The eating and drinking sector is a rapidly growing and developing sector in
Turkey. One of the first names that comes to mind when the Turkish Cuisine is
mentioned in the world is the "kebab", which is the registered product of the
geographical sign of Adana Province, together with the name "Adana". Despite
the fact that the number of kebab restaurants which offer this product to local
people and to the tourists coming to the region, increases day by day, there is not
enough research topic in the literature of these restaurants and consumers. In this
study, it was aimed to evaluate the factors affecting consumers' choices of kebab
restaurants. The sample of the survey is composed of 265 consumers who prefer
to eat at kebab restaurants in Adana. According to the results of the research, the
factors that play a role in the selection of kebab restaurants by consumers;
"Expectations from food", "expectation from services", "physical features",
"convenience" and "other". It was also found that these factors showed
differences according to demographic variables in consumer preferences. This
study that was aimed to evaluate the factors affecting the choices of consumers in
kebab restaurants and it is believed the results of the study will be a guide for
sectoral practitioners.
Yeme içme sektörü Türkiye’de hızla büyüyen ve gelişen bir sektördür. Dünyada
Türk mutfağı denildiğinde akla ilk gelen isimlerden biri olan “kebap“ çoğunlukla
Adana ismiyle beraber anılmakla birlikte, Adana İli‘nin coğrafik işareti tescilli
ürünüdür. Gerek yerel halka gerek bölgeye gelen turistlere bu ürünü sunan kebap
restoralarının sayısı her geçen gün artmasına rağmen, bu restoranlar ve
tüketicileri alan yazında çok fazla araştırma konusu yapılmamıştır. Bu çalışmada,
tüketicilerin kebap restoranı seçimlerini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Adana İli‘ndeki kebap restoranlarında
yemek yemeyi tercih eden 265 tüketici oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına
göre tüketicilerin kebap restoranı seçiminde rol oynayan etmenlerin;
“yiyeceklerden beklentiler, “hizmetlerden beklentiler, “fiziksel özellikler”,
“kolaylıklar” ve “diğer” şeklinde 5 faktör altında toplandığı görülmüştür. Ayrıca,
bu faktörlerin tüketici tercihlerinde demografik değişkenliklere göre de
farklılıklar gösterdiği bulgulanmıştır. Tüketicilerin kebap restoranı seçimlerini
etkileyen faktörlerin değerlendirilmesinin amaçlandığı bu çalışma ile alan
yazınına katkı sağlanacağı ve ayrıca, çalışma sonuçlarının sektörel uygulayıcılar
açısından da yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
Diğer ID | JA94TR92VV |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 1 |