for baccalaureate nursing students. Nursing Education Perspectives, 35(1), 19-25.
- Foronda C, Bauman EB. (2014). Strategies to ıncorporate virtual simulation in nurse education. Clinical Simulation in Nursing, 10(8), 412-418.
- Góes FDSN, Jackman D. (2020). Development of an instructor guide tool: 'Three Stages of Holistic Debriefing'. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 3, 28:e3229.
- Gray B, Cavner J. (2017). Using simulation to enhance education in an obstetrical nursing course. Nursing Education Perspectives, 38(1), 40-41.
- Guimond ME, Foreman SE, Werb M. (2019). Evaluation of an unfolding obstetric experience simulation in an undergraduate nursing program. Nurse Education Today, 79, 124-128.
- Güngör Tavşanlı N, Kosova F, Bolsoy N, Altıparmak S, Demirci H, Şen S ve ark. (2018). Tam donanımlı doğum simulasyon sisteminin öğrencilerin ders başarısına ve problem çözme yeteneklerine etkisinin değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 22-27.
- Holt K, Zavala I, Quintero X, Mendoza D, McCormick MC, Dehlendorf C, et al. (2018). Women's preferences for contraceptive counseling in Mexico: Results from a focus group study. Reproductive Health, 15(1), 128.
- Megel ME, Black J, Carstens P, Jenkins LD, Promes J, Goodman T. (2012). Effect of high-fidelity simulation on pediatric nursing students' anxiety. Clinical Simulation in Nursing, 8(9), e419–428.
- Padilha JM, Machado PP, Ribeiro AL, Ramos JL. (2018). Clinical virtual simulation in nursing education. Clinical Simulation in Nursing, 15(C), 13-18.
- Roh YS, Lee WS, Chung HS, Park YM. (2013). The effects of simulation-based resuscitation training on nurses' self-efficacy and satisfaction. Nurse Education Today, 33(2), 123-128.
- Ruyak SL, Migliaccio L, Levi A, Patel S. (2018). Role development in midwifery education: A place for simulation. Midwifery, 59,141-143.
- Schoening AM, Sittner AJ, Todd MJ. (2006). Simulated clinical experience; nursing students’ perceptions and educators’ role. Nurse Educator, 31(6), 253-258.
- Sundler AJ, Pettersson A, Berglund M. (2015). Undergraduate nursing students' experiences when examining nursing skills in clinical simulation laboratories with high-fidelity patient simulators: A phenomenological research study. Nurse Education Today, 35(12), 1257-1261.
- Terzioğlu F, Kapucu SÖzdemir L, Boztope H, Duygulu S, Tuna Z, Akdemir N. (2012). Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 19(1), 16-23.
- Terzioglu F, Yucel C, Koc G, Simsek S, Yasar BN, Sahan FU et al. (2016). A new strategy in nursing education: From hybrid simulation to clinical practice. Nurse Education Today, 39, 104-10 8.
- Uslu Y, Coskun EY, Sahin G, Ugur E, Karabacak U. (2020). Effect of simulation-based learning on first clinical day stress and anxiety levels of nursing students in Turkey. The Journal of the Pakistan Medical Association, 70(9), 1505-1509.
Nursing Students' Experiences on the Practice of Gynecology and Obstetrics Nursing Simulation Education: A Qualitative Research
Yıl 2022,
, 393 - 402, 05.12.2022
Gülşah Kök
,
Gülten Güvenç
,
Fulden Özkeçeci
,
Yeşim Çetinkaya Şen
,
Burçin Bektaş Pardes
,
Esra Özer
,
Tuğba Öztürk
,
Ayşe Kılıç Uçar
Öz
Objectives: Before the clinical application of the gynecology and obstetrics nursing course, it was aimed to evaluate the experiences of the students in the simulation education in line with the theoretical knowledge and self-management in nursing care skills.
Methods: This qualitative study was conducted between March 20th and April 1st, 2019 with focus group interviews on students of Gulhane Nursing Faculty. The sample of the research; 32 students who participated in the simulation application, had no communication problems and voluntarily accepted to participate in the focus group interview. In the study, four focus group interviews were conducted in groups of 8 students.
Results: At the end of the interviews with the students, the data were collected under two main categories. The themes of 'self-confidence', 'excitement', 'fear and anxiety' are included under the category of 'identifying emotions in simulation experience'. Under the category of 'perceptions and opinions of students regarding simulation education', the themes of 'experiences gained', 'subjects that students need during education', 'students' experiences for the application of simulation education' were created.
Conclusion: It was evaluated that the students gained various acquisitions in the simulation education applied in the gynecology and obstetrics nursing course and gained awareness of their individual learning and practical skills they need in nursing care.
Kaynakça
- Abe Y. (2016). Simulation-based healthcare education. The Journal of Tokyo Medical University, 74 (1),14-20.
- Adib-Hajbaghery M, Sharifi N. (2017). Effect of simulation training on the development of nurses and nursing students' critical thinking: A systematic literature review. Nurse Education Today, 50,17-24.
- Akalın A, Şahin S. (2019). Kadın sağlığı hemşireliği eğitiminde yenilikçi öğretim: simülasyon kullanımı, Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 5(1), 58-72.
- Arslan Gürcüoğlu E, Uzun Aksoy M, Aksu Pelit S, Erener Şentürk A. (2019). Simülasyon uygulamasının kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi eğitimine etkisine ilişkin öğrenci görüşlerinin belirlenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 42-46.
- Bevan AL, Joy R, Keeley S, Brown P. (2015). Learning to nurse: combining simulation with key theory. British Journal of Nursing, 24(15), 781-5.
- Craft-Blacksheare M, Frencher Y. (2018). Using high fidelity simulation to increase nursing students' clinical postpartum and newborn assessment proficiency: A mixed-methods research study. Nurse Education Today, 71, 198-204.
- Çetinkaya Uslusoy E. (2018). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı: öğrencilerin görüşleri, SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 13-18.
- Danielsen BV, Sand AM, Rosland JH, Førland O. (2018). Experiences and challenges of home care nurses and general practitioners in home-based palliative care - a qualitative study. BMC Palliative Care, 17(1), 95.
- Deniz S. (2017). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin simülasyon uygulamalarının eğitime katkısı ile ilgili görüşleri. Eurasian Journal of Family Medicine, 6(3), 127-31.
- Edeer Durmaz A, Sarıkaya A. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon tipleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(2), 121-125.
- Fabro K, Schaffer M, Scharton J. (2014). The development, implementation, and evaluation of an end-of-life simulation experience for baccalaureate nursing students. Nursing Education Perspectives, 35(1), 19-25.
- Foronda C, Bauman EB. (2014). Strategies to ıncorporate virtual simulation in nurse education. Clinical Simulation in Nursing, 10(8), 412-418.
- Góes FDSN, Jackman D. (2020). Development of an instructor guide tool: 'Three Stages of Holistic Debriefing'. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 3, 28:e3229.
- Gray B, Cavner J. (2017). Using simulation to enhance education in an obstetrical nursing course. Nursing Education Perspectives, 38(1), 40-41.
- Guimond ME, Foreman SE, Werb M. (2019). Evaluation of an unfolding obstetric experience simulation in an undergraduate nursing program. Nurse Education Today, 79, 124-128.
- Güngör Tavşanlı N, Kosova F, Bolsoy N, Altıparmak S, Demirci H, Şen S ve ark. (2018). Tam donanımlı doğum simulasyon sisteminin öğrencilerin ders başarısına ve problem çözme yeteneklerine etkisinin değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 22-27.
- Holt K, Zavala I, Quintero X, Mendoza D, McCormick MC, Dehlendorf C, et al. (2018). Women's preferences for contraceptive counseling in Mexico: Results from a focus group study. Reproductive Health, 15(1), 128.
- Megel ME, Black J, Carstens P, Jenkins LD, Promes J, Goodman T. (2012). Effect of high-fidelity simulation on pediatric nursing students' anxiety. Clinical Simulation in Nursing, 8(9), e419–428.
- Padilha JM, Machado PP, Ribeiro AL, Ramos JL. (2018). Clinical virtual simulation in nursing education. Clinical Simulation in Nursing, 15(C), 13-18.
- Roh YS, Lee WS, Chung HS, Park YM. (2013). The effects of simulation-based resuscitation training on nurses' self-efficacy and satisfaction. Nurse Education Today, 33(2), 123-128.
- Ruyak SL, Migliaccio L, Levi A, Patel S. (2018). Role development in midwifery education: A place for simulation. Midwifery, 59,141-143.
- Schoening AM, Sittner AJ, Todd MJ. (2006). Simulated clinical experience; nursing students’ perceptions and educators’ role. Nurse Educator, 31(6), 253-258.
- Sundler AJ, Pettersson A, Berglund M. (2015). Undergraduate nursing students' experiences when examining nursing skills in clinical simulation laboratories with high-fidelity patient simulators: A phenomenological research study. Nurse Education Today, 35(12), 1257-1261.
- Terzioğlu F, Kapucu SÖzdemir L, Boztope H, Duygulu S, Tuna Z, Akdemir N. (2012). Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 19(1), 16-23.
- Terzioglu F, Yucel C, Koc G, Simsek S, Yasar BN, Sahan FU et al. (2016). A new strategy in nursing education: From hybrid simulation to clinical practice. Nurse Education Today, 39, 104-10 8.
- Uslu Y, Coskun EY, Sahin G, Ugur E, Karabacak U. (2020). Effect of simulation-based learning on first clinical day stress and anxiety levels of nursing students in Turkey. The Journal of the Pakistan Medical Association, 70(9), 1505-1509.