Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Algısı, Özerklik ve Mesleki Profesyonel Tutum Arasındaki İlişki

Yıl 2021, , 368 - 374, 26.12.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.883500

Öz

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinde cinsiyet algısı, özerklik ve mesleki profesyonel tutum arasındaki ilişkiyi belirlemek için yapıldı.
Yöntem: Kesitsel, tanımlayıcı bir çalışmadır. Bu çalışma, 25 Nisan-25 Mayıs 2018 tarihleri arasında Türkiye’nin doğusunda bir üniversitenin hemşirelik programında öğrenim gören 215 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Meslekte Profesyonel Tutum Envanteri (MPTE), Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği (TCAÖ) ve Sosyotropi-Özerklik Ölçeği (SÖÖ) ile toplanmıştır.
Bulgular: TCAÖ puanı ile MPTE arasında pozitif korelasyon olduğu belirlendi (r = 0.229, p <0.001). Sosyotropi toplam puanı, onaylamama kaygısı ve başkalarını memnun etme alt ölçekleri ile TCAÖ puanı arasında negatif korelasyon bulundu (sırasıyla r = -0.159, p <0.05; r = -0.189 p <0.05; r = -0.162 p <0.05). Ayrıca özerklik toplam puanı, bireysel başarı, özgürlük ve yalnızlık alt ölçekleri ile TCAÖ puanı arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur (r = 0,293, p <0,001; r = 0,311 p <0,001; r = 0,217, p <0,001; r = 0,1158, sırasıyla p <0.05).
Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet tutumları olumlu ve özerklik anlayışları orta düzeydedir. Ayrıca öğrencilerin mesleki tutumları yüksektir. Öğrencilerin eğitiminin özerkliği ve eşitlikçi anlayışı geliştirecek şekilde planlanması önemlidir.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Ak B, Cerit B, Dikmen Y, Erol F. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Profesyonel Tutumları ve Etkileyen Faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 232-242.
  • Altınova HH, Duyan V. (2013). The validity and reliability perception of gender scale. Journal of Society and Social Work, 24(2), 9-22.
  • Altınova HH, Altuntaş O. (2015). Determining the relationship between gender perception and socioeconomic variables. Journal of Turkish Studies, 10(6), 83-100.
  • Başar, F, Demirci N. (2018). Attitudes of nursing students toward gender roles: a cross-sectional study. Contemporary Nurse, 54(3), 333-344.
  • Başaran F, Köşgeroğlu N. (2020). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin Hemşirelik Mesleğine Yansımaları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 293-299.
  • Baykara, ZG, Şahinoglu S. (2014). An evaluation of nurses' Professional autonomy in Turkey. Nursing Ethics, 21(4), 447-60.
  • Beck AT, Epstein N, Harrison, RP (1983). Development of the socotropy–autonomy scale: A measure of personality factors in psychopathology. Unbublıshed manuscript. Center for Cognitive Therapy, University of Pennsylvania Medical School, Philadelphia, PA.
  • Erbil N, Bakır A. (2009). Developing ınventory of professional attitude at occupation. Journal of Human Sciences, 6(1), 290-302.
  • Hara Y, Asakura K, Asakura T. (2020). The Impact of Changes in Professional Autonomy and Occupational Commitment on Nurses’ Intention to Leave: A Two-Wave Longitudinal Study in Japan. International Journal Environmental Research Public Health, 17, 6120.
  • Kahraman BA, Tunçdemir NO, Özcan A. (2018). Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları. Journal of Sociological Research, 18(2), 108-144.
  • Melo CMM, Florentina TC, Masceranhas NB, Macedo KS, Silva MCD, Masceranhas SN. (2016). Professional autonomy of the nurse: some reflections. Escola Anna Nery, 20(4), e20160085.
  • Özpulat F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 151-161.
  • Santos EID, Alves RY, Silva SSCA, Gomes TMA. (2017). Professional autonomy and nursing: representations of health professionals. Revista Gaúcha Enfermagem, 38(1), e59033.
  • Supametaporn P. (2013). The conceptualization of professıonal nurse autonomy. Journal of Nursing Science, 31(1), 80-86.
  • Tarhan M, Doğan P. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik davranışları ile otonomi düzeyleri arasındaki ilişki. Journal of Health Sciences and Professions, 5(1), 51-58.
  • Şahin H, Ulusoy, M, Şahin N. (1993). Exploring The sociotropy—autonomy dimensions ın a sample of turkish psychiatric ınpatients. Journal of Clinical Psychology, 49(6), 751–63.
  • Tuna R. (2019). Sağlık Bilimleri 1. ve 2.sınıf öğrencilerinin erkek hemşire algısı. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 5(2), 97-106.
  • Türk G, Karagözoğlu Ş, Adana F, Ülkü HH. (2021). Autonomy Levels and Professional Attitudes of Nurse Educators. Florence Nightingale Journal of Nursing, 29(1), 22-29.
  • Uyar MG, Güven ŞD. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile otonomi düzeyleri arasındaki ilişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(7), 421-430.
  • Yıkar SK, Doğan SD, Aydıngülü N, Arslan S, Nazik E. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi: Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Örneği. Ordu University Journal of Nursing Studies, 3(2),104-113.

The Relationship Between Perception of Gender, Autonomy, and Professional Attitude in Nursing Students

Yıl 2021, , 368 - 374, 26.12.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.883500

Öz

Objectives: This study was conducted to determine the relationship between of nursing students' gender perceptions on their autonomy and professional attitudes.
Methods: This is a cross-sectional, descriptive study. This reserach was performed with 215 students studying in the nursing program of a university in eastern Turkey between 25 April and 25 May 2018. The data of the study were collected with Personal Information Form, the Inventory of Professional Attitude at Occupation (IPAO), the Perception of Gender Scale(PGS) and Sociotropy-Autonomy Scale (SAS).
Results: It was determined that a positive correlation was found between the PGS score and IPAO (r = 0.229, p<0.001). A negative correlation was found between total score of the sociotropy, the disapproval anxiety and pleasing others subscales and the PGS score (r =-0.159, p<0.05; r=-0.189 p<0.05; r=-0.162 p<0.05; respectively). Also a positive correlation was found between total score of autonomy, individual achievement, freedom and solitude subscales and PGS score (r =0.293, p<0.001; r=0.311 p<0.001; r=0.217, p<0.001; r=0.1158, p<0.05, respectively).
Conclusion: According to the results of the research, the gender attitudes of the nursing students are positive and their understanding of autonomy is moderate. In addition, students' professional attitudes are high. It is important that students' education is planned in a way that promotes autonomy and egalitarian understanding.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Ak B, Cerit B, Dikmen Y, Erol F. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Profesyonel Tutumları ve Etkileyen Faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 232-242.
  • Altınova HH, Duyan V. (2013). The validity and reliability perception of gender scale. Journal of Society and Social Work, 24(2), 9-22.
  • Altınova HH, Altuntaş O. (2015). Determining the relationship between gender perception and socioeconomic variables. Journal of Turkish Studies, 10(6), 83-100.
  • Başar, F, Demirci N. (2018). Attitudes of nursing students toward gender roles: a cross-sectional study. Contemporary Nurse, 54(3), 333-344.
  • Başaran F, Köşgeroğlu N. (2020). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin Hemşirelik Mesleğine Yansımaları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 293-299.
  • Baykara, ZG, Şahinoglu S. (2014). An evaluation of nurses' Professional autonomy in Turkey. Nursing Ethics, 21(4), 447-60.
  • Beck AT, Epstein N, Harrison, RP (1983). Development of the socotropy–autonomy scale: A measure of personality factors in psychopathology. Unbublıshed manuscript. Center for Cognitive Therapy, University of Pennsylvania Medical School, Philadelphia, PA.
  • Erbil N, Bakır A. (2009). Developing ınventory of professional attitude at occupation. Journal of Human Sciences, 6(1), 290-302.
  • Hara Y, Asakura K, Asakura T. (2020). The Impact of Changes in Professional Autonomy and Occupational Commitment on Nurses’ Intention to Leave: A Two-Wave Longitudinal Study in Japan. International Journal Environmental Research Public Health, 17, 6120.
  • Kahraman BA, Tunçdemir NO, Özcan A. (2018). Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları. Journal of Sociological Research, 18(2), 108-144.
  • Melo CMM, Florentina TC, Masceranhas NB, Macedo KS, Silva MCD, Masceranhas SN. (2016). Professional autonomy of the nurse: some reflections. Escola Anna Nery, 20(4), e20160085.
  • Özpulat F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 151-161.
  • Santos EID, Alves RY, Silva SSCA, Gomes TMA. (2017). Professional autonomy and nursing: representations of health professionals. Revista Gaúcha Enfermagem, 38(1), e59033.
  • Supametaporn P. (2013). The conceptualization of professıonal nurse autonomy. Journal of Nursing Science, 31(1), 80-86.
  • Tarhan M, Doğan P. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik davranışları ile otonomi düzeyleri arasındaki ilişki. Journal of Health Sciences and Professions, 5(1), 51-58.
  • Şahin H, Ulusoy, M, Şahin N. (1993). Exploring The sociotropy—autonomy dimensions ın a sample of turkish psychiatric ınpatients. Journal of Clinical Psychology, 49(6), 751–63.
  • Tuna R. (2019). Sağlık Bilimleri 1. ve 2.sınıf öğrencilerinin erkek hemşire algısı. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 5(2), 97-106.
  • Türk G, Karagözoğlu Ş, Adana F, Ülkü HH. (2021). Autonomy Levels and Professional Attitudes of Nurse Educators. Florence Nightingale Journal of Nursing, 29(1), 22-29.
  • Uyar MG, Güven ŞD. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile otonomi düzeyleri arasındaki ilişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(7), 421-430.
  • Yıkar SK, Doğan SD, Aydıngülü N, Arslan S, Nazik E. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi: Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Örneği. Ordu University Journal of Nursing Studies, 3(2),104-113.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Özlem Doğan Yüksekol 0000-0002-1761-1479

Mesude Duman 0000-0002-5021-2699

Pinar Soylar 0000-0003-1565-2100

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Doğan Yüksekol, Ö., Duman, M., & Soylar, P. (2021). The Relationship Between Perception of Gender, Autonomy, and Professional Attitude in Nursing Students. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(3), 368-374. https://doi.org/10.38108/ouhcd.883500