Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELERDE İŞ STRATEJİSİ VE RİSK YÖNETİMİNDE İÇ MÜŞTERİ REKABETİ YOLUYLA ORGANİZASYONUN BİR BÜTÜN OLARAK BİRLİKTE GELİŞMESİ

Yıl 2025, Cilt: 17 Sayı: 1, 33 - 100
https://doi.org/10.69785/oybd.1497222

Öz

Neden iç müşteri rekabetin üzerinde durulması gerekir? İç rekabet yada iç müşteri rekabeti olarak adlandırılan kavram ile kastedilen konu nedir?
Oyuncusu insan olan her ortam ve işyeri için geçerli global düzeyde var olan bir olgudur. En basit tabiri ile lokantada bahşiş için yarışan komilerden, çok uluslu işletmelerinin personelinden, gazetecilikten veya avukatlık mesleğindeki bireylere kadar uzanan bir davranış formudur. İncelenme nedeni ise organizasyonlara kattığı yarar ve zararların en az kar ve zarar kadar gerçek oluşudur. Ancak zarar veya batıklık halinde ilgili durumun gözden kaçırılması ve herhangi bir değerlendirmede direk göze çarpmayan gizli bir semptom yada özne olarak hissedilmeden gizliden işgücü veya yönetim içinde varlığını sürdürebilmesi ve direk olarak sebepler arasında yer almaması yada gösterilememesidir. Bu ve benzer nedenlerle organizasyon içindeki rekabet güçlü bir motivasyon kaynağı olsa da kuruluşların potansiyel tuzaklara karşı tetikte olmaları gerekir. Rekabet yerine işbirliği kültürünü teşvik etmek için liderlerin, açık iletişim, ekip çabalarının tanınması ve çatışma çözümünde koçluk-liderlik benzeri sağlıklı rekabeti sağlayacak önlemleri uygulamasını gerekli kılar. Bu dengeyi bulmak, hem bireysel büyümeyi hem de ekip başarısını teşvik etmede önem kazanmaktadır. İşbirliği kültürü, insan faktörü yönünden kontrol ve tahammül edilemez hale gelen ancak değişimle zaman içinde kontrol altına alınabilecekken değişime karşı tutuma yenilikçi bakış açısı ile karşı çıkma eğilimini güçlendirebilir. Fikirler buluştuğunda, yenilikçi fikirlerin adımlarının atılması beklenir. Bu yönüyle ekonomik açıdan, eskisine nazaran ilerleme kaydeden sonuçlarla birlikte üretkenliğin artması yönünde yol izlenir. Statüko ve alışkanlıklardan sıyrılmaya böylelikle işgücünün bireysel ve sosyal hayatını tamamen yeni bir yönde ilerletmeye teşvik edebilir uygulamalar mutlu çalışanlar, mutlu şirket imajını içeriğinde taşır olmalıdır. Atılan adımlar, vizyon ve misyonuna yansıyan gerçeklikte ve kanıda olabilmelidir.

Etik Beyan

Sunmakta olduğum “İşletmelerde İş Stratejisi Ve Risk Yönetiminde İç Rekabet Yoluyla Organizasyonun Bir Bütün Olarak Birlikte Gelişmesi” 'başlıklı bu çalışmayı, başından sonuna kadar kendi çalışmalarımla tamamladığımı, örnekleri kendim topladığımı, başka kaynaklardan aldığım bilgileri metinde ve kaynakçada eksiksiz olarak gösterdiğimi, çalışma sürecinde bilimsel araştırma ve etik kurallara uygun olarak davrandığımı beyan ederim.

Destekleyen Kurum

TGL TET GLOBAL LOJİSTİK, SARP İNTER MODAL

Proje Numarası

01

Teşekkür

Bu Çalışmanın kazandırılmasında, Eğitim Seminerleri Çalışmalarında ve Katılımcı gruplarında desteği geçen TGL TET GLOBAL LOJİSTİK adına İnsan Kaynakları Müdürü Syn: Levent Umut Verim’e, SARP İNTER MODAL Board Member & CFO Syn: Aykut Karataş’a, CC EĞİTİM ve DANIŞMANLIK HİZMETLERİ’nden Syn: Ceyda Ceyhan’a Teşekkürlerimle;

Kaynakça

  • Akal, Z. (1995). Toplam Kalite Yönetimi ve Performans Ölçme ve Değerlendirme Sistemleri, Verimlilik Dergisi, Özel Sayı.
  • Alonot, İsletme ve isletme yönetimi ders notları, Erişim tarihi: 20.09.2022, https://alonot.com/kpss- isletme-notlari-temel-kavramlar-ve-isletme-yonetimi Barutçugil İ. (2002). Bilgi Yönetimi, Kariyer Yayınları, İstanbul.
  • Campbell, DJ., Furrer, D. M. (1995). Görev Performansının Belirleyicileri Olarak Hedef Belirleme ve rekabet, Organizasyonel Davranış Yayın.
  • Cross R., Parker A. (2004). Sosyal Şebekelerin Saklı Gücü, Çev. Ahmet Kardam, Türk Henkel Yayınları, İstanbul.
  • CC Eğitim Danışmanlık Hizm. (2022). organizasyonda kurumsal yönetim ve iletişim çalışmaları, seminer, İstanbul.
  • Çiçen, Y. B. (2020). Mezo-Kurumlar: Tanım, İşleyiş ve Ekonomideki Önemi, Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 12 (2): 147-160.
  • Dinçer, Ö. (1996). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Drucker P. F. (1998). Sonuç İçin Yönetim, Çev. Bülent Toksöz, İnkilap Yayınları, İstanbul.
  • Ecevit Satı, Z., & Işık, Ö. (2011). İnovasyon ve stratejik yönetim sinerjisi: Stratejik inovasyon. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 538-559.
  • Eren E., Stratejik Yönetim, Der. Necdet Timur, Tc Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 1491, Eskişehir, 2003.
  • Guttman H., Çatışma Yönetimi, Executive Excellence, D., Çev. Günhan Günay, Yıl: 9, Sayı: 97, Nisan 2005.
  • Gündüz, E. (2012. Rekabet geriliminin stratejik inovasyona etkisinin farkındalık motivasyon ve yetenek perspektifinde incelenmesi". Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Hancıoğlu, Y., Yeşilaydın, G., (2016). Stratejik Yönetimde Yeni Bir Rekabet Yaklaşımı: Stratejik İnovasyon.,
  • Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 12, Sayı 29. Hideichi S. ve Norihisa Y., (2003). (Araştırma Raporu) Takenaka Corporation, Çalışma Makalesi Serisi, No. 03 22.
  • Hideichi, S., (2008). Bir kuruluşun iç müşteri rekabeti yoluyla sürdürülebilirliği – Takenaka Corporation Örneği,
  • Biwako Keizai Ronshu Cilt 6: 89-108. Hideichi S., (2013). Risk yönetimindeki değişiklikler-Literatür araştırması vaka çalışması, Cilt 64, Sayı. 2, 135-155.
  • Kavrakoğlu, İ. (1998). Toplam Kalite Yönetimi, Kalder Yayınları Rekabetçi Yönetim Dizisi No: 3, İstanbul.
  • Kuniko, K., (2011). Stratejik Karar vermede üst yönetimin sezgisel muhakemesi, İş & Muhasebe İncelemesi, Sayı. 8, 29
  • Kosgep Proje Bilgi Dokümanı, Varlıklar, Kaynaklar, Stratejiler, Riskler,Önlemler,Varsayımlar, Erişim_tarihi:_30.10.2022,_https://kosgep.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek proğramlari /1507- tubitak-kobi-ar-ge-baslangic-destek-programi
  • Michael K. ve Kim K., (2004). Do you really need a team, CCL leadership, publishers.
  • Shuichi S., ve Yuu M., (2017), (Hideichi Sone and Norihisa Yoshimura Araştırma Raporu) Stratejik yönetim ve iç müşteri rekabeti avantajı yoluyla bir organizasyonun hayatta kalması ve Takenaka Corporation örneği, Çalışma Makalesi Serisi No. 03 22.
  • Tjosvold, D. (1986). İşleri Halletmek İçin Birlikte Çalışmak: Organizasyonel Üretkenlik İçin Yönetmek.
  • Yazıcı S., Öğrenen Organizasyonlar. Alfa Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Yöneylem Araştırması Ders Notları, Erişim Tarihi: 15.02.2024, Y. İlker Topcu & Özgür Kabak, web.itu.edu.tr.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Sistemleri Organizasyonu ve Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cemal Kurt

Proje Numarası 01
Erken Görünüm Tarihi 13 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 6 Haziran 2024
Kabul Tarihi 3 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kurt, C. (2024). İŞLETMELERDE İŞ STRATEJİSİ VE RİSK YÖNETİMİNDE İÇ MÜŞTERİ REKABETİ YOLUYLA ORGANİZASYONUN BİR BÜTÜN OLARAK BİRLİKTE GELİŞMESİ. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 17(1), 33-100. https://doi.org/10.69785/oybd.1497222
AMA Kurt C. İŞLETMELERDE İŞ STRATEJİSİ VE RİSK YÖNETİMİNDE İÇ MÜŞTERİ REKABETİ YOLUYLA ORGANİZASYONUN BİR BÜTÜN OLARAK BİRLİKTE GELİŞMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. Aralık 2024;17(1):33-100. doi:10.69785/oybd.1497222
Chicago Kurt, Cemal. “İŞLETMELERDE İŞ STRATEJİSİ VE RİSK YÖNETİMİNDE İÇ MÜŞTERİ REKABETİ YOLUYLA ORGANİZASYONUN BİR BÜTÜN OLARAK BİRLİKTE GELİŞMESİ”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 17, sy. 1 (Aralık 2024): 33-100. https://doi.org/10.69785/oybd.1497222.
EndNote Kurt C (01 Aralık 2024) İŞLETMELERDE İŞ STRATEJİSİ VE RİSK YÖNETİMİNDE İÇ MÜŞTERİ REKABETİ YOLUYLA ORGANİZASYONUN BİR BÜTÜN OLARAK BİRLİKTE GELİŞMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 17 1 33–100.
IEEE C. Kurt, “İŞLETMELERDE İŞ STRATEJİSİ VE RİSK YÖNETİMİNDE İÇ MÜŞTERİ REKABETİ YOLUYLA ORGANİZASYONUN BİR BÜTÜN OLARAK BİRLİKTE GELİŞMESİ”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 17, sy. 1, ss. 33–100, 2024, doi: 10.69785/oybd.1497222.
ISNAD Kurt, Cemal. “İŞLETMELERDE İŞ STRATEJİSİ VE RİSK YÖNETİMİNDE İÇ MÜŞTERİ REKABETİ YOLUYLA ORGANİZASYONUN BİR BÜTÜN OLARAK BİRLİKTE GELİŞMESİ”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 17/1 (Aralık 2024), 33-100. https://doi.org/10.69785/oybd.1497222.
JAMA Kurt C. İŞLETMELERDE İŞ STRATEJİSİ VE RİSK YÖNETİMİNDE İÇ MÜŞTERİ REKABETİ YOLUYLA ORGANİZASYONUN BİR BÜTÜN OLARAK BİRLİKTE GELİŞMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2024;17:33–100.
MLA Kurt, Cemal. “İŞLETMELERDE İŞ STRATEJİSİ VE RİSK YÖNETİMİNDE İÇ MÜŞTERİ REKABETİ YOLUYLA ORGANİZASYONUN BİR BÜTÜN OLARAK BİRLİKTE GELİŞMESİ”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 17, sy. 1, 2024, ss. 33-100, doi:10.69785/oybd.1497222.
Vancouver Kurt C. İŞLETMELERDE İŞ STRATEJİSİ VE RİSK YÖNETİMİNDE İÇ MÜŞTERİ REKABETİ YOLUYLA ORGANİZASYONUN BİR BÜTÜN OLARAK BİRLİKTE GELİŞMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2024;17(1):33-100.