Objective: The aim of this study was to determine the satisfaction levels of the inpatients treated in internal medicine clinics from the care given by nursing students who practiced in these clinics and the factors affecting them.
Methods: The study sample consisted of 464 patients who were treated in internal medicine clinics between December 2021-May 2022. Data were collected using the “Personal Information Form” and the “Newcastle Nursing Care Satisfaction Scale (NSNS)”. In the data analysis, percentile, mean, Mann Whitney U test were used.
Results: The mean total NSNS score of the patients was found to be 81.38±15.33. The patients who evaluated the behavior of the nursing students as good, stated that their communication was sufficient, stated that they gave information to the patients before the application, shared the results with them after the vital signs measurement, and indicated that they explained to themselves the drugs they used during the treatment had statistically higher NSNS mean score than the others (p<0.05).
Conclusion: It was determined that the satisfaction level of the patients with the nursing care given by the nursing students was at good level. Providing effective communication with the patient and explaining the application and sharing information about the drugs affected the patient satisfaction positively. It is suggested that more emphasis should be placed on effective communication techniques and informing the patients and their families about the practices and treatments in nursing education programs.
Nursing student internal medicine patient nurse satisfaction
Amaç: Bu çalışma, dahiliye kliniklerinde yatarak tedavi gören hastaların, iç hastalıkları hemşireliği dersini alan ve bu kliniklerde uygulamaya çıkan öğrenci hemşirelerin verdiği bakımdan memnuniyet düzeylerini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla planlandı.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini Aralık 2021-Mayıs 2022 tarihleri arasında iç hastalıkları kliniklerinde tedavi gören 464 hasta oluşturdu. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Newcastle Hemşirelik Bakımı Memnuniyet Ölçeği (NHBMÖ)” kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde yüzdelik, ortalama hesabı ve Mann Whitney U testi kullanıldı.
Bulgular: Hastaların NHBMÖ toplam puan ortalamasının 81.38±15.33 olduğu bulundu. Öğrenci hemşirelerin davranışlarını iyi olarak değerlendiren, iletişimlerinin yeterli olduğunu ifade eden, uygulama yapmadan önce kendilerine bilgi verildiğini belirten, yaşam bulguları ölçümü sonrası sonuçların kendileri ile paylaşıldığını bildiren, tedavi sırasında uygulanan ilaçlar hakkında kendilerine açıklama yapıldığını söyleyen hastaların NHBMÖ puan ortalamasının istatistiksel olarak daha yüksek olduğu belirlendi (p<0.05).
Sonuç: Hastaların, öğrenci hemşirelerin verdikleri hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin iyi düzeyde olduğu saptandı. Hasta ile etkili iletişim kurmanın, hastaya yapılan uygulamalar ve verilen ilaçlar konusunda açıklama yapmanın hasta memnuniyetini olumlu yönde etkilediği belirlendi. Bu sonuçlar doğrultusunda hemşirelik eğitim programlarında etkili iletişim kurma teknikleri, hasta ve ailesine yapılan uygulama ve tedaviler hakkında bilgilendirmenin önemi konularının daha çok vurgulanması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |