İntörn Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi
Yıl 2020,
, 27 - 35, 30.04.2020
Dilek Yılmaz
,
Burcu İflazoğlu
Derya Uzelli Yılmaz
Öz
Amaç: Bu çalışma intörn hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı olarak Ocak - Şubat 2020 tarihleri arasında Bursa Uludağ Üniversitesi Hemşirelik Bölümü son sınıf intörn öğrencileri üzerinde yürütüldü. Araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak katılan 57 intörn hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Araştırma verileri “Birey Tanıtım Formu” ve “Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği (BATÖ)” kullanılarak toplandı. Araştırmanın yürütülebilmesi için etik açıdan etik kurul izni ve öğrencilerden sözel izin alındı.
Bulgular: Araştırmaya dahil edilen hemşirelik öğrencilerinin %56.1’inin bilimsel araştırma yapma sürecinde rol aldığı, %80.7’sinin mesleki bilimsel bir toplantıya katıldığı, %40.4’ünün hemşirelik alanında süreli yayınları düzenli olarak takip ettiği belirlendi. Öğrencilerin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği (BATÖ) toplam puan ortalaması 115.03±14.24 olarak bulundu. Bilimsel araştırma sürecinde yer alan ve mesleki süreli yayınları düzenli takip eden öğrencilerin Bilimsel Araştırmalara Yönelik Olumlu Tutum alt ölçek puan ortalamaları yüksek olarak saptandı (p<0.05).
Sonuç: Bu araştırmanın sonucunda intörn hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının olumlu olduğu görüldü. Bu sonuçlar doğrultusunda; öğrencilere eğitimleri sırasında en az bir kez mesleki bilimsel toplantılara katılma ve bilimsel araştırmalara dahil olma imkanlarının sağlanması ve bilimsel yayınları takip etmeleri konusunda teşvik edilmesi önerilmektedir.
Kaynakça
- Ax S, Kincade E. (2001). Nursing students’ perceptions of research: usefulness, implementation and training. Journal of Advanced Nursing, 32, 161-170.
- Biçer N, Bozkırlı KÇ, Er O. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. AÜ Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 50, 327-342.
- Bjorkstorm ME, Johansson IS, Hamrin EKF, Athlin EE. (2003). Swedish nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. Journal of Advanced Nursing, 41, 393-402.
- Campasi J, Finn K. (2011). Does active learning improve students’ knowledge of and attitudes toward research methods?. Journal of College Science Teaching, 40, 38-45.
- Çelik S, Önder G, Durmaz K, Yurdusever Y, Uysal N (2014). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. HSP., 1, 23-31.
- Demir Y, Çıtak BN, Efe H, Albayrak E, Çelikpence Z, Güneri N. (2012). Hemşirelik uygulamalarında araştırma sonuçlarının kullanımındaki engeller ve kolaylaştırıcı faktörler. Çağdaş Tıp Dergisi, 2, 94-101.
- Gerçek E, Okursoy A, Dal N. (2016). Awareness and attitudes of Turkish nursing students towards research and development in nursing. Nurse Education Today, 46, 50-56.
- Halabi JO. (2016). Attitudes of Saudi nursing students toward nursing research. Saudi Journal for Health Sciences, 5, 118-124.
- Halabi JO, Hamdan-Monsour A. (2010). Attitudes of Jordanian nursing students towards nursing research. J. Res. Nurs., 17, 363-373.
Johnson N, List-Ivankovic J, Eboh WO, Ireland J, Adams D, Mowatt E ve ark. (2010). Research and evidence based practice: using a blended approach to teaching and learning in undergraduate nurse education. Nurse Education in Practice, 10, 43-47.
- Karadaş C, Özdemir L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2, 30-39.
- Kes D, Şahin ÖÖ. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 4, 68-78.
- Keib CN, Cailor SM, Kiersma ME, Chen AMH (2017). Changes in nursing students’perceptions of research and evidence-based practice after completing a research course. Nurse Education Today, 54, 37-43.
- Korkmaz Ö, Şahin A, Yeşil R. (2011). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 10, 961-973.
- Kürşad MŞ. (2015). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ve epistemolojik inanç arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 217-246.
- Memarpour M, Fard AP, Ghasemi R. (2015). Evaluation of attitude to, knowledge of and barriers toward research among medical science students. Asia Pac Fam Med., 14, 1.
- Özdil K, Özcan A, Muz G, Turaç N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere karşı farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerileri. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci., 11, 109-119.
- Polat M. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 77-90.
- Ross JG, Burrell SA. (2019). Nursing students' attitudes toward research: An integrative review. Nurse Education Today, 82, 79-87.
- Saracaloğlu, A.S. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 179-208.
- Tan M, Polat H, Özdelikara A. (2016). Nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. International Refereed Journal of Nursing Researches, 8, 1-14.
- Toraman AU, Hamaratçılar G, Tülü B, Erkin Ö. (2017). Nursing students’ attitudes toward research and development within nursing: does writing a bachelor thesis make a difference? International Journal of Nursing Practice, 23, 1-7.
- Ünsal A, Karakurt P, Tanrıverdi D. (2014). Farklı okullarda eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumunun belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 87-93.
- Ünver S, Semerci R, Özkan ZK, Avcıbaşı İ. (2018). Attitude of Nursing Students Toward Scientific Research: A Cross-Sectional Study in Turkey. The Journal of Nursing Research, 26, 356-361.
- Yılmaz K, Çokluk Ö. (2010). Fen - Edebiyat Fakültesi mezunlarının araştırma kaygı düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10, 1-9.
Determination of Attitudes of Senior Nursing Students related to Scientific Research
Yıl 2020,
, 27 - 35, 30.04.2020
Dilek Yılmaz
,
Burcu İflazoğlu
Derya Uzelli Yılmaz
Öz
Objective: This study was carried out in order to determine the attitudes of senior nursing students related to scientific research.
Methods: This descriptive study was carried out on the senior students of Bursa Uludağ University Nursing Department between January - February 2020. The sample of the study consisted of 57 intern nursing students who voluntarily accepted to participate in the research. The data were collected by using “Individual Information Form” and “Attitude Scale towards Scientific Research (ASSR)”. In terms of ethics, oral approval was obtained from students and ethical approval was obtained from University.
Results: It was found that 56.1% of the nursing students within the scope of the research took part in the process of conducting scientific research, 80.7% attended a professional scientific meeting, 40.4% regularly followed periodicals in the field of nursing. The total score average of the Attitude Scale towards Scientific Research (ASSR) was determined as 115.03 ± 14.24. The mean scores of the Positive Attitude towards Scientific Research sub-dimension of students who take part in the scientific research process and follow professional periodicals regularly were found significantly higher (p <0.05).
Conclusion: As a result of the research, it has been found that the intern nursing students' attitudes towards scientific research are positive. In line with these results; it is recommended that students be provided with the opportunity to attend professional scientific meetings and conduct scientific research at least once during their education and to encourage them to follow scientific publications.
Kaynakça
- Ax S, Kincade E. (2001). Nursing students’ perceptions of research: usefulness, implementation and training. Journal of Advanced Nursing, 32, 161-170.
- Biçer N, Bozkırlı KÇ, Er O. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. AÜ Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 50, 327-342.
- Bjorkstorm ME, Johansson IS, Hamrin EKF, Athlin EE. (2003). Swedish nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. Journal of Advanced Nursing, 41, 393-402.
- Campasi J, Finn K. (2011). Does active learning improve students’ knowledge of and attitudes toward research methods?. Journal of College Science Teaching, 40, 38-45.
- Çelik S, Önder G, Durmaz K, Yurdusever Y, Uysal N (2014). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. HSP., 1, 23-31.
- Demir Y, Çıtak BN, Efe H, Albayrak E, Çelikpence Z, Güneri N. (2012). Hemşirelik uygulamalarında araştırma sonuçlarının kullanımındaki engeller ve kolaylaştırıcı faktörler. Çağdaş Tıp Dergisi, 2, 94-101.
- Gerçek E, Okursoy A, Dal N. (2016). Awareness and attitudes of Turkish nursing students towards research and development in nursing. Nurse Education Today, 46, 50-56.
- Halabi JO. (2016). Attitudes of Saudi nursing students toward nursing research. Saudi Journal for Health Sciences, 5, 118-124.
- Halabi JO, Hamdan-Monsour A. (2010). Attitudes of Jordanian nursing students towards nursing research. J. Res. Nurs., 17, 363-373.
Johnson N, List-Ivankovic J, Eboh WO, Ireland J, Adams D, Mowatt E ve ark. (2010). Research and evidence based practice: using a blended approach to teaching and learning in undergraduate nurse education. Nurse Education in Practice, 10, 43-47.
- Karadaş C, Özdemir L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2, 30-39.
- Kes D, Şahin ÖÖ. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 4, 68-78.
- Keib CN, Cailor SM, Kiersma ME, Chen AMH (2017). Changes in nursing students’perceptions of research and evidence-based practice after completing a research course. Nurse Education Today, 54, 37-43.
- Korkmaz Ö, Şahin A, Yeşil R. (2011). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 10, 961-973.
- Kürşad MŞ. (2015). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ve epistemolojik inanç arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 217-246.
- Memarpour M, Fard AP, Ghasemi R. (2015). Evaluation of attitude to, knowledge of and barriers toward research among medical science students. Asia Pac Fam Med., 14, 1.
- Özdil K, Özcan A, Muz G, Turaç N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere karşı farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerileri. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci., 11, 109-119.
- Polat M. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 77-90.
- Ross JG, Burrell SA. (2019). Nursing students' attitudes toward research: An integrative review. Nurse Education Today, 82, 79-87.
- Saracaloğlu, A.S. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 179-208.
- Tan M, Polat H, Özdelikara A. (2016). Nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. International Refereed Journal of Nursing Researches, 8, 1-14.
- Toraman AU, Hamaratçılar G, Tülü B, Erkin Ö. (2017). Nursing students’ attitudes toward research and development within nursing: does writing a bachelor thesis make a difference? International Journal of Nursing Practice, 23, 1-7.
- Ünsal A, Karakurt P, Tanrıverdi D. (2014). Farklı okullarda eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumunun belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 87-93.
- Ünver S, Semerci R, Özkan ZK, Avcıbaşı İ. (2018). Attitude of Nursing Students Toward Scientific Research: A Cross-Sectional Study in Turkey. The Journal of Nursing Research, 26, 356-361.
- Yılmaz K, Çokluk Ö. (2010). Fen - Edebiyat Fakültesi mezunlarının araştırma kaygı düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10, 1-9.