Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığının Psikolojik İyi Oluş ve Ruhsal Sağlık ile İlişkisi

Yıl 2022, , 365 - 372, 05.12.2022
https://doi.org/10.38108/ouhcd.939175

Öz

Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının psikolojik iyi oluş ve ruhsal sağlık ile ilişkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Kesitsel bir çalışma olan bu araştırmanın verileri bir devlet üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde araştırmaya katılmayı kabul eden 481 öğrenciden toplandı. Veri toplama aracı olarak; Bilgi Formu, Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği (Kısa Formu), Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ve Genel Sağlık Anketi-12 kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı analizler, Mann Whitney U, Kruskal-Wallis testi ve Spearman Korelasyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.76±1.65 ve %69’u kızdı. Ölçek puan ortalamalarına bakıldığında; Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği (Kısa Formu) 29.98±10.06, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği 38.46 ± 8.74 ve Genel Sağlık Anketi-12 ise 2.84 ±1.86 bulundu. Cinsiyet ile toplam akıllı telefon kullanım süresi, günlük akıllı telefon kullanım süresi ile Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği (Kısa Formu) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulundu (p<0.05). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği (Kısa Formu) ortalama puanı ile Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ortalama puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamazken (p>0.05), Genel Sağlık Anketi-12 ortalama puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu bulundu (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı puan ortalamasının orta düzeyde ve ruhsal sağlık ile anlamlı ilişki içerisinde olduğu bulundu. Bu sonuçlar doğrultusunda akıllı telefonun gereksiz kullanımının azaltılması ve ruhsal sağlığı iyileştirmek için müdahale çalışmalarının yapılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Alhazmi AA, Alzahrani SH, Baig M, Salawati EM (2018). Prevalence and factors associated with smartphone addiction among medical students at King Abdulaziz University, Jeddah. Pakistan Journal of Medical Sciences, 34(4), 984-988.
  • Altundağ Y, Bulut S (2017). Aday sınıf öğretmenlerinde problemli akıllı telefon kullanımının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1670-1682.
  • Çelik CB (2018). Akıllı telefon bağımlılığı eğilimi, sosyal güvende olma ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(24), 195-206.
  • Chen B, Liu F, Ding S, Ying X, Wang L, Wen Y (2017). Gender differences in factors associated with smartphone addiction: a cross-sectional study among medical college students. BMC Psychiatry, 17(1), 1-9.
  • Demirci K, Akgönül M, Akpinar A (2015). Relationship of smartphone use severity with sleep quality, depression, and anxiety in university students. Journal of Behavioral Addictions, 4(2), 85-92.
  • Diener E, Wirtz D, Tov W, Kim-Prieto C, Choi D, Oishi S ve ark. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Soc Indic Res, 97(2), 143-156.
  • Elhai JD, Dvorak RD, Levine JC, Hall BJ (2017). Problematic smartphone use: a conceptual overview and systematic review of relations with anxiety and depression psychopathology. Journal of Affective Disorders, 207, 251-259.
  • Enez Darcin A, Kose S, Noyan CO, Nurmedov S, Yılmaz O, Dilbaz N (2016). Smartphone addiction and its relationship with social anxiety and loneliness. Behaviour&Information Technology, 35(7), 520-525.
  • Goldberg DP(1972) The Detection of Psychiatric Illness by Questionnaire. London, Oxford University Presss. 252-257.
  • Hawi NS, Samaha M (2017). Relationships among smartphone addiction, anxiety, and family relations. Behaviour& Information Technology, 36(10), 1046-1052.
  • Horwood S, Anglim J (2019). Problematic smartphone usage and subjective and psychological well-being. Computers in Human Behavior, 97, 44-50.
  • Ithnain N, Ghazali SE, Jaafar N (2018). Relationship between smartphone addiction with anxiety and depression among undergraduate students in Malaysia. International Journal of Health Science Research, 8(1), 163-171.
  • Kılıç C (1996). Genel Sağlık Anketi: Güvenirlilik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 7(1), 3-10. Kırca K, Kutlutürkan S (2019). Hemşirelik öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin iletişim becerilerine etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 81-85.
  • Kil N, Kim J, McDaniel JT, Kim J, Kensinger K (2021). Examining associations between smartphone use, smartphone addiction, and mental health outcomes: a cross-sectional study of college students. Health Promotion Perspectives, 11(1), 36-44.
  • Kim SG, Park J, Kim HT, Pan Z, Lee Y, McIntyre RS (2019). The relationship between smartphone addiction and symptoms of depression, anxiety, and attention-deficit/hyperactivity in South Korean adolescents. Annals of General Psychiatry, 18(1), 1-8.
  • Kocamaz D, Badat T, Maden T, Tuncer A (2020). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon kullanımının, uyku kalitesi ve depresyon ile ilişkisi. Journal of Exercise Therapy and Rehabilitation, 7(3), 253-259.
  • Kunt M, Demir LS, Tuncez İH, Şahin TK (2020). Smartphone addiction and ıts relationship with depression in university students: a cross-sectional study. Eurasian Journal of Family Medicine, 9(1),15-26.
  • Kumcağız H, Gündüz Y (2016). Relationship between psychological well-being and smartphone addiction of university students. International Journal of Higher Education, 5(4), 144-156.
  • Kumcağız H, Terzi Ö, Koç B, Terzi M (2020). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı. Itobiad: Journal of the Human &Social Science Researches, 9(1), 13-39.
  • Kwon M, Kim DJ, Cho H, Yang S(2013). The smart phone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PLoS One, 8(12), e83558.
  • Lee J, Sung MJ, Song SH, Lee YM, Lee JJ, Cho SMve ark. (2018). Psychological factors associated with smartphone addiction in South korean adolescents. The Journal of Early Adolescence, 38(3), 288-302.
  • Matar Boumosleh J, Jaalouk D (2017). Depression, anxiety, and smartphone addiction in university students- A cross-sectional study. PLoS ONE, 12(8), e0182239.
  • Noyan CO, Darçın AE, Nurmedov S, Yılmaz O, Dilbaz N (2015). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin Kısa Formu’nun üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16 (Özel sayı 1), 73-81.
  • Özdemir A, Çiftçi H, Dağılgan S, Ünal E (2019). Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik öğrencilerinin akıllı telefon kullanım durumu ve bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 45(3), 281-290.
  • Panova T, Carbonell X (2018). Is smartphone addiction really an addiction?.Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252-259.
  • Statista küresel nüfusun dünya çapında akıllı telefon penetrasyonu 2016-2020. Erişim Tarihi: 25.03.2021, https://www.statista.com/statistics/203734/global-smartphone-penetration-per-capita-since-2005/.
  • Telef BB (2013). Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374- 384.
  • Volungis AM, Kalpidou M, Popores C, Joyce M (2019). Smartphone addiction and its relationship with indices of social-emotional distress and personality. International Journal of Mental Health and Addiction, 8, 1209-1225.
  • We Are Social ve Hootsuite, 2021. Dijital Türkiye Raporu. Erişim tarihi: 25.03.2021, https://www.webolizma.com/hootsuite-ve-we-are-social-2021-dijital-turkiye-raporu/.
  • Yılmaz D, Çinar Gökdere H, Özyazıcıoğlu N (2017). Hemşirelik öğrencilerinde akıllı telefon ve internet bağımlılığı ile üst ekstremite fonksiyonel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 34-39.
  • Zencirci SA, Aygar H, Göktaş S, Önsüz MF, Alaiye M, Metintaş S (2018). Evaluation of smartphone addiction and related factors among university students. International Journal of Research in Medical Sciences, 6(7), 2210-2216.

Relationship of Smartphone Addiction with Psychological Well-Being and Mental Health in Nursing Students

Yıl 2022, , 365 - 372, 05.12.2022
https://doi.org/10.38108/ouhcd.939175

Öz

Objective: This study was conducted to reveal the relationship of smartphone addiction with psychological well-being and mental health in nursing students.
Methods: The data of this cross-sectional study were collected from 481 students who agreed to participate in the study at a state university, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing. Introductory Information Form, Smartphone Addiction Scale-Short Form, Psychological Well-Being Scale and General Health Questionnaire-12 were used for data collection. In the analysis of the data; Mann Whitney U, Kruskal Wallis test and Spearman correlation analysis were used besides descriptive analyses.
Results: The average age of the students was 20.76±1.65 and 69 % was female. Looking at the scale averages, the Smartphone Addiction Scale-SF score was 29.98±10.06, the Psychological Well-Being Scale score was 38.46±8.74, and the General Health Questionnaire-12 score was 2.84±1.86. A statistically significant difference was found between gender, total smartphone usage time, daily smartphone usage time and the Smartphone Addiction Scale-SF (p<0.05). While there was not found statistically significant correlation between the Smartphone Addiction Scale-SF and the Psychological Well-Being Scale (p>0.05), there was found a statistically significant correlation with the General Health Questionnaire-12 (p<0.05).
Conclusion: The average smartphone addiction score in nursing students was moderate and had a significant correlation with mental health. In line with these results, it can be suggested that intervention studies be carried out to reduce unnecessary use of the smartphone and improve mental health.

Kaynakça

  • Alhazmi AA, Alzahrani SH, Baig M, Salawati EM (2018). Prevalence and factors associated with smartphone addiction among medical students at King Abdulaziz University, Jeddah. Pakistan Journal of Medical Sciences, 34(4), 984-988.
  • Altundağ Y, Bulut S (2017). Aday sınıf öğretmenlerinde problemli akıllı telefon kullanımının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1670-1682.
  • Çelik CB (2018). Akıllı telefon bağımlılığı eğilimi, sosyal güvende olma ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(24), 195-206.
  • Chen B, Liu F, Ding S, Ying X, Wang L, Wen Y (2017). Gender differences in factors associated with smartphone addiction: a cross-sectional study among medical college students. BMC Psychiatry, 17(1), 1-9.
  • Demirci K, Akgönül M, Akpinar A (2015). Relationship of smartphone use severity with sleep quality, depression, and anxiety in university students. Journal of Behavioral Addictions, 4(2), 85-92.
  • Diener E, Wirtz D, Tov W, Kim-Prieto C, Choi D, Oishi S ve ark. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Soc Indic Res, 97(2), 143-156.
  • Elhai JD, Dvorak RD, Levine JC, Hall BJ (2017). Problematic smartphone use: a conceptual overview and systematic review of relations with anxiety and depression psychopathology. Journal of Affective Disorders, 207, 251-259.
  • Enez Darcin A, Kose S, Noyan CO, Nurmedov S, Yılmaz O, Dilbaz N (2016). Smartphone addiction and its relationship with social anxiety and loneliness. Behaviour&Information Technology, 35(7), 520-525.
  • Goldberg DP(1972) The Detection of Psychiatric Illness by Questionnaire. London, Oxford University Presss. 252-257.
  • Hawi NS, Samaha M (2017). Relationships among smartphone addiction, anxiety, and family relations. Behaviour& Information Technology, 36(10), 1046-1052.
  • Horwood S, Anglim J (2019). Problematic smartphone usage and subjective and psychological well-being. Computers in Human Behavior, 97, 44-50.
  • Ithnain N, Ghazali SE, Jaafar N (2018). Relationship between smartphone addiction with anxiety and depression among undergraduate students in Malaysia. International Journal of Health Science Research, 8(1), 163-171.
  • Kılıç C (1996). Genel Sağlık Anketi: Güvenirlilik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 7(1), 3-10. Kırca K, Kutlutürkan S (2019). Hemşirelik öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin iletişim becerilerine etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 81-85.
  • Kil N, Kim J, McDaniel JT, Kim J, Kensinger K (2021). Examining associations between smartphone use, smartphone addiction, and mental health outcomes: a cross-sectional study of college students. Health Promotion Perspectives, 11(1), 36-44.
  • Kim SG, Park J, Kim HT, Pan Z, Lee Y, McIntyre RS (2019). The relationship between smartphone addiction and symptoms of depression, anxiety, and attention-deficit/hyperactivity in South Korean adolescents. Annals of General Psychiatry, 18(1), 1-8.
  • Kocamaz D, Badat T, Maden T, Tuncer A (2020). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon kullanımının, uyku kalitesi ve depresyon ile ilişkisi. Journal of Exercise Therapy and Rehabilitation, 7(3), 253-259.
  • Kunt M, Demir LS, Tuncez İH, Şahin TK (2020). Smartphone addiction and ıts relationship with depression in university students: a cross-sectional study. Eurasian Journal of Family Medicine, 9(1),15-26.
  • Kumcağız H, Gündüz Y (2016). Relationship between psychological well-being and smartphone addiction of university students. International Journal of Higher Education, 5(4), 144-156.
  • Kumcağız H, Terzi Ö, Koç B, Terzi M (2020). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı. Itobiad: Journal of the Human &Social Science Researches, 9(1), 13-39.
  • Kwon M, Kim DJ, Cho H, Yang S(2013). The smart phone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PLoS One, 8(12), e83558.
  • Lee J, Sung MJ, Song SH, Lee YM, Lee JJ, Cho SMve ark. (2018). Psychological factors associated with smartphone addiction in South korean adolescents. The Journal of Early Adolescence, 38(3), 288-302.
  • Matar Boumosleh J, Jaalouk D (2017). Depression, anxiety, and smartphone addiction in university students- A cross-sectional study. PLoS ONE, 12(8), e0182239.
  • Noyan CO, Darçın AE, Nurmedov S, Yılmaz O, Dilbaz N (2015). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin Kısa Formu’nun üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16 (Özel sayı 1), 73-81.
  • Özdemir A, Çiftçi H, Dağılgan S, Ünal E (2019). Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik öğrencilerinin akıllı telefon kullanım durumu ve bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 45(3), 281-290.
  • Panova T, Carbonell X (2018). Is smartphone addiction really an addiction?.Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252-259.
  • Statista küresel nüfusun dünya çapında akıllı telefon penetrasyonu 2016-2020. Erişim Tarihi: 25.03.2021, https://www.statista.com/statistics/203734/global-smartphone-penetration-per-capita-since-2005/.
  • Telef BB (2013). Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374- 384.
  • Volungis AM, Kalpidou M, Popores C, Joyce M (2019). Smartphone addiction and its relationship with indices of social-emotional distress and personality. International Journal of Mental Health and Addiction, 8, 1209-1225.
  • We Are Social ve Hootsuite, 2021. Dijital Türkiye Raporu. Erişim tarihi: 25.03.2021, https://www.webolizma.com/hootsuite-ve-we-are-social-2021-dijital-turkiye-raporu/.
  • Yılmaz D, Çinar Gökdere H, Özyazıcıoğlu N (2017). Hemşirelik öğrencilerinde akıllı telefon ve internet bağımlılığı ile üst ekstremite fonksiyonel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 34-39.
  • Zencirci SA, Aygar H, Göktaş S, Önsüz MF, Alaiye M, Metintaş S (2018). Evaluation of smartphone addiction and related factors among university students. International Journal of Research in Medical Sciences, 6(7), 2210-2216.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Nihal Bostancı 0000-0001-5580-4960

Berna Aktaş 0000-0002-8722-8299

Yayımlanma Tarihi 5 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 19 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Bostancı, N., & Aktaş, B. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığının Psikolojik İyi Oluş ve Ruhsal Sağlık ile İlişkisi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 5(3), 365-372. https://doi.org/10.38108/ouhcd.939175