Objective:The study was a descriptive and
cross-sectional study. The aim of this study was to determine the intercultural
sensitivities of nursing students and their perceptions of characters and
values for world citizenship.
Method: The population of the study consisted of 404 students
studying at the Department of Nursing of the Faculty of Health Sciences of a
public university in the 2018-2019 academic year, and the sample consisted of
318 students who agreed to participate in the study. A Personal Information Form, the Intercultural
Sensitivity Scale, and the Character and Values as Global Citizens Assessment
questionnaire were used in the study as the data collection tool. The data
were analyzed through pearson correlation analysis, the independent-sample t and the ANOVA tests at
the significance levels of less than 0.05.
Results: It was found that the mean age of the nursing students
was 20.17±1.61 years, 74.8% were female. The mean score of the students for the
Intercultural Sensitivity Scale was 87.57±9.48, and their mean score of the Character and
Values as Global Citizens Assessment Questionnaire was 49.31 ± 6.78. There was
a positive correlation between scores of the Intercultural Sensitivity Scale
and the Character and Values as Global Citizens AssessmentQuestionnaire;
however, this correlation was weak (r: 0.139, p: 0.013; p <0.05).
Conclusion: In accordance with these results, it
can be seen that while students' intercultural sensitivity was at moderate
level, their perceptions on character and values for global citizenship was
high. There are factors that influence the intercultural sensitivity and the
perceptions on character and values for global citizenship in nursing students.
It is required to raise awareness in order to increase students’ intercultural
sensitivity and perceptions on character and values for global citizenship.
Intercultural sensitivity global citizenship nursing students
Amaç: Bu çalışma,
hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ile dünya vatandaşlığı
için karakter ve değerler algılarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı ve
kesitsel türde yapıldı.
Yöntem: Araştırmanın
evrenini, bir kamu üniversitesi sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümünde
2018-2019 eğitim- öğretim yılında öğrenim gören toplam 404 öğrenci, örneklemini
ise çalışmaya katılmayı kabul eden 318 öğrenci oluşturdu. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve
Dünya Vatandaşlığı için Karakter ve Değerler Ölçeği kullanıldı. Çalışmada elde
edilen bulgular, pearson korelasyon analizi, bağımsız t testi ve Anova testleri
kullanılarak ve p<0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilerek analiz edildi.
Bulgular: Hemşirelik
öğrencilerinin yaş ortalamasının 20.17±1.61 ve % 74.8’nin kadın olduğu
saptandı. Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği puan ortalamasının 87.57±9.48,
Dünya Vatandaşlığı için Karakter ve Değerler Ölçeği puan ortalamasının ise 49.31±6.78
olduğu belirlendi. Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ile Dünya Vatandaşlığı için
Karakter ve Değerler Ölçeği puanları arasında pozitif yönde, istatistiksel
olarak anlamlı bir ilişki bulunduğu ancak bu ilişkinin zayıf düzeyde olduğu
saptandı (r:0.139, p:0.013; p<0.05).
Sonuç: Bu sonuçlar doğrultusunda, öğrencilerin kültürlerarası duyarlılıklarının
orta düzeyde olduğu, dünya vatandaşlığı için karakter ve değerler algılarının
yüksek düzeyde olduğu görülmektedir. Hemşirelik öğrencilerinde kültürlerarası duyarlılık
ve dünya vatandaşlığı için karakter ve değerler algılarını etkileyen etmenler
söz konusudur. Öğrencilerin kültürlerarası duyarlıklarını ve dünya vatandaşlığı
için karakter ve değerler algılarını arttırmak için farkındalık
oluşturulmalıdır.
kültürlerarası duyarlılık dünya vatandaşlığı hemşirelik öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |