Objective: This study aimed to determine the relationship between cognitive flexibility and problem solving of high school students.
Methods: The descriptive study was conducted with 382 students studying at a Social Sciences High School in the Central Anatolian Region. Student Information Form, Cognitive Flexibility Scale, and Problem Solving Inventory were used to collect data. Comparisons were made with Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests. The relationship between the variables was investigated with the Spearman Correlation test.
Results: The students' cognitive flexibility scale mean score was 51.45±8.51. The problem-solving inventory total score average was 96.43±19.92, the problem-solving ability confidence dimension average was 31.28±8.84, the approach-avoidance dimension average was 48.29±11.37, and the personal control dimension average was 16.85±3.51. There was a moderate and negative relationship between cognitive flexibility and problem-solving (r = -0.490, p < 0.01).
Conclusion: As students' cognitive flexibility levels increased, their problem-solving skills also increased. Therefore, intervention programs should be planned and implemented to improve high school students' cognitive flexibility and problem-solving skills.
Amaç: Bu çalışmada, lise öğrencilerinin bilişsel esneklik ile problem çözme becerilerinin ve aralarındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı türdeki araştırmanın örneklemini İç Anadolu Bölgesinde bulunan bir Sosyal Bilimler Lisesi'nde öğrenim gören 382 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, Öğrenci Bilgi Formu, Bilişsel Esneklik Ölçeği ve Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testleri ile karşılaştırmalar yapılmıştır. Spearman Korelasyon testi ile değişkenler arasındaki ilişki araştırılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin bilişsel esneklik ölçeği puan ortalaması 51.45±8.51’dir. Problem çözme envanteri toplam puan ortalaması 96.43±19.92 olup problem çözme yeteneğine güven boyutu puan ortalaması 31.28±8.84, yaklaşma kaçınma boyutu puan ortalaması 48.29±11.37 ve kişisel kontrol boyutu puan ortalaması 16.85±3.51’dir. Bilişsel esneklik ile problem çözme arasında orta düzeyde ve negatif yönde bir ilişki vardır (r = -0.490, p < 0.01).
Sonuç: Öğrencilerin bilişsel esneklik düzeyleri arttıkça problem çözme becerileri de artmıştır. Bu nedenle lise öğrencilerinin hem bilişsel esneklik düzeylerini hem de problem çözme becerilerini geliştirmek için müdahale programları planlanmalı ve uygulanmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 5 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |