Objective: This study was carried out to evaluate the effect of the simulation method in the development of the theoretical knowledge of nursing students about the application of intramuscular injection to the ventrogluteal site.
Methods: Thirty volunteers from the nursing department of a state university completed the study with a pretest-posttest single group quasi-experimental design. The conset of the Ethics Committee and the institutional approval were obtained and data was collected using a questionnaire form on May 29-June 12, 2017. Number, percentage, standard deviation, Mann-Whitney U Test, Kruskal Wallis Test, Spearman Correlation Test and Wilcoxon Test were used to analyse the data.
Results: Before the simulation the highest percentage of correct answers (96.7%) was given for the statement "Pull back slightly on the plunger to check for blood in syringe, before starting to inject the medication" and after the simulation, the highest percentage of correct answers are for the following statements "wipe the area from the centre of the injection site working outwards in circular movements with a diameter of 5 cm" (100%) and "insert the needle after the antiseptic solution dries completely" (100%) and "administer the medication fast in a few seconds"(100%),"Massage the injection site after the injection"(100%). A significant relationship was found between the pre-simulation mean correct scores (14.80±2.55) and post simulation mean correct scores (17.13±1.88) of the students.
Conclusion: This study concluded that the simulation method is an effective training method to develop nursing students’ knowledge of intramuscular injection into the ventrogluteal site.
Yok
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin ventrogluteal bölgeye intramüsküler enjeksiyon uygulamasına ilişkin teorik bilgilerinin geliştirilmesinde simülasyon yönteminin etkisini değerlendirmek amacı ile gerçekleştirildi.
Yöntem: Bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde ön test-son test tek gruplu yarı deneysel olarak yapılan araştırma gönüllü 30 öğrenci ile tamamlandı. Kurum izni ve etik kurul onayı alınan araştırmanın verileri anket formu kullanılarak 29 Mayıs-12 Haziran 2017 tarihleri arasında toplandı. Veriler sayı, yüzde, standart sapma, Mann-Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi, Spearman Korelasyon Testi ve Wilcoxon Testi kullanılarak analiz edildi.
Bulgular: Öğrenciler simülasyon öncesi en fazla doğru yanıtı “Dokuya girdikten sonra ilacı vermeden önce piston geriye çekilerek kan kontrolü yapılır” (%96.7) önermesine verirken, simülasyon sonrasında ise “Enjeksiyon yeri antiseptik bir tamponla enjeksiyon yerinden dışa doğru 5 cm çapında dairevi şekilde silinir” (%100), “Antiseptik solüsyon kuruduktan sonra enjeksiyon uygulanır” (%100), “İlaç birkaç saniyede hızlı bir şekilde enjekte edilir” (%100), “Enjeksiyon yaptıktan sonra enjeksiyon bölgesine masaj yapılır” (%100) önermelerine verdi. Öğrencilerin simülasyon öncesi bilgi puan ortalamaları (14.80±2.55) ile simülasyon sonrası bilgi puan ortalamaları (17.13±1.88) arasında ileri düzeyde anlamlı ilişki bulundu.
Sonuç: Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin ventrogluteal bölgeye intramüsküler enjeksiyon uygulama bilgilerinin geliştirilmesinde simülasyonun etkili bir öğretim yöntemi olduğu saptandı.
Enjeksiyon Hemşirelik Öğrencisi Simülasyon Ventrogluteal Bölge
yok
Yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik Esasları |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |