BibTex RIS Kaynak Göster

Ebeveyn Davranışını Değerlendirme Ölçeği (EDDÖ) ile Çocuk Davranışını Değerlendirme Ölçeği (ÇDDÖ)’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları

Yıl 2009, Cilt: 10 Sayı: 02, 41 - 64, 01.03.2009
https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000139

Öz

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ceber-Bakkaloğlu, H. & Sucuoğlu, B. (2000). Normal ve zihinsel engelli bebeklerde anne- bebek etkileşiminin karşılaştırmalı olarak incelenmesi, Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 47-58.
  • Chiarello, L. A., Huntington, A., & Bundy A. (2006). A comparison of motor behaviors, interaction, and playfulness during mother- child and father-child play with children with motor delay. Physical ve Occupational Therapy in Pediatrics, 26(1/2), 129-151.
  • Coolahan, K., McWayne, C., Fantuzzo, J., & Grim, S. (2002). Validation of a multidimensional assessment of parenting styles for low-income African-American families with preschool children. Quarterly, 17, 356-373.
  • Doğan, Ö. (1995) Aile-merkezli erken eğitim programlarına devam eden işitme engelli çocuklarda anne-çocuk etkileşiminin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Erol N., Şimşek, Z. T. & Ertem, İ. (1997). Önleyici çalışmalar: Anne-baba-bebek ilişkisini güçlendirme ve çocuğun psikososyal gelişimini temel sağlık hizmetleri yoluyla destekleme projesi. N. Karancı (Ed.), Farklılıkla yaşamak, Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Fewell, R. R., & Deutscher, B. (2002). Contributions of receptive vocabulary and maternal style: variables to later verbal ability and reading in low-birth weight children. Topics in Early Childhood Special Education, 22(4), 181-190.
  • Hancock, T.B., Kaiser, A.P. & Delaney, E.M. (2002). Teaching parents of preschoolers at high risk: strategies to support language and positive behavior. Topics in Early Childhood Special Education, 22(4), 191-212.
  • Horodynski, M. A., & Gibbons, C. (2004). Rural low-income mothers’ interactions with their young children. Pediatric Nursing, 30(4), 299- 306.
  • Kaiser, A. P., & Hancock, T. B. (2003). Teaching parents new skills to support their young children’s development. Infants and Young Children, 16(1), 9-21.
  • Kaiser, A.P., & Hemmeter, M.L. (1996). The effects of teaching parents to use responsive ınteraction strategies. Topic in Early Childhood Special Education, 16(3), 375.
  • Kırcaali-İftar, G., & Tekin, E. (1997). Tek denekli araştırma yöntemleri. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Kim, J. M., & Kwak, K. (2006). The validation study of parent-child interactive rating scale (K-MBRS ve K-CBRS) in early childhood. The Korean Journal of Developmental Psychology, 19(4), 73-89.
  • Kim, J. M., & Mahoney, G. (2004). The effects of mother’s style of interaction on children’s engagement: Implications for using responsive interventions with parents. Topics in Early Childhood