In light of the growing technological development in recent years, produced
fabricated food products, there's a little more the concerns of each period have
increased consumer. Therefore, halal consumption, which is created by Islamic
concerns, has become a subject of frequent debate. The aim of this study is to
measure consumers' about of halal consumption and halal food concepts, their
awareness attitudes and expectations based on their socio-cultural structures. For
this purpose, in the period of 01 November -15 December 2016 in Bingöl
province, data of working with face-to-face survey method on 400 households
were obtained. Six factors were found to be effective as a result of the factor
analysis. These factors are identified as certification, health, promotion,
reliability, price and procurement. With study, it is recommended that companies
evaluate their preferences in their consumer anxiety, visit, and carry out their
production
Son yıllarda artan teknolojik gelişme ışığında üretilen fabrikasyon gıda ürünleri,
her dönem var olan tüketici kaygılarını biraz daha artırmıştır. İslami kaygıların
oluşturduğu helal tüketim ise bu nedenle sık tartışılan bir konu olmuştur. Bu
çalışmanın amacı tüketicilerin helal tüketim ve helal gıda kavramları hakkında
farkındalıklarını, tutumlarını ve beklentilerini sosyo-kültürel yapılarını esas
alarak ölçmektir. Bu amaçla Bingöl ilinde 01 Kasım-15 Aralık 2016 döneminde
400 hane halkı reisi üzerinde yüz yüze anket yöntemiyle çalışmanın verileri elde
edilmiştir. Bu veriler Faktör Analizi ile analiz edilmiştir. Yapılan faktör analizi
sonucunda altı faktörün etkili olduğu tespit edilmiştir. Bu faktörler sertifikasyon,
sağlık, tutundurma, güvenilirlik, fiyat ve tedarik olarak belirlenmiştir. Çalışmayla,
firmaların tüketici kaygı, tercih ve beklentilerini değerlendirerek üretimlerini
gerçekleştirmeleri önerilmektedir
Diğer ID | JA47CY88FM |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 2 |