Amaç: Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinde delici ve kesici alet yaralanmaları tahmin ölçeği (HÖD-KAYTÖ) Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirliğinin doğrulanması amaçlanmıştır.
Yöntem: Metodolojik tipteki araştırmanın evreni, 3 ve 4’üncü sınıflardaki 398 öğrencidir. Ölçekteki 18 maddenin 10 katı alınarak 180 öğrenci örneklem olarak belirlenmiştir. Araştırma, Şubat-Mart 2021 tarihlerinde Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü’nde gerçekleştirilmiştir. Veriler; Öğrenci Bilgi Formu, HÖD-KAYTÖ ve Psikolojik Güçlendirme Ölçeği (PG) ile Şubat-Mart 2021 tarihleri arasında “Google Forms” üzerinden online olarak toplanmıştır. Ölçekte yer alacak maddelerin kapsam geçerliğinin tespiti için, uzman görüşleri doğrultusunda elde edilen nitel veriler Kapsam Geçerlik Oranı ve Kapsam Geçerlik İndeksi hesaplanarak nicel verilere dönüştürülmüştür. Ölçeğin yapı geçerliliği doğrulayıcı faktör analiziyle, iç tutarlılığı Cronbach alfa katsayısıyla ve test-tekrar test güvenilirliği Intraclass Correlation Coefficient (ICC) ile ölçülmüştür. HÖD-KAYTÖ ve Psikolojik Güçlendirme arasındaki doğrusal ilişki, Pearson’un korelasyon katsayısı ile ölçülmüştür.
Bulgular: Ölçeğin, Doğrulayıcı Faktör Analizi CMIN/DF değeri 2.012 olup, uygun bir modeldir. Model uyum indeksleri; RMSEA=0.075, CFI=0.92, TLI=0.94, NFI=0.93, GFI=0.92, AGFI=0.90’dır. Ölçeğin Cronbach alfa değeri 0.83 ve ICC değeri 0.93’tür. HÖD-KAYTÖ ile Psikolojik güçlendirme arasındaki ilişki pozitif yöndedir (r=0.75, p<0.001).
Sonuç: Türkçeye uyarlanan ölçek pratikte uygulanacak yeterli psikometrik özelliklere sahiptir. Hemşirelik öğrencilerinde delici ve kesici alet yaralanmalarının belirlenmesine önemli katkı sağlayacak olan HÖD-KAYTÖ’nün uygulanması önerilir.
Hemşirelik öğrencileri delici- kesici alet yaralanma ölçek uyarlama
Yok
Yok
Araştırmaya katılan hemşirelik bölümü öğrencilerine teşekkür ederiz.
Objective: It is aimed in this study to confirm the validity and reliability of the Turkish version of the student nurse needlestick injury prediction scale (SNNIP).
Methods: The population of this methodological study includes 398 students at the 3rd and 4th grades. 180 students were determined as the sample by taking 10 times of the 18 items in the scale. The research was conducted in the Nursing Department, Faculty of Health Sciences, Sivas Cumhuriyet University between the dates of February-March 2021. The data were collected online through “Google Forms” by Student Information Form, SNNIP and Psychological Empowerment Scale (PES) between the dates of February-March 2021. For the determination of the content validity of the items to be included in the scale, Content Validity Rate and Content Validity Index was calculated and transformed to quantitative data. The construct validity of the scale was measured by factor analysis, internal consistency by Cronbach alpha coefficient and test-retest reliability by Intraclass Correlation Coefficient (ICC). The linear correlation between SNNIP and Psychological Strengthening was measured by Pearson’s correlation coefficient.
Results: The Confirmatory Factor Analysis CMIN/DF value of the scale is 2.012, and the scale is fit. Model fit indices are RMSEA=0.075, CFI=0.92, TLI=0.94, NFI=0.93, GFI=0.92, AGFI=0.90. The Cronbach alpha value of the scale is 0.83 and ICC value is 0.93. The correlation between SNNIP and Psychological Strengthening is in a positive way (r=0.75, p<0.001).
Conclusion: The Turkish version of the scale has adequate psychometric characteristics to be practiced. It was recommended SNNIP to be applied.
Yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Nisan 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |