Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEMEL EĞİTİMDE ÖĞRENCİLERİN YETENEKLERİNİN ORTAYA ÇIKARILMASINDA REKABET VE İŞBİRLİĞİ MODELİNİN ETKİSİ: BİR LİTERATÜR İNCELEMESİ

Yıl 2024, Cilt: 16 Sayı: 1, 48 - 58, 31.07.2024

Öz

Eğitimde rekabet ve işbirliği, öğrencilerin yeteneklerini geliştirmek ve ortaya çıkarmak için kullanılan iki temel yaklaşımdır. Bu makale, ilköğretim düzeyindeki öğrencilerin eğitiminde rekabet ve işbirliği modelinin etkilerini tarafsız bir perspektifle ele alacak. Rekabetin öğrencileri mükemmeliyetçiliğe teşvik edip etmediği, işbirliğinin ise sosyal becerileri ve takım çalışmasını nasıl güçlendirdiği incelenecek. Ayrıca, bu iki modelin öğrencilerin akademik başarıları ve psikolojik sağlıkları üzerindeki uzun vadeli etkileri de değerlendirilecek. İlerleyen bölümlerde, rekabet ve işbirliğinin öğrencilerin özgüven, motivasyon ve yaratıcılık gibi kişisel gelişim alanlarına etkileri, çeşitli eğitim modelleri ve pedagojik bilimsel çalışmalara yer verilerek tartışılacaktır. Bu makale, eğitimcilerin ve politika yapıcıların, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına en uygun eğitim stratejilerini belirlemelerine yardımcı olmayı ve mevcut durumlarını bilimsel derlememiz ışığında gözden geçirmesini amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Bolat, Ö. (2009). Rekabet Çocukları Nasıl Etkiliyor?. http://www.hurriyet.com.tr/rekabet-cocuklari-nasil-etkiliyor-12598043
  • Gilbert, P. Vd. (2009). The Dark Side of Competition: How Competitive Behaviour and Striving to Avoid Inferiority are Linked to Depression, Anxiety, Stres and Self-harm. The British Phsycological Society. 82: 123-136. http://doi:10.1348/147608308X379806
  • Johnson D. W. ve Johnson, R. T. (1982). Effects of Cooperative, Competitive and Individualistic Learning Experiences on Cross-ethnic Interaction and Friendships. The Journal of Social Psychology. 118 (1): 47-58. https://doi.org/10.1080/00224545.1982.9924417
  • Johnson, D. W., Maruyama, G., Johnson, R., Nelson D., and Skon L. (1981). Effects of cooperative, competitive and individualistic goal structures on achievement: A meta-analysis. Psychological Bulletin. 89 (1): 47-62. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.89.1.47
  • Kalowole, E. B. (2007). Effects of Competitive and Cooperative Learning Strategies on Academic Performance of Nigerian Students in Mathematics. Educational Research and Review. 3 (1): 33-37.
  • Malkoç, A. ve Erginsoy, D. (2012). Rekabetçi Tutum, Bilişsel Çarpıtmalar ve Çok Boyutlu Kıskançlık. Psikoloji Çalışmaları. 28: 1-14. http://dergipark.gov.tr/iupcd/issue/9405/117911
  • Mincemoyer, C. (1994). Cooperation, Competition, and Kids. https://extension.psu.edu/programs/4h/members/projectsresources/healthylifeed/cooperation-competition-and-kids/CompetSelfEsteem.pdf.
  • Ökmen, B. vd. (2019). Rekabete Dayalı Eğitim Anlayışı Bağlamında Bilgi Yarışmalarına Bakış, Eğitimde Kuram ve Uygulama. 15 (3): 253-266.
  • Shindler, J. (2009). Transformative Classroom Management. San Francisco: Jossey Bass A Willey Imprint.
  • Skon, L. vd. (1981). Cooperative Peer Interaction versus Individual Competition and Individualistic Efforts: Effects on the Acquisition of Cognitive Reasoning Strategies. Journal of Educational Psychology. 73 (1): 83-92.
  • Thousand, J. vd. (1994). Creativity and Collaborative Learning. Baltimore: Brookes Press.
  • Yılmaz, M. T. (2014). Obez Benlik: Narsisizm. Eleştirel Pedagoji. 6 (35): 55-65.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Sistemleri Organizasyonu ve Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Muzaffer Çinar 0009-0009-0706-5150

