Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı

Yıl 2021, , 393 - 401, 26.12.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.871550

Öz

Amaç: Çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeylerini belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı olarak gerçekleştirilen çalışmanın örneklemini Ekim 2020-Ocak 2021 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 238 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve 2010 yılında Günüç ve Kayri tarafından Türkçe’ye uyarlanarak geçerlilik ve güvenirlilik çalışması yapılan "İnternet Bağımlılığı Ölçeği (İBÖ)" ile toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamaları 19.44 ± 1.77 yıl olup, %88.2’si kadındır. Öğrencilerin %14.7'sinin günde interneti 30-40 kez kontrol ettiği, %31.1’inin 5 saat ve üzerinde akıllı telefon kullandığı, %34.5’inin en çok sosyal medya (facebook, twitter vb.) için internet kullandığı saptanmıştır. Öğrencilerin İnternet Bağımlılık Ölçeği’nden aldıkları puan ortalaması 89.87±20.60 (min:44, max:135) bulundu. Ölçek alt boyutlarının puan ortalamaları incelendiğinde, “yoksunluk” 32.58±8.56, “kontrol güçlüğü” 24.05±7.72, “işlevsellikte bozulma” 15.27±5.91 ve “sosyal izolasyon” alt boyut puanının 17.96±3.23 olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyet, internet kullanma süresi, akıllı telefon kontrol etme sıklığına göre İBÖ puan ortalamasının istatistiksel olarak anlamlı farklılık (p<0.05) gösterdiği bulunmuştur.
Sonuç: Çalışma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin internet bağımlılığı toplam puan ortalamasının İBÖ’nden elde edilen değerlere göre orta düzeyde olduğu görülmüştür. İnternet bağımlılığı sorunu, öğrenciler üniversite düzeyine gelmeden önce çözümlenmesi için alt eğitim basamaklarında araştırmalar yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aslan E, Yazıcı A. (2016). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve ilişkili sosyodemografik faktörler. Klinik Psikiyatri, 19, 109-117.
  • Babacan Gümüş A, Şıpkın S, Tuna A, Keskin G. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 14, 460-467.
  • Baltacı Ö, Akbulut ÖF, Zafer R. (2020). COVID-19 pandemisinde problemli internet kullanımı: bir nitel araştırma. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 126-140.
  • Batıgün AD, Kılıç N. (2011). İnternet bağımlılığı ile kişilik özellikleri, sosyal destek, psikolojik belirtiler ve bazı sosyodemografik değişkenler arasındaki ilişkiler. Türk Psikoloji Dergisi, 26, 1-10.
  • Bayraktar F, Gün Z. (2007). Incidence and correlates of internet usage among adolescents in North Cyprus. Cyberpsychology and Behavior, 10, 19.
  • Canan F, Ataoğlu A, Özçetin A, İçmeli C. (2012). The association between Internet addiction and dissociation among Turkish college students. Comprehensive Psychiatry, 53, 422-426.
  • Çoban, A, Gümüşel, O. (2008). Alkol ve Madde Bağımlılığı. 1.Baskı, İstanbul, NP Yayınları, s. 9.
  • Dalal PK, Basu D. (2016). Twenty years of Internet addiction Quo Vadis? Indian Journal of Psychiatry, 58, 6–11. Davis RA. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Computers in Human Behavior, 17, 187-195.
  • Global Digital Report 2019. Erişim tarihi: 18.10.2020, https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 Griffiths MA. (2009). Components model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 2009, 191-197.
  • Günüç S, Kayri M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 220-232.
  • Kalaycı, Ş. (2018). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 9.Baskı, Ankara, Asil Yayın, 403-419.
  • Kiany T, Fallahi Khoshknab M, Dalvandi A, Hosaini MA, Nourozi K. (2014). Internet addiction and its related factors among nursing students in Tehran university of medical sciences in 2013. Journal of Nursing Education, 2, 50‑62.
  • Kim K, Ryu E, Chon M, Yean E, Choi S, Seo J. ve ark. (2016). İnternet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies 43, 185–192.
  • Kiraly O, Potenza MN, Stein DJ, King DL, Hodgins DC, Saunders JB. ve ark. (2020). Preventing problematic internet use during the COVID-19 pandemic: Consensus guidance. Comprehensive Psychiatry, 100, 1–4.
  • Najafi F, Saravi FK, Navidian A, Raeisi SM. (2018). The relationship between internet addiction, loneliness and sleep quality among students of nursing and midwifery faculty. Zahedan Journal Research, 20(12), 1-7.
  • Oktan V. (2014). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, yalnızlık ve algılanan sosyal destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 281-292.
  • Öztürk Ö, Odabaşıoğlu G, Eraslan D, Genç Y, Kalyoncu ÖA. (2007). İnternet bağımlılığı: kliniği ve tedavisi. Bağımlılık Dergisi, 8, 36-41. Rafiee F, Zare ZG, Adib‑Hajbaghery M, Zade SB. (2020). Internet addiction and psychological strain in nursing and midwifery students. Nursing Midwifery Studies, 9(1), 36-42.
  • Rammazi GM, Askarizadeh GH, Ahmadi GH, Divsalar K. (2018). The role of psychiatric symptoms, social support and meaning in life in predicting internet addiction among university students: A causal model. Practice in Clinical Psychology, 6(2):101-110.
  • Salehi M, Khalili MN, Hojjat SK, Salehi M, Danesh A. (2014). Prevalence of internet addiction and associated factors among medical students from mashhad, Iran in 2013. Iranian Red Crescent Medical Journal, 16(5), 1-7.
  • Şenyuva E. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin problemli internet kullanımıyla duygusal zekâlarının ilişkisi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 6, 47-64.
  • Telli SG, Altun D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25–34.
  • Tran TT, Nguyen NB, Luong MA, Bui TH, Phan TD, Tran VO. ve ark. (2019). Stress, anxiety and depression in clinical nurses in Vietnam: A cross‑sectional survey and cluster analysis. International Journal Mental Health System, 13(3), 2-11.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) (2020). Türkiye Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım raporu. Erişim tarihi: 14.12.2020, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028
  • Yeşilay (2018). Online oyun ve online kumar bağımlılığı bir ruh sağlığı problemi. Erişim tarihi:02.01.2021, https://www.yesilay.org.tr/tr/haberler/detay/dso-acikladi-online-oyun-ve-online-kumar-bagimliligi-bir-ruh-sagligi-problemi?print=1
  • Young KS. (2004). Internet addiction: a new clinical phenomenon and its consequences. American Behavioral Scientist, 48, 402–415.
  • Zhang M, Lim R, Lee C, Ho R. (2018). Prevalence of internet addiction in medical students: a meta-analysis. Academic psychiatry: the journal of the American Association of Directors of Psychiatric Residency Training and the Association for Academic Psychiatry, 42(1), 88–93.
  • Zhang Y, Mei S, Li L, Chai J, Li J, Du H. (2015). The relationship between impulsivity and internet addiction in Chinese college students: A moderated mediation analysis of meaning in life and self‑esteem. PLoS One, 10(7), 1-13.
  • Zhao M, Hao W. (2019). Challenges of gaming disorder: suggestions from a public health perspective. General Psychiatry, 32, 1-2.

Internet Addiction in Nursing Students

Yıl 2021, , 393 - 401, 26.12.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.871550

Öz

Objective: This study aims to determine nursing students’ level of internet addiction.
Methods: The sample of the descriptive study consisted of 238 nursing students studying at a foundation university. The data were collected through the "Personal Information Form" prepared by the researchers and the "Internet Addiction Scale", validity and reliability studies and adaptation to Turkish of which were performed by Günüç and Kayri in 2010 .
Results: The average age of the students in the study was 19.44 ±1.77 and 88.2% of them were female. It was also determined that 14% of students checked their email 30-40 times a day, 31.1% used their smartphones 5 hours a day or more, 34.5% connected to the internet mostly for social media (facebook, twitter etc). The mean score of the students from the Internet Addiction Scale was 89.87±20.60 (min:44, max:135). When the mean scores of the sub-dimensions of the scale were examined, it was determined that the "deprivation" sub-dimension score was 32.58±8.56, "control difficulty" was 24.05±7.72, "impairment in functionality" was 15.27±5.91, and the "social isolation" sub-dimension score was 17.96±3.23. It was found that the mean score of the students according to their gender, internet usage time and smart phone checking frequency showed a statistically significant difference (p<0.05).
Conclusions: As a result of the study, it was observed that the total average score of the internet addiction of nursing students was at medium level according to the values obtained from the scale. In order to solve the Internet addiction problem before the students reach the university level, it is recommended to conduct research in the lower education levels.

Kaynakça

  • Aslan E, Yazıcı A. (2016). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve ilişkili sosyodemografik faktörler. Klinik Psikiyatri, 19, 109-117.
  • Babacan Gümüş A, Şıpkın S, Tuna A, Keskin G. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 14, 460-467.
  • Baltacı Ö, Akbulut ÖF, Zafer R. (2020). COVID-19 pandemisinde problemli internet kullanımı: bir nitel araştırma. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 126-140.
  • Batıgün AD, Kılıç N. (2011). İnternet bağımlılığı ile kişilik özellikleri, sosyal destek, psikolojik belirtiler ve bazı sosyodemografik değişkenler arasındaki ilişkiler. Türk Psikoloji Dergisi, 26, 1-10.
  • Bayraktar F, Gün Z. (2007). Incidence and correlates of internet usage among adolescents in North Cyprus. Cyberpsychology and Behavior, 10, 19.
  • Canan F, Ataoğlu A, Özçetin A, İçmeli C. (2012). The association between Internet addiction and dissociation among Turkish college students. Comprehensive Psychiatry, 53, 422-426.
  • Çoban, A, Gümüşel, O. (2008). Alkol ve Madde Bağımlılığı. 1.Baskı, İstanbul, NP Yayınları, s. 9.
  • Dalal PK, Basu D. (2016). Twenty years of Internet addiction Quo Vadis? Indian Journal of Psychiatry, 58, 6–11. Davis RA. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Computers in Human Behavior, 17, 187-195.
  • Global Digital Report 2019. Erişim tarihi: 18.10.2020, https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 Griffiths MA. (2009). Components model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 2009, 191-197.
  • Günüç S, Kayri M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 220-232.
  • Kalaycı, Ş. (2018). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 9.Baskı, Ankara, Asil Yayın, 403-419.
  • Kiany T, Fallahi Khoshknab M, Dalvandi A, Hosaini MA, Nourozi K. (2014). Internet addiction and its related factors among nursing students in Tehran university of medical sciences in 2013. Journal of Nursing Education, 2, 50‑62.
  • Kim K, Ryu E, Chon M, Yean E, Choi S, Seo J. ve ark. (2016). İnternet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies 43, 185–192.
  • Kiraly O, Potenza MN, Stein DJ, King DL, Hodgins DC, Saunders JB. ve ark. (2020). Preventing problematic internet use during the COVID-19 pandemic: Consensus guidance. Comprehensive Psychiatry, 100, 1–4.
  • Najafi F, Saravi FK, Navidian A, Raeisi SM. (2018). The relationship between internet addiction, loneliness and sleep quality among students of nursing and midwifery faculty. Zahedan Journal Research, 20(12), 1-7.
  • Oktan V. (2014). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, yalnızlık ve algılanan sosyal destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 281-292.
  • Öztürk Ö, Odabaşıoğlu G, Eraslan D, Genç Y, Kalyoncu ÖA. (2007). İnternet bağımlılığı: kliniği ve tedavisi. Bağımlılık Dergisi, 8, 36-41. Rafiee F, Zare ZG, Adib‑Hajbaghery M, Zade SB. (2020). Internet addiction and psychological strain in nursing and midwifery students. Nursing Midwifery Studies, 9(1), 36-42.
  • Rammazi GM, Askarizadeh GH, Ahmadi GH, Divsalar K. (2018). The role of psychiatric symptoms, social support and meaning in life in predicting internet addiction among university students: A causal model. Practice in Clinical Psychology, 6(2):101-110.
  • Salehi M, Khalili MN, Hojjat SK, Salehi M, Danesh A. (2014). Prevalence of internet addiction and associated factors among medical students from mashhad, Iran in 2013. Iranian Red Crescent Medical Journal, 16(5), 1-7.
  • Şenyuva E. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin problemli internet kullanımıyla duygusal zekâlarının ilişkisi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 6, 47-64.
  • Telli SG, Altun D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25–34.
  • Tran TT, Nguyen NB, Luong MA, Bui TH, Phan TD, Tran VO. ve ark. (2019). Stress, anxiety and depression in clinical nurses in Vietnam: A cross‑sectional survey and cluster analysis. International Journal Mental Health System, 13(3), 2-11.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) (2020). Türkiye Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım raporu. Erişim tarihi: 14.12.2020, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028
  • Yeşilay (2018). Online oyun ve online kumar bağımlılığı bir ruh sağlığı problemi. Erişim tarihi:02.01.2021, https://www.yesilay.org.tr/tr/haberler/detay/dso-acikladi-online-oyun-ve-online-kumar-bagimliligi-bir-ruh-sagligi-problemi?print=1
  • Young KS. (2004). Internet addiction: a new clinical phenomenon and its consequences. American Behavioral Scientist, 48, 402–415.
  • Zhang M, Lim R, Lee C, Ho R. (2018). Prevalence of internet addiction in medical students: a meta-analysis. Academic psychiatry: the journal of the American Association of Directors of Psychiatric Residency Training and the Association for Academic Psychiatry, 42(1), 88–93.
  • Zhang Y, Mei S, Li L, Chai J, Li J, Du H. (2015). The relationship between impulsivity and internet addiction in Chinese college students: A moderated mediation analysis of meaning in life and self‑esteem. PLoS One, 10(7), 1-13.
  • Zhao M, Hao W. (2019). Challenges of gaming disorder: suggestions from a public health perspective. General Psychiatry, 32, 1-2.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ayşe Dost 0000-0002-4651-7254

Aysel Kökcü Doğan 0000-0003-3312-087X

Derya Aslan 0000-0002-0968-7721

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 1 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Dost, A., Kökcü Doğan, A., & Aslan, D. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(3), 393-401. https://doi.org/10.38108/ouhcd.871550