Objective: This study
was planned as a descriptive study in order to determine the knowledge level of
nursing students about the classification and management of medical wastes in
hospital.
Methods: The population of the study consisted of 104 students studying in the
2015-2016 academic year in the Department of the Nursing of Faculty of Health
Sciences, in Istanbul. The sample included 85 students who agreed to
participate in the research. The
data were collected using Student Information Form and Classification and
Management of Medical Waste Information Evaluation Form. The data obtained were analyzed on the computer using appropriate
statistical methods.
Results: It was
determined that the average age of the students was 21.90 ± 0.15, 92.9% of them
were girls, and 47.1% of them had previously been informed about medical waste
and management. 54.1% of them hazardous waste symbol/icon, 89.4% of them
answered the color of the medical waste bag correctly. 56.5% of the nursing
students have domestic wastes, 54.1% of non-contaminated serum and medicine
bottles into a blue garbage bag, 89.4% of the infected patients in contact with
the red waste of the garbage bag that he knew correctly. 55.3% of the injectors in contact with the patient should be thrown into
the box without closing the needle tip, 57.6% of these boxes should not be filled
more than 3/4 said correctly. Students who are 20 years of age and over
were found to have significantly higher levels of uncleaned bags of serum and
medication bottles, knowledge of hazardous waste symbol, and significantly
higher than those under 20 (p<0.01). Conclusion: It was observed that nursing students need knowledge about the
classification and management of medical wastes. In addition, it was determined that individual
characteristics (age, class, medical waste management training) affect the status
of knowing and managing medical wastes. In order to
develop knowledge attitudes and behavior, it may be suggested to give more of
these issues in nursing curricula.
Amaç:
Bu
araştırma, hemşirelik öğrencilerinin hastanede meydana gelen tıbbi atıkların
sınıflandırılması ve yönetimi konusundaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla
tanımlayıcı türde planlandı.
Yöntem: Araştırmanın evrenini
İstanbul’da bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nin Hemşirelik Bölümü’nde
2015-2016 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören ve klinik uygulamaya çıkan 104
öğrenci; örneklemini ise araştırmaya katılmayı kabul eden 85 (%81.7) öğrenci oluşturdu. Veriler; Öğrenci Bilgi
Formu ve Tıbbi Atıkların Sınıflandırılması ve Yönetimi Bilgi Değerlendirme
Formu aracılığı ile toplandı. Elde edilen veriler, bilgisayarda uygun
istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edildi.
Bulgular: Öğrencilerin yaş
ortalamasının 21.90±0.15, %92.9’unun kız, %47.1’inin daha önce tıbbi
atık ve yönetimine ilişkin bilgi aldığı saptandı. %54.1’i tehlikeli atık
simgesini, %89.4’ü tıbbi atık torbasının rengini doğru yanıtladı. Hemşirelik
öğrencilerinin %56.5’i evsel nitelikli atıkları, %54.1’i kontamine olmamış
serum ve ilaç şişelerini mavi çöp torbasına, %89.4’ü enfekte hasta ile temas
eden evsel atıkları kırmızı çöp torbasına atması gerektiğini doğru bildi.
öğrencilerinin %55.3’ü hasta ile temas eden enjektörlerin iğne ucu kapatılmadan
kutuya atılması gerektiğini, %57.6’sı bu kutuların 3/4’ten daha fazla doldurulmaması
gerektiğini doğru ifade etti. 20 yaş ve üzerinde olan öğrencilerin kontamine
olmamış serum ve ilaç şişelerinin atıldığı torbaları, tehlikeli atık simgesini
bilme oranları, 20 yaşın altında olanlardan istatistiksel olarak anlamlı
düzeyde yüksek olduğu saptandı (p<0.01)
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerin tıbbi atıkların
sınıflandırılması ve yönetimi konusunda bilme durumlarına yönelik bilgiye
gereksinimlerinin olduğu görüldü.
Ayrıca bireysel özelliklerinin (yaş, sınıf, tıbbi atık yönetimine ilişkin
eğitim alma) tıbbi atıkların sınıflandırılması ve yönetimi konusunu bilme
durumlarını etkilediği belirlendi. Bilgi tutum ve davranış geliştirmek için,
hemşirelik müfredatlarında bu konulara daha fazla yer verilmesi önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |