In this study, it is aimed to examine the relation between secondary school students’ reading attitudes and habits and their academic success. As a research method, correlational research design is used in the study. The research group of the study consists of 691 students studying in the central district of Adıyaman in the 2020-2021 academic year. Personal information form, reading habit questionnaire, and reading attitude scale developed by the researcher are used as data collection tools in the research, and in order to evaluate the academic success of the students, Turkish, mathematics and science course end-of-term grade sheets are used. The data of the research are analyzed using the SPSS 25.0 program. Descriptive statistical methods are used while analyzing the data. In order to determine whether the data show a normal distribution, normality tests, histogram, Q-Q plot, box-line charts and distribution measures such as kurtosis and skewness coefficient of variation are examined.In the study, it is seen that secondary school students' reading habits and attitudes towards reading are at a high level; statistically significant between their reading habits and academic success; it is also found that there is a statistically significant, positive and very low correlation between their attitudes towards reading and their academic success.
Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin okuma tutum ve alışkanlıklarıyla akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak korelasyonel araştırma modellerinden “keşfedici korelasyon modeli” kullanılmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Adıyaman merkez ilçesinde öğrenim görmekte olan 691 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgiler formu, okuma alışkanlığı sormacası ve okuma tutumu ölçeği kullanılmış ayrıca öğrencilerin akademik başarılarını değerlendirebilmek amacıyla Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi dönem sonu not çizelgelerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 25.0 programı kullanılarak çözümlenmiştir. Veriler çözümlenirken tanımlayıcı istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla normallik testleri, histogram, Q-Q grafiği ve kutu-çizgi grafikleriyle basıklık ve çarpıklık varyasyon katsayısı gibi dağılım ölçülerine bakılmıştır. Araştırmada ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve okumaya yönelik tutumlarının yüksek düzeyde olduğu görülmüş; okuma alışkanlıklarıyla akademik başarıları arasında istatistiksel olarak anlamlı; okumaya yönelik tutumlarıyla akademik başarıları arasında da istatistiksel olarak anlamlı, olumlu yönlü ve çok düşük düzeyde bir ilişki olduğu bulgulanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 25 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |