Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Uygulama Alanlarındaki Şiddet Deneyimi ve Şiddet Yönetimi Yeterliği: Tanımlayıcı ve Kesitsel Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 196 - 205, 25.03.2024
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1298040

Öz

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin uygulama alanlarındaki şiddet deneyimlerini ve şiddet yönetimi yeterliklerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte yapılan araştırmanın evrenini, bir devlet üniversitesinin 2022-2023 akademik yılı bahar dönemi içerisinde hemşirelik bölümünde aktif öğrenim görmekte olan 296 lisans öğrencisi oluşturdu. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeksizin araştırma kriterlerine uyan 225 hemşirelik bölümü öğrencisi araştırmaya dahil edildi. Araştırmanın verileri, “Tanıtıcı Bilgiler Formu’’ ve “Hemşirelik Öğrencileri İçin Uygulama Alanlarında Şiddet Yönetimi Yeterlik Ölçeği’’ kullanılarak toplandı.
Bulgular: Öğrencilerin %24.4’ünün klinik uygulamalarda şiddete maruz kaldığı, %48.9’unun şiddete maruziyetlerinin klinik uygulamalarını etkilediği, %70.2’sinin meslek hayatında şiddet yaşama endişesi duyduğu ve %94.7’sinin lisans müfredatında şiddet yönetimine yönelik ders içeriklerine yer verilmesi gerektiğini düşündüğü tespit edildi. Öğrencilerin Şiddet Yönetimi Yeterlik Ölçeği toplam puan ortalamaları 94.0±27.5 olarak bulundu. Hemşirelik öğrencileri için uygulama alanlarında şiddete maruz kalındığında ne yapılması gerektiğini bilme durumu ile şiddet bilgi yönetimi alt boyut ve toplam puan ortalamaları arasında anlamlı ilişki saptandı (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin dörtte birinin uygulama alanlarında şiddete maruz kaldığı, yaklaşık dörtte üçünün meslek hayatında şiddet yaşama endişesi duyduğu ve uygulama alanlarında şiddet yönetimi yeterliklerinin orta düzeyin üzerinde olduğu belirlendi.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Altun E, İnce DK, Gürhan N, Uzun S, Özmaya E. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin sağlık personeline uygulanan şiddete yönelik görüşlerinin belirlenmesi: Nitel bir çalışma. Ejons Uluslararası Dergisi, 5 (18), 421-435.
  • Arslantaş H, Adana F, Bağcı S, Ayva E. (2012). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin klinik uygulamalarında karşılaştıkları şiddetin boyun eğici davranışlar ve bazı değişkenlerle ilişkisi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20(1), 53-61.
  • Ateş, D, Kaplan, A., Öztürk, S., Zorlu, Ö., Akburak, M., Çelikel, E., Özkan, T. (2014). Hemşirelik bölümü öğrencilerinde klinik stajda mobbing. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(1), 30-38.
  • Budden LM, Birks M, Cant R, Bagley T, Park T. (2017). Australian nursing students' experience of bullying and/or harassment during clinical placement. Collegian, 24(2), 125-133.
  • Cerit K, Keskin ST, Erdem R. (2018). Investigation of exposure to nurses' violence in the workplace and related factors. The Journal of Pamukkale University Social Sciences Institute, 31, 231-242.
  • Cheung K, Ching SS, Cheng SHN, Ho SSM. (2019). Prevalence and impact of clinical violence towards nursing students in Hong Kong: A cross-sectional study. BMJ Open, 9(5), 1-10.
  • Çal A, Çavuşoğlu F. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Çatışma Yönetim Stratejilerinin Değerlendirilmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 135-142.
  • Dağlar G, Bilgiç D, Kaya S. (2020). Ebelik öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları şiddet ve boyun eğici davranışlar arasındaki ilişki. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 187-199.
  • Dean AG, Sullivan KM, Soe MM (2013). OpenEpi: Open Source Epidemiologic Statistics for Public Health, Version. [online]. Available from: https:// www. opene pi. com/ Menu/ OE_ Menu. htm. Accessed 15.01.2023
  • Dinçer NÜ, Görgülü RS, Boyacıoğlu A. (2023). Hemşirelerin işyeri şiddetine maruz kalma durumları ile iş doyumları ve işten ayrılma eğilimleri. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, Özel Sayı, 42-54.
  • Ergöl Ş, Kürtüncü M. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin uygulama alanlarında karşılaştıkları şiddet. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1), 65-69.
  • Er T, Ayoğlu FN, Açıkgöz B. (2021). Sağlık çalışanına yönelik şiddet: Risk faktörleri, etkileri, değerlendirilmesi ve önlenmesi. Turkish Journal of Public Health, 19(1), 69-78.
  • Erten R, Öztora S, Dağdeviren HN. (2019). Evaluation of exposure to violence against doctors in health care facilities. Turkish Journal of Family Practice, 23(2), 52-63.
  • Ferns T, Meerabeau L. (2008). Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing, 61(4), 436-444.
  • Karabey T, Karagozoglu S, Gültürk E. (2022). Violence management proficiency scale in application areas for nursing students: A Turkish validity and reliability study. Perspectives in Psychiatric Care, 58(4), 2345-2352.
  • Keser ÖN, Bilgin H, Tülek Z, Boyacıoğlu NE. (2014). Öğrenci hemşirelerin şiddet deneyimleri: Anket çalışması. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(1), 49-56.
  • Koç M, Batkın D. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin uygulama alanlarında meslektaş şiddetine maruz kalma durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(3), 189-196.
  • Liu J, Gan Y, Jiang H, Li L, Dwyer R, Lu K, Lu Z. (2019). Prevalence of workplace violence against healthcare workers: A systematic review and meta-analysis. Occupational and Environmental Medicine, 76(12), 927- 937.
  • Lu D, Yeun-Sim Jeong S, Zhu L. (2021). Development and validation of a Management of Workplace Violence Competence Scale for nursing practicum students. Asian Nurs Res, 15(1), 23-29.
  • Maffissoni AL, Sanes MDS, Bresolin P, Martini JG, Schneider DG, Lino MM. (2021). Self-reported violence by nursing students in the context of undergraduate studies. Revista Brasileira de Enfermagem, 74, 1-7.
  • Martinez AJS. (2019). Enhancing nursing students' competency skills with a workplace violence nursing simulation: translating knowledge into practice. SAGE Open Nursing, 5, 1-9.
  • Nazik F, Mumcu Ş., Kaya Z, Sönmez MO. (2023). Klinik uygulamada hemşirelik öğrencilerine yönelik şiddet ve özellikleri. Gevher Nesibe Journal of Medical And Health Sciences, 8(2), 302-310.
  • Newman C, Roche M, Elliott D. (2021). Exposure to workplace trauma for forensic mental health nurses: A scoping review. International Journal of Nursing Studies, 117, 10389.
  • Özcan NK, Bilgin H, Tülek Z, Boyacıoğlu NE. (2014). Öğrenci hemşirelerin şiddet deneyimleri: Anket çalışması. Journal of Psychiatric Nursing 2014, 5(1), 49-56.
  • Öztürk A, Karaahmetoğlu UG. (2019). Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada mobbinge maruz kalma durumlarının incelenmesi: Kastamonu üniversitesi örneklemi. Soc Sci Stud J, 5(30), 642-54.
  • Pariona‐Cabrera P, Cavanagh J, Bartram T. (2020). Workplace violence against nurses in health care and the role of human resource management: A systematic review of the literature. Journal of Advanced Nursing, 76(7), 1581-1593.
  • Park JE, Kim DH, Park JH. (2017). Violence against nursing students during clinical practice: Experiences, perception, responses and coping with violence. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 18(10), 652-662.
  • Park M, Cho SH, Hong HJ. (2015). Prevalence and perpetrators of workplace violence by nursing unit and the relationship between violence and the perceived work environment. Journal of Nursing Scholarship, 47(1), 87-95.
  • Polat Ö, Çırak M. (2019). Sağlıkta şiddetin beyaz kod verileri ile değerlendirilmesi. Medical Journal of Bakirkoy, 15(4), 393-398.
  • Samadzadeh S, Aghamohammadi M. (2018). Violence against nursing students in the workplace: An Iranian experience. International Journal of Nursing Education Scholarship, 15(1), 1-5.
  • Scherer ZAP, Scherer EA, Rossi PT, Vedana KGG, Cavalin LA. (2015). Expressions of violence in the university environment: The view of nursing students. Revista Eletrônica de Enfermagem, 17(1), 69-77.
  • Tee S, Özçetin YSÜ, Russell-Westhead M. (2016). Workplace violence experienced by nursing students: A UK survey. Nurse Education Today, 41, 30-35.
  • Tokgöz H. (2019). Violence against healthcare workers: Violence in health in Tekirdağ Provincial Health Directorate institutions [Master's thesis, Namık Kemal University]
  • Tonkuş MB, Coşkun A. (2021). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamada mobbinge maruz kalma durumlarının belirlenmesi. Türk Hemşireler Derneği Dergisi, 2(1), 15-26.
  • Tülüce D, Şahin A. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamadaki mobbing maruziyetinin kaygı düzeyi ile ilişkisi. Göbeklitepe Sağlık Bilimleri Dergisi, 5 (10), 95-103.
  • Türk Dil Kurumu. (2020). No Title Türk Dil Kurumu Sözlükleri. http://tdk.gov.tr Us NC, Erdem R. (2018). Şiddet ve Sağlık. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 16-30.
  • World Health Organization. (2008). Definition and typology of violence. http://www.who.int/violence/ prevention/appr
  • Yüksel A, Erzincanlı S. (2020). Geleceğin sağlık profesyonellerinin uygulama alanlarında karşılaştıkları şiddet. Türkiye Klinikleri Adli Tıp ve Adli Bilimler Dergisi, 17(2), 142-148.

Violence Experience and Violence Management Competence in Nursing Students' Fields of Practice: A Descriptive and Cross-sectional Research

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 196 - 205, 25.03.2024
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1298040

Öz

Objective: This study was carried out to determine the violence experiences and violence management competencies of nursing students in the field of practice.
Methods: The population of the descriptive and cross-sectional study consisted of 296 undergraduate students actively studying in the nursing department of a state university in the spring semester of the 2022-2023 academic year. In the study, 225 nursing students who met the research criteria were included without choosing a sample. The data of the research were collected by using the "Descriptive Information Form" and "The Violence Management Competency Scale in the Fields of Application for Nursing Students".
Results: It was determined that 24.4% of the students were exposed to violence in clinical practices, 48.9% of them were exposed to violence in their clinical practice, 70.2% were worried about experiencing violence in their professional life and 94.7% thought that violence management course content should be included in the undergraduate curriculum. The mean scores of the students on the Violence Management Sufficiency Scale were found to be 94.0±27.5. A significant relationship was found between the state of knowing what to do when exposed to violence in practice areas and the violence knowledge management sub-dimension and total score averages for nursing students (p<0.05).
Conclusion: It was determined that one-fourth of the nursing students were exposed to violence in their practice areas, nearly three-quarters of them were worried about experiencing violence in their professional life in the future and their violence management competencies in their practice areas were above the medium level.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Altun E, İnce DK, Gürhan N, Uzun S, Özmaya E. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin sağlık personeline uygulanan şiddete yönelik görüşlerinin belirlenmesi: Nitel bir çalışma. Ejons Uluslararası Dergisi, 5 (18), 421-435.
  • Arslantaş H, Adana F, Bağcı S, Ayva E. (2012). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin klinik uygulamalarında karşılaştıkları şiddetin boyun eğici davranışlar ve bazı değişkenlerle ilişkisi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20(1), 53-61.
  • Ateş, D, Kaplan, A., Öztürk, S., Zorlu, Ö., Akburak, M., Çelikel, E., Özkan, T. (2014). Hemşirelik bölümü öğrencilerinde klinik stajda mobbing. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(1), 30-38.
  • Budden LM, Birks M, Cant R, Bagley T, Park T. (2017). Australian nursing students' experience of bullying and/or harassment during clinical placement. Collegian, 24(2), 125-133.
  • Cerit K, Keskin ST, Erdem R. (2018). Investigation of exposure to nurses' violence in the workplace and related factors. The Journal of Pamukkale University Social Sciences Institute, 31, 231-242.
  • Cheung K, Ching SS, Cheng SHN, Ho SSM. (2019). Prevalence and impact of clinical violence towards nursing students in Hong Kong: A cross-sectional study. BMJ Open, 9(5), 1-10.
  • Çal A, Çavuşoğlu F. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Çatışma Yönetim Stratejilerinin Değerlendirilmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 135-142.
  • Dağlar G, Bilgiç D, Kaya S. (2020). Ebelik öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları şiddet ve boyun eğici davranışlar arasındaki ilişki. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 187-199.
  • Dean AG, Sullivan KM, Soe MM (2013). OpenEpi: Open Source Epidemiologic Statistics for Public Health, Version. [online]. Available from: https:// www. opene pi. com/ Menu/ OE_ Menu. htm. Accessed 15.01.2023
  • Dinçer NÜ, Görgülü RS, Boyacıoğlu A. (2023). Hemşirelerin işyeri şiddetine maruz kalma durumları ile iş doyumları ve işten ayrılma eğilimleri. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, Özel Sayı, 42-54.
  • Ergöl Ş, Kürtüncü M. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin uygulama alanlarında karşılaştıkları şiddet. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1), 65-69.
  • Er T, Ayoğlu FN, Açıkgöz B. (2021). Sağlık çalışanına yönelik şiddet: Risk faktörleri, etkileri, değerlendirilmesi ve önlenmesi. Turkish Journal of Public Health, 19(1), 69-78.
  • Erten R, Öztora S, Dağdeviren HN. (2019). Evaluation of exposure to violence against doctors in health care facilities. Turkish Journal of Family Practice, 23(2), 52-63.
  • Ferns T, Meerabeau L. (2008). Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing, 61(4), 436-444.
  • Karabey T, Karagozoglu S, Gültürk E. (2022). Violence management proficiency scale in application areas for nursing students: A Turkish validity and reliability study. Perspectives in Psychiatric Care, 58(4), 2345-2352.
  • Keser ÖN, Bilgin H, Tülek Z, Boyacıoğlu NE. (2014). Öğrenci hemşirelerin şiddet deneyimleri: Anket çalışması. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(1), 49-56.
  • Koç M, Batkın D. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin uygulama alanlarında meslektaş şiddetine maruz kalma durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(3), 189-196.
  • Liu J, Gan Y, Jiang H, Li L, Dwyer R, Lu K, Lu Z. (2019). Prevalence of workplace violence against healthcare workers: A systematic review and meta-analysis. Occupational and Environmental Medicine, 76(12), 927- 937.
  • Lu D, Yeun-Sim Jeong S, Zhu L. (2021). Development and validation of a Management of Workplace Violence Competence Scale for nursing practicum students. Asian Nurs Res, 15(1), 23-29.
  • Maffissoni AL, Sanes MDS, Bresolin P, Martini JG, Schneider DG, Lino MM. (2021). Self-reported violence by nursing students in the context of undergraduate studies. Revista Brasileira de Enfermagem, 74, 1-7.
  • Martinez AJS. (2019). Enhancing nursing students' competency skills with a workplace violence nursing simulation: translating knowledge into practice. SAGE Open Nursing, 5, 1-9.
  • Nazik F, Mumcu Ş., Kaya Z, Sönmez MO. (2023). Klinik uygulamada hemşirelik öğrencilerine yönelik şiddet ve özellikleri. Gevher Nesibe Journal of Medical And Health Sciences, 8(2), 302-310.
  • Newman C, Roche M, Elliott D. (2021). Exposure to workplace trauma for forensic mental health nurses: A scoping review. International Journal of Nursing Studies, 117, 10389.
  • Özcan NK, Bilgin H, Tülek Z, Boyacıoğlu NE. (2014). Öğrenci hemşirelerin şiddet deneyimleri: Anket çalışması. Journal of Psychiatric Nursing 2014, 5(1), 49-56.
  • Öztürk A, Karaahmetoğlu UG. (2019). Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada mobbinge maruz kalma durumlarının incelenmesi: Kastamonu üniversitesi örneklemi. Soc Sci Stud J, 5(30), 642-54.
  • Pariona‐Cabrera P, Cavanagh J, Bartram T. (2020). Workplace violence against nurses in health care and the role of human resource management: A systematic review of the literature. Journal of Advanced Nursing, 76(7), 1581-1593.
  • Park JE, Kim DH, Park JH. (2017). Violence against nursing students during clinical practice: Experiences, perception, responses and coping with violence. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 18(10), 652-662.
  • Park M, Cho SH, Hong HJ. (2015). Prevalence and perpetrators of workplace violence by nursing unit and the relationship between violence and the perceived work environment. Journal of Nursing Scholarship, 47(1), 87-95.
  • Polat Ö, Çırak M. (2019). Sağlıkta şiddetin beyaz kod verileri ile değerlendirilmesi. Medical Journal of Bakirkoy, 15(4), 393-398.
  • Samadzadeh S, Aghamohammadi M. (2018). Violence against nursing students in the workplace: An Iranian experience. International Journal of Nursing Education Scholarship, 15(1), 1-5.
  • Scherer ZAP, Scherer EA, Rossi PT, Vedana KGG, Cavalin LA. (2015). Expressions of violence in the university environment: The view of nursing students. Revista Eletrônica de Enfermagem, 17(1), 69-77.
  • Tee S, Özçetin YSÜ, Russell-Westhead M. (2016). Workplace violence experienced by nursing students: A UK survey. Nurse Education Today, 41, 30-35.
  • Tokgöz H. (2019). Violence against healthcare workers: Violence in health in Tekirdağ Provincial Health Directorate institutions [Master's thesis, Namık Kemal University]
  • Tonkuş MB, Coşkun A. (2021). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamada mobbinge maruz kalma durumlarının belirlenmesi. Türk Hemşireler Derneği Dergisi, 2(1), 15-26.
  • Tülüce D, Şahin A. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamadaki mobbing maruziyetinin kaygı düzeyi ile ilişkisi. Göbeklitepe Sağlık Bilimleri Dergisi, 5 (10), 95-103.
  • Türk Dil Kurumu. (2020). No Title Türk Dil Kurumu Sözlükleri. http://tdk.gov.tr Us NC, Erdem R. (2018). Şiddet ve Sağlık. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 16-30.
  • World Health Organization. (2008). Definition and typology of violence. http://www.who.int/violence/ prevention/appr
  • Yüksel A, Erzincanlı S. (2020). Geleceğin sağlık profesyonellerinin uygulama alanlarında karşılaştıkları şiddet. Türkiye Klinikleri Adli Tıp ve Adli Bilimler Dergisi, 17(2), 142-148.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Vacide Aşık Özdemir 0000-0001-6421-1518

Yağmur Akbal 0000-0001-6748-6701

Zeynep Pehlivan Köksal 0000-0002-7318-9153

Proje Numarası yok
Erken Görünüm Tarihi 31 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 16 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aşık Özdemir, V., Akbal, Y., & Pehlivan Köksal, Z. (2024). Hemşirelik Öğrencilerinin Uygulama Alanlarındaki Şiddet Deneyimi ve Şiddet Yönetimi Yeterliği: Tanımlayıcı ve Kesitsel Araştırma. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 7(1), 196-205. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1298040