Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Üreme Sağlığı Tutumlarının Belirlenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 355 - 364, 05.12.2022
https://doi.org/10.38108/ouhcd.932843

Öz

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin üreme sağlığı (ÜS) tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte yapılan bu araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında bir üniversitenin sağlık yüksekokulunda öğrenim gören 460 hemşirelik bölümü öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma, 353 hemşirelik bölümü öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, “Veri Toplama Formu” ve “Üreme Sağlığı Ölçeği (ÜSÖ)” kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.71±1.83 olup, %31.5’i 22 yaş ve üzerindedir. Öğrencilerin %93.2’si üreme/cinsel sağlık konusunda bilgisi olduğunu, %53.8’i bu konuda ailesi ve öğretmenlerinden bilgi edindiğini belirtmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin
%61.2’si okulda, %86.4’ü donanımlı bir profesyonel tarafından ve %69.1’i başvuran bilgilerinin saklı tutularak gençlere yönelik üreme/cinsel sağlık hizmetlerinin verilmesi gerektiği konusunda görüş bildirmiştir. Öğrencilerin cinsiyeti ve babanın öğrenimi dışında (p<0.05), diğer değişkenler ile ÜSÖ’nun genel toplam puan ortancaları arasında istatistiksel olarak farkın anlamlı olmadığı saptanmıştır (p>0.05).
Sonuç: Araştırmamızda ÜSÖ’nun genel toplamından alınan puan ortalamaları incelendiğinde, hemşirelik öğrencilerinin ÜS konusunda olumlu tutumlarının geliştirilmesi gerektiği ortaya çıkmıştır. ÜS konusunda öğrencilere akran ya da bireysel eğitimler yapılmasının ve danışmanlık hizmetleri sunulmasının ve derslerde bu konuya ağırlık verilmesinin, öğrencilerin olumlu yönde tutum geliştirilmesinde faydalı olabileceği düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

YOK

Kaynakça

  • Aşcı Ö, Gökdemir F, Çiçekoğlu E (2016). Hemşirelik öğrencilerine akran eğiticiler ile verilen üreme sağlığı eğitiminin etkinliği. Sağlık Bilimleri ve meslekleri Dergisi, 3(3), 173-183.
  • Aydın S (2000). Erkek üreme sağlığı. Van Tıp Dergisi, 7(3), 117-119.
  • Bayram Değer V, Balçı E (2018). Adölesan dönemde üreme sağlığı, cinsellik ve cinsel eğitimin önemi. Turkish Studies, 13(4), 1423-1448.
  • Çayır G, Kızılkaya Beji N (2015). Cinsel sağlık eğitimi. Androloji Bülteni, 17(62), 231-240.
  • Demirci H, Güngör İ (2005). Üreme sağlığı hizmetlerinde sağlık eğitiminin önemi ve yeri. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 13(55), 171-178.
  • Duman BN, Yılmazel H, Topuz Ş, Başcı AB, Koçaki YD, Büyükgönenç L (2015).Üniversiteli gençlerin üreme sağlığı ve cinsel sağlığa ilişkin bilgi, tutum ve davranışları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 3(1), 19-32. Ersin F, Bahar Z (2012). Sağlığı geliştirme modellerinin meme kanseri erken tanı davranışlarına etkisi: bir literatür derlemesi. DEUHYO ED, 5(1), 28-38.
  • Garcia CM, Lechner KE, Frerich EA, Lust KA, Eisenberg ME. (2014). College students' preferences for health care providers when accessing sexual health resources. Public Health Nursing, 31(5), 387–394. https://doi.org/10.1111/phn.12121.
  • Glasier A, Gülmezoglu AM, Schmid GP, Moreno CG, Van Look PFA (2006). Sexual and reproductive health: a matter of life and death. Lancet, 368(9547), 1595-1607.
  • Gördes Aydoğdu N, Bahar Z (2011). Yoksul kadınlarda sağlık inanç modeli ve sağlığı geliştirme modeli kullanımının meme ve serviks kanseri erken tanı davranışlarındaki değişime etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 34-40.
  • Gözüm S, Çapık C (2014). Sağlık davranışlarının geliştirilmesinde bir rehber: sağlık inanç modeli. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi,7(3), 230-237.
  • Gümüşler Başaran A, Naim N (2017). Information, attitudes and behaviours about reproductive health of auniversity’s students. International Journal of Caring Sciences,10(3), 15545-15553.
  • International Planned Parenthood Federation (IPPF) (2021). Sustainable Development Goals. Erişim tarihi: 23.07.2021 tarihinde https://www.ippf.org/our-approach/advocacy/sustainable-development/goals Karabulutlu Ö, Kılıç M (2011). Üniversite öğrencilerinin cinsel sağlık ve üreme sağlığı hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 39-45.
  • Karaca Saydam B, Çeber E, Bilge A, Öztürk Can H, Mermer G, Demirel Öz M, Özentürk G (2010). Türk adölesanları için üreme sağlığı ölçeği'nin geçerlik ve güvenilirliği. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi, 30(2), 659-68.
  • Koluaçık S, Güneş G, Pehlivan E (2010). İnönü üniversitesi öğrencilerinin üreme sağlığı konularında bilgi düzeyleri ve hizmetten beklentileri. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17 (1), 7-14.
  • Maria DS, Guilamo-Ramos V, Jemmott LS, Derouin A, Villarruel A (2017). Nurses on the frontlines: improving adolescent sexual and reproductive health across healthcare settings. American Journal of Nurses, 117(1), 42-51. https://doi.org/10.1097/01. NAJ.0000511566.12446.45
  • Özcan H, Kızılkaya Beji N, Karadağ A, Emlik K (2016). Üniversite öğrencilerinin üreme ve cinsel sağlığa yönelik bilgi düzeyleri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 7, 83-97.
  • Psaki SR, Chuang EK, Melnikas AJ, Wilson DB, Mensch BS (2019). Causal effects of education on sexual and reproductive health in low and middle-income countries: A systematic review and meta-analysis. SSM- Population Health, 2(8), 100386. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2019.100386.
  • Reynolds KD, Metz DS, Unger J (2007). Health behavior research and intervention. R. Wallace (Der.) Public health and preventive medicine içinde (ss.941-942), New York, NY, The McGraw-Hill Companies.
  • Sohbet R, Geçici F (2014). Examining the level of knowledge on sexuality and reproductive health of students of Gaziantep University. Sexuality& Disability, 32, 75–84.
  • Taşkın L, Zeyneloğlu S (2016). Cinsel sağlık/üreme sağlığı. L. Taşkın (Der.), Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği içinde (ss.20-41), Ankara, Akademisyen Tıp Kitapevi.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü (AÇS/AP) (2009a).Üreme sağlığına giriş katılımcı rehberi. Erişim Tarihi: 22 Mart 2021, https://sbu.saglik.gov.tr/ Ekutuphane /kitaplar /a%C3%A7sap40.pdf
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü (AÇS/AP) (2009b). Gençlere yönelik üreme sağlığı hizmetleri katılımcı kitabı. Erişim Tarihi: 23 Mart 2021, file:///C:/Users/Sony/Downloads/_Ekutuphane_kitaplar_a%C3%A7sap41%20(1).
  • Türkiye Üreme Sağlığı Programı (ÜSP) (2006). CS/ÜS mezuniyet öncesi eğitimini güçlendirme projesi, tıp müfredatı. Erişim Tarihi: 22 Mart 2021, https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/a%C3%A7sap6.pdf. World Health Organization (WHO) (2019). Maternal mortality. Erişim Tarihi: 27 Mart 2021, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ maternal-mortality.
  • World Health Organization (WHO) (2021). Reproductive health in the Western Pacific. Erişim Tarihi: 26.07.2021, https://www.who.int/westernpacific/ health-topics/reproductive-health
  • Yurdakul M, Ardıç Çobaner A (2015). Üreme sağlığı ve aile planlaması hizmetlerindesağlık eğitimi, iletişim ve danışmanlık. Turkiye Klinikleri Journal Obstetrics-Women’s Health Diseases Nursing-Special Topics, 1(2), 28-34.

