In the recent years the concept of reputation is getting more and more important especially for managers and entrepreneurs. Reputation is a set of assets that aren't substantial but valuable. On the other hand corporate reputation is the sum of assumptions and thoughts of the environment of the organization, related to the organization. They are the good or bad, weak or strong reaction to the corporate's image of the shareholders as organization's worker customer and etc.. In this sense, corporate reputation is the indication of organization's value for the shareholders. The data gathered from managers and entrepreneurs is analyzed in this study which examines the relationship between performance and corporate reputation. Data is provided from private educational institutions (private kindergarden & nursery, private primary school & secondary school, private foreign language centers, motor vehicle driving courses and private teaching institution) via face to face questionnare technique. According to the literature review, a study which examines the relationship between corporate reputation and managers and entrepreneurs performance is not encountered. In this context, this study will contribute to the literature
Son yıllarda itibar kavramı, özellikle yönetici ve girişimciler açısından daha da önem kazanmaktadır. İtibar, maddi olmayan değerli varlıklardır. Kurumsal itibar ise, örgütün çevresinin, örgüte dair varsayımlarının ve düşüncelerinin toplamıdır. Örgütün işgören, müşteri ve benzeri paydaşların örgütün imajına ilişkin iyi veya kötü, zayıf veya güçlü gibi duygusal tepkileridir. Bu anlamda kurumsal itibar, örgütün paydaşlarının gözündeki değerinin göstergesidir. Kurumsal itibar ile performans arasındaki ilişkiyi inceleyen bu araştırmada, girişimci ve yöneticilerden elde edilen veriler analiz edilmektedir. Veriler, yüz yüze anket tekniği ile Konya ili merkez ilçelerinde faaliyette bulunan özel öğretim kurumlarından (özel anaokulu & kreş, özel ilkokul & ortaokul, özel yabancı dil kursları, motorlu taşıt sürücü kursları ve dershanelerden) sağlanmıştır. Yapılan literatür taramasına göre, kurumsal itibar ile özel öğretim kurumlarındaki yönetici ve girişimcilerin performansları arasındaki ilişkiyi inceleyen herhangi bir çalışmaya rastlanamamıştır. Bu bağlamda, çalışmanın literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 2 |