Hayrettin Özer Bu kişi benim 0000-0003-3107-6107

Murat Dilek Bu kişi benim 0009-0001-7527-3367

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 5 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çinar, M., Özer, H., & Dilek, M. (2024). TEMEL EĞİTİMDE ÖĞRENCİLERİN YETENEKLERİNİN ORTAYA ÇIKARILMASINDA REKABET VE İŞBİRLİĞİ MODELİNİN ETKİSİ: BİR LİTERATÜR İNCELEMESİ. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(1), 48-58.
AMA Çinar M, Özer H, Dilek M. TEMEL EĞİTİMDE ÖĞRENCİLERİN YETENEKLERİNİN ORTAYA ÇIKARILMASINDA REKABET VE İŞBİRLİĞİ MODELİNİN ETKİSİ: BİR LİTERATÜR İNCELEMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. Temmuz 2024;16(1):48-58.
Chicago Çinar, Muzaffer, Hayrettin Özer, ve Murat Dilek. “TEMEL EĞİTİMDE ÖĞRENCİLERİN YETENEKLERİNİN ORTAYA ÇIKARILMASINDA REKABET VE İŞBİRLİĞİ MODELİNİN ETKİSİ: BİR LİTERATÜR İNCELEMESİ”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 16, sy. 1 (Temmuz 2024): 48-58.
EndNote Çinar M, Özer H, Dilek M (01 Temmuz 2024) TEMEL EĞİTİMDE ÖĞRENCİLERİN YETENEKLERİNİN ORTAYA ÇIKARILMASINDA REKABET VE İŞBİRLİĞİ MODELİNİN ETKİSİ: BİR LİTERATÜR İNCELEMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 16 1 48–58.
IEEE M. Çinar, H. Özer, ve M. Dilek, “TEMEL EĞİTİMDE ÖĞRENCİLERİN YETENEKLERİNİN ORTAYA ÇIKARILMASINDA REKABET VE İŞBİRLİĞİ MODELİNİN ETKİSİ: BİR LİTERATÜR İNCELEMESİ”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 16, sy. 1, ss. 48–58, 2024.
ISNAD Çinar, Muzaffer vd. “TEMEL EĞİTİMDE ÖĞRENCİLERİN YETENEKLERİNİN ORTAYA ÇIKARILMASINDA REKABET VE İŞBİRLİĞİ MODELİNİN ETKİSİ: BİR LİTERATÜR İNCELEMESİ”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 16/1 (Temmuz 2024), 48-58.
JAMA Çinar M, Özer H, Dilek M. TEMEL EĞİTİMDE ÖĞRENCİLERİN YETENEKLERİNİN ORTAYA ÇIKARILMASINDA REKABET VE İŞBİRLİĞİ MODELİNİN ETKİSİ: BİR LİTERATÜR İNCELEMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2024;16:48–58.
MLA Çinar, Muzaffer vd. “TEMEL EĞİTİMDE ÖĞRENCİLERİN YETENEKLERİNİN ORTAYA ÇIKARILMASINDA REKABET VE İŞBİRLİĞİ MODELİNİN ETKİSİ: BİR LİTERATÜR İNCELEMESİ”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 16, sy. 1, 2024, ss. 48-58.
Vancouver Çinar M, Özer H, Dilek M. TEMEL EĞİTİMDE ÖĞRENCİLERİN YETENEKLERİNİN ORTAYA ÇIKARILMASINDA REKABET VE İŞBİRLİĞİ MODELİNİN ETKİSİ: BİR LİTERATÜR İNCELEMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2024;16(1):48-5.