Determination of Reproductive Health Attitudes of Nursing Students

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 355 - 364, 05.12.2022
https://doi.org/10.38108/ouhcd.932843

Öz

Objective: The aim of this study was to determine the reproductive health (RH) attitudes of nursing students.
Methods: The universe of this descriptive study was consisted of 460 nursing students studying at the school of health of a university health in the spring semester of the 2017-2018 academic year. The research was carried out with the participation of 353 nursing students. The “Data Collection Form” and the “Reproductive Health Scale (RHS)” were used to collect the study data.
Results: The mean age of the students was 20.71±1.83 years and 31.5% were 22 years and over. Among the students, 93.2% stated that they had information on reproductive/sexual health and 53.8% had received this information from their family and teachers. 61.2% of the nursing students expressed their opinion that reproductive/sexual health services should be provided for young people at school, 86.4% by a well-equipped professional and 69.1% by keeping the applicant's information confidential. The student’s gender and father's educational status created a statistically significant difference regarding the median general total scores of the RHS (p<0.05) while the other variables did not (p>0.05).
Conclusion: Evaluation of the mean RHS general scores revealed that the positive attitudes of nursing students regarding RH needs to be supported. We believe providing peer or individualized training and consultancy services to the students regarding RH in addition to prioritizing this issue during the lectures could help the students develop positive attitudes.

Kaynakça

  • Aşcı Ö, Gökdemir F, Çiçekoğlu E (2016). Hemşirelik öğrencilerine akran eğiticiler ile verilen üreme sağlığı eğitiminin etkinliği. Sağlık Bilimleri ve meslekleri Dergisi, 3(3), 173-183.
  • Aydın S (2000). Erkek üreme sağlığı. Van Tıp Dergisi, 7(3), 117-119.
  • Bayram Değer V, Balçı E (2018). Adölesan dönemde üreme sağlığı, cinsellik ve cinsel eğitimin önemi. Turkish Studies, 13(4), 1423-1448.
  • Çayır G, Kızılkaya Beji N (2015). Cinsel sağlık eğitimi. Androloji Bülteni, 17(62), 231-240.
  • Demirci H, Güngör İ (2005). Üreme sağlığı hizmetlerinde sağlık eğitiminin önemi ve yeri. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 13(55), 171-178.
  • Duman BN, Yılmazel H, Topuz Ş, Başcı AB, Koçaki YD, Büyükgönenç L (2015).Üniversiteli gençlerin üreme sağlığı ve cinsel sağlığa ilişkin bilgi, tutum ve davranışları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 3(1), 19-32. Ersin F, Bahar Z (2012). Sağlığı geliştirme modellerinin meme kanseri erken tanı davranışlarına etkisi: bir literatür derlemesi. DEUHYO ED, 5(1), 28-38.
  • Garcia CM, Lechner KE, Frerich EA, Lust KA, Eisenberg ME. (2014). College students' preferences for health care providers when accessing sexual health resources. Public Health Nursing, 31(5), 387–394. https://doi.org/10.1111/phn.12121.
  • Glasier A, Gülmezoglu AM, Schmid GP, Moreno CG, Van Look PFA (2006). Sexual and reproductive health: a matter of life and death. Lancet, 368(9547), 1595-1607.
  • Gördes Aydoğdu N, Bahar Z (2011). Yoksul kadınlarda sağlık inanç modeli ve sağlığı geliştirme modeli kullanımının meme ve serviks kanseri erken tanı davranışlarındaki değişime etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 34-40.
  • Gözüm S, Çapık C (2014). Sağlık davranışlarının geliştirilmesinde bir rehber: sağlık inanç modeli. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi,7(3), 230-237.
  • Gümüşler Başaran A, Naim N (2017). Information, attitudes and behaviours about reproductive health of auniversity’s students. International Journal of Caring Sciences,10(3), 15545-15553.
  • International Planned Parenthood Federation (IPPF) (2021). Sustainable Development Goals. Erişim tarihi: 23.07.2021 tarihinde https://www.ippf.org/our-approach/advocacy/sustainable-development/goals Karabulutlu Ö, Kılıç M (2011). Üniversite öğrencilerinin cinsel sağlık ve üreme sağlığı hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 39-45.
  • Karaca Saydam B, Çeber E, Bilge A, Öztürk Can H, Mermer G, Demirel Öz M, Özentürk G (2010). Türk adölesanları için üreme sağlığı ölçeği'nin geçerlik ve güvenilirliği. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi, 30(2), 659-68.
  • Koluaçık S, Güneş G, Pehlivan E (2010). İnönü üniversitesi öğrencilerinin üreme sağlığı konularında bilgi düzeyleri ve hizmetten beklentileri. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17 (1), 7-14.
  • Maria DS, Guilamo-Ramos V, Jemmott LS, Derouin A, Villarruel A (2017). Nurses on the frontlines: improving adolescent sexual and reproductive health across healthcare settings. American Journal of Nurses, 117(1), 42-51. https://doi.org/10.1097/01. NAJ.0000511566.12446.45
  • Özcan H, Kızılkaya Beji N, Karadağ A, Emlik K (2016). Üniversite öğrencilerinin üreme ve cinsel sağlığa yönelik bilgi düzeyleri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 7, 83-97.
  • Psaki SR, Chuang EK, Melnikas AJ, Wilson DB, Mensch BS (2019). Causal effects of education on sexual and reproductive health in low and middle-income countries: A systematic review and meta-analysis. SSM- Population Health, 2(8), 100386. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2019.100386.
  • Reynolds KD, Metz DS, Unger J (2007). Health behavior research and intervention. R. Wallace (Der.) Public health and preventive medicine içinde (ss.941-942), New York, NY, The McGraw-Hill Companies.
  • Sohbet R, Geçici F (2014). Examining the level of knowledge on sexuality and reproductive health of students of Gaziantep University. Sexuality& Disability, 32, 75–84.
  • Taşkın L, Zeyneloğlu S (2016). Cinsel sağlık/üreme sağlığı. L. Taşkın (Der.), Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği içinde (ss.20-41), Ankara, Akademisyen Tıp Kitapevi.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü (AÇS/AP) (2009a).Üreme sağlığına giriş katılımcı rehberi. Erişim Tarihi: 22 Mart 2021, https://sbu.saglik.gov.tr/ Ekutuphane /kitaplar /a%C3%A7sap40.pdf
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü (AÇS/AP) (2009b). Gençlere yönelik üreme sağlığı hizmetleri katılımcı kitabı. Erişim Tarihi: 23 Mart 2021, file:///C:/Users/Sony/Downloads/_Ekutuphane_kitaplar_a%C3%A7sap41%20(1).
  • Türkiye Üreme Sağlığı Programı (ÜSP) (2006). CS/ÜS mezuniyet öncesi eğitimini güçlendirme projesi, tıp müfredatı. Erişim Tarihi: 22 Mart 2021, https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/a%C3%A7sap6.pdf. World Health Organization (WHO) (2019). Maternal mortality. Erişim Tarihi: 27 Mart 2021, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ maternal-mortality.
  • World Health Organization (WHO) (2021). Reproductive health in the Western Pacific. Erişim Tarihi: 26.07.2021, https://www.who.int/westernpacific/ health-topics/reproductive-health
  • Yurdakul M, Ardıç Çobaner A (2015). Üreme sağlığı ve aile planlaması hizmetlerindesağlık eğitimi, iletişim ve danışmanlık. Turkiye Klinikleri Journal Obstetrics-Women’s Health Diseases Nursing-Special Topics, 1(2), 28-34.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ferdane Koçoğlu 0000-0001-7449-622X

Semra Kocaöz 0000-0003-1698-6305

Pınar Kara 0000-0001-6710-6713

Erken Görünüm Tarihi 5 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 5 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Koçoğlu, F., Kocaöz, S., & Kara, P. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Üreme Sağlığı Tutumlarının Belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 5(3), 355-364. https://doi.org/10.38108/ouhcd.932843