Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hastaların Hemşirelik Bakım Memnuniyetleri: Cerrahi Hastaları Örneği

Yıl 2021, , 21 - 28, 18.04.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.836914

Öz

Amaç: Araştırma cerrahi servislerindeki hastaların hemşirelik bakım memnuniyetlerini ölçmek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı türde olan araştırma cerrahi servislerinde 267 hasta ile gerçekleştirildi. Veriler “hasta tanıtıcı özellikler formu” ve “Newcastle hemşirelik bakımı memnuniyet ölçeği” kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile toplandı.
Bulgular: Hastaların hemşirelik bakımı memnuniyet düzeyi ortalamasının 81.7±15.2 olduğu saptandı. Hastaların en çok “hemşirelerin mahremiyetlerine gösterdikleri saygıdan” ve en az “hemşirelerin durumları ve tedavileri ile ilgili yeterli bilgi vermelerinden” memnun oldukları belirlendi. Hemşirelerden sağlıkla ilgili bilgi alan, hemşirelerin verdiği bilgiyi, bakımı ve iletişim düzeyini iyi bulan, korku ve endişelerini hemşirelerle paylaşan ve hemşirelerin verdiği bakımın iyileşmeye etkisinin fazla olduğunu düşünen hastaların bakım memnuniyetlerinin anlamlı şekilde daha yüksek olduğu bulundu (p<0.05).
Sonuç: Cerrahi hastalarının bakım memnuniyet düzeyleri ortalama puanın üzerindedir. Hastaların çoğu hemşirelerin verdiği bilginin ve bakımın yeterli olduğunu düşünürken taburculuk eğitiminin ise yeterli olmadığını düşünmektedirler. Araştırma sonuçları bakım memnuniyetini artırmak için geliştirilecek stratejilere katkı sağlayabilir.

Kaynakça

  • Aiken LH, Sloane DM, Ball J, Bruyneel L, Rafferty AM, Griffiths P. (2018). Patient satisfaction with hospital care and nurses in England: an observational study. BMJ Open Access, 8, e019189.
  • Akın S, Erdoğan S. (2007). The Turkish version of the Newcastle satisfaction with nursing care used on medical and surgical patients. Journal of Clinical Nursing, 16, 646-653.
  • Alan H. (2018). Bir üniversite hastanesinde yatan hastaların hemsirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(2), 81-87.
  • Aldemir K, Gürkan A, Yılmaz FT, Karabey G. (2018). Cerrahi kliniklerde yatan hastaların hemşirelik bakımından memnuniyetinin incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 5(3), 155-163.
  • Aslan FE, Şahin SK, Secginli S, Bülbüloğlu S. (2018). Hastaların, ameliyat sonrası ağrı yönetimine ilişkin hemşirelik uygulamalarından memnuniyet düzeyleri: Bir sistematik derleme. Ağrı Dergisi, 30(3), 105–115.
  • Cerit B. (2015). Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 3(1), 27-36.
  • Dean AG, Sullivan KM, Soe MM. (2015). OpenEpi: open source epidemiologic statistics for public health, version. Erişim tarihi: 10.04.2017, www.OpenEpi.com
  • Demir Y, Arslan GG, Eşer İ, Khorshıd L. (2011). Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 19(2), 68-76.
  • Fındık UY, Unsar S, Sut N. (2010). Patient satisfaction with nursing care and its relation ship with patient characteristics. Nursing and Health Sciences, 12(2), 162- 169.
  • Gökkaya D, İzgüden D, Erdem R. (2018). Şehir hastanesinde hasta memnuniyeti araştırması: Isparta ili örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(20), 136-148.
  • Gröndahl W, Muurinen H, Katajisto J, Suhonen R, Leino-Kilpi H. (2019). Perceived quality of nursing care and patient education: a cross-sectional study of hospitalised surgical patients in Finland. BMJ Open Access, 9, e023108.
  • Kersu Ö, Boğa SM, Köşgeroğlu N, Sayılan AA, İlter G, Baydemir C. (2020). Cerrahi servislerinde yatan hastaların hemşirelik bakım kalitesi algılamaları ile memnuniyet durumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(1), 32-39.
  • Kuzu C, Ulus B. (2014). Cerrahi kliniklerde tedavi gören hastaların aldıkları hemşirelik bakımından memnuniyet durumlarının belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 129-134.
  • Köseoğlu Ş, Seki Z. (2020). Genel cerrahi servisinde yatan hastaların batın ameliyatı sonrası hemşirelik bakımına ilişkin memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi, 24(2), 121-133.
  • Oğuzalp H, Pamuk AG, Turgay Ö. (2010). Günübirlik cerrahide ebeveyn anksiyetesinin ve beklentilerinin değerlendirilmesi. Türk Anestezi ve Reanimasyon Dergisi, 38(3), 208-216.
  • Özdelikara A, Tan M, Polat H. (2013). Hasta öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(1), 1-8.
  • Özşaker E, Kayrakçı F. (2014). Cerrahi hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(2), 105-113.
  • Öztürk H, Çilingir D, Hintistan S. (2011). Hastaların dahiliye ve cerrahi kliniklerinde hemşirelerin yaptığı hasta eğitimlerini değerlendirmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi, 4(4), 153-158.
  • Savaş E, Bahar A. (2011). Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde yatan hastaların memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Gaziantep Tıp Dergisi, 17(1), 24-28.
  • Sayın Y, Cengiz HÖ, Ayoğlu T. (2016). Nursing care satisfaction of surgery patients. SOJ Nur Health Care, 2(2), 1-8.
  • Sharew NT, Bizuneh HT, Assefa HK, Habtewold TD. (2018). Investigating admitted patients’ satisfaction with nursing care at Debre Berhan Referral Hospital in Ethiopia: a cross-sectional study. BMJ Open 8(5): 1-8.
  • Sillero AS, Zabalegui A. (2018). Satisfaction of surgical patients with perioperative nursing care in a Spanish tertiary care hospital. SAGE Open Medicine, 6, 1-9.
  • Şendir M, Büyükyılmaz F, Yazgan İ, Bakan N, Mutlu A, Tekin F. (2012). Ortopedi ve travmatoloji hastalarının hemşirelik bakımına ilişkin deneyim ve memnuniyetlerinin değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(1), 35-42.
  • Şişe Ş, Altınel EC. (2012). Bir üniversite hastanesinde yatan hasta memnuniyeti. Selçuk Tıp Dergisi, 28(4), 213-218.
  • Taşlıyan M, Akyüz M. (2010). Sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyet araştırması: Malatya Devlet Hastanesi’nde bir alan çalışması. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 12(19), 61-66.
  • Thomas LH, McColl E, Priest J, Bond S, Boys JR. (1996). Newcastle satisfaction with nursing scales: an instrument for qualityassessments of nursing care. Quality Health Care, 5(2), 67-72.
  • Uzun Ö. (2003). Hemşirelik bakım kalitesi ile ilgili Newcastle Memnuniyet Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirliliğinin saptanması. Türk Hemşireler Dergisi, 54(2), 16-24.
  • Yıldız T, Önler E, Başkan B, Koluaçık B, Malak A, Özdemir A ve ark. (2014). Cerrahi birimlerde yatan hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeyinin belirlenmesi. International Journal Basic and Clinnical Medicine, 2(3), 123-130.

Nursing Care Satisfaction of Patients: Surgical Patients Example

Yıl 2021, , 21 - 28, 18.04.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.836914

Öz

Objective: The study was descriptively done in order to determine nursing care satisfaction among surgical patients.
Methods: In the study, which is done with 267 patients who were treated at surgery clinics; data were collected using “a patient identification features questionnaire form” and “Newcastle satisfaction with nursing care scale” through face to face interview technique.
Results: Average nursing care satisfaction of patients was 81.7±15.2. Patients were most satisfied with “the amount of privacy nurses gave you” and least with “the amount of information nurses gave to you about your condition and treatment”. Nursing care satisfaction of patients who received information from nurses about health, found information-care-and- communication given by nurses good, shared fears and anxieties with nurses and thought that care given by nurses had bigger effect upon healing was higher and the difference among the variables was statistically significant (p<0.05).
Conclusion: As a result, surgery patients’ care satisfactions were above the average. Besides, most of the patients thought that information and care given by nurses was enough but discharge education was not at a sufficient level. Study results may contribute to strategies will be developed in order to increase care satisfaction.

Kaynakça

  • Aiken LH, Sloane DM, Ball J, Bruyneel L, Rafferty AM, Griffiths P. (2018). Patient satisfaction with hospital care and nurses in England: an observational study. BMJ Open Access, 8, e019189.
  • Akın S, Erdoğan S. (2007). The Turkish version of the Newcastle satisfaction with nursing care used on medical and surgical patients. Journal of Clinical Nursing, 16, 646-653.
  • Alan H. (2018). Bir üniversite hastanesinde yatan hastaların hemsirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(2), 81-87.
  • Aldemir K, Gürkan A, Yılmaz FT, Karabey G. (2018). Cerrahi kliniklerde yatan hastaların hemşirelik bakımından memnuniyetinin incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 5(3), 155-163.
  • Aslan FE, Şahin SK, Secginli S, Bülbüloğlu S. (2018). Hastaların, ameliyat sonrası ağrı yönetimine ilişkin hemşirelik uygulamalarından memnuniyet düzeyleri: Bir sistematik derleme. Ağrı Dergisi, 30(3), 105–115.
  • Cerit B. (2015). Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 3(1), 27-36.
  • Dean AG, Sullivan KM, Soe MM. (2015). OpenEpi: open source epidemiologic statistics for public health, version. Erişim tarihi: 10.04.2017, www.OpenEpi.com
  • Demir Y, Arslan GG, Eşer İ, Khorshıd L. (2011). Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 19(2), 68-76.
  • Fındık UY, Unsar S, Sut N. (2010). Patient satisfaction with nursing care and its relation ship with patient characteristics. Nursing and Health Sciences, 12(2), 162- 169.
  • Gökkaya D, İzgüden D, Erdem R. (2018). Şehir hastanesinde hasta memnuniyeti araştırması: Isparta ili örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(20), 136-148.
  • Gröndahl W, Muurinen H, Katajisto J, Suhonen R, Leino-Kilpi H. (2019). Perceived quality of nursing care and patient education: a cross-sectional study of hospitalised surgical patients in Finland. BMJ Open Access, 9, e023108.
  • Kersu Ö, Boğa SM, Köşgeroğlu N, Sayılan AA, İlter G, Baydemir C. (2020). Cerrahi servislerinde yatan hastaların hemşirelik bakım kalitesi algılamaları ile memnuniyet durumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(1), 32-39.
  • Kuzu C, Ulus B. (2014). Cerrahi kliniklerde tedavi gören hastaların aldıkları hemşirelik bakımından memnuniyet durumlarının belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 129-134.
  • Köseoğlu Ş, Seki Z. (2020). Genel cerrahi servisinde yatan hastaların batın ameliyatı sonrası hemşirelik bakımına ilişkin memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi, 24(2), 121-133.
  • Oğuzalp H, Pamuk AG, Turgay Ö. (2010). Günübirlik cerrahide ebeveyn anksiyetesinin ve beklentilerinin değerlendirilmesi. Türk Anestezi ve Reanimasyon Dergisi, 38(3), 208-216.
  • Özdelikara A, Tan M, Polat H. (2013). Hasta öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(1), 1-8.
  • Özşaker E, Kayrakçı F. (2014). Cerrahi hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(2), 105-113.
  • Öztürk H, Çilingir D, Hintistan S. (2011). Hastaların dahiliye ve cerrahi kliniklerinde hemşirelerin yaptığı hasta eğitimlerini değerlendirmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi, 4(4), 153-158.
  • Savaş E, Bahar A. (2011). Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde yatan hastaların memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Gaziantep Tıp Dergisi, 17(1), 24-28.
  • Sayın Y, Cengiz HÖ, Ayoğlu T. (2016). Nursing care satisfaction of surgery patients. SOJ Nur Health Care, 2(2), 1-8.
  • Sharew NT, Bizuneh HT, Assefa HK, Habtewold TD. (2018). Investigating admitted patients’ satisfaction with nursing care at Debre Berhan Referral Hospital in Ethiopia: a cross-sectional study. BMJ Open 8(5): 1-8.
  • Sillero AS, Zabalegui A. (2018). Satisfaction of surgical patients with perioperative nursing care in a Spanish tertiary care hospital. SAGE Open Medicine, 6, 1-9.
  • Şendir M, Büyükyılmaz F, Yazgan İ, Bakan N, Mutlu A, Tekin F. (2012). Ortopedi ve travmatoloji hastalarının hemşirelik bakımına ilişkin deneyim ve memnuniyetlerinin değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(1), 35-42.
  • Şişe Ş, Altınel EC. (2012). Bir üniversite hastanesinde yatan hasta memnuniyeti. Selçuk Tıp Dergisi, 28(4), 213-218.
  • Taşlıyan M, Akyüz M. (2010). Sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyet araştırması: Malatya Devlet Hastanesi’nde bir alan çalışması. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 12(19), 61-66.
  • Thomas LH, McColl E, Priest J, Bond S, Boys JR. (1996). Newcastle satisfaction with nursing scales: an instrument for qualityassessments of nursing care. Quality Health Care, 5(2), 67-72.
  • Uzun Ö. (2003). Hemşirelik bakım kalitesi ile ilgili Newcastle Memnuniyet Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirliliğinin saptanması. Türk Hemşireler Dergisi, 54(2), 16-24.
  • Yıldız T, Önler E, Başkan B, Koluaçık B, Malak A, Özdemir A ve ark. (2014). Cerrahi birimlerde yatan hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeyinin belirlenmesi. International Journal Basic and Clinnical Medicine, 2(3), 123-130.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Sibel Arslan 0000-0002-4997-7045

Ayla Gürsoy 0000-0003-3585-4500

Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 7 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Arslan, S., & Gürsoy, A. (2021). Hastaların Hemşirelik Bakım Memnuniyetleri: Cerrahi Hastaları Örneği. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(1), 21-28. https://doi.org/10.38108/ouhcd.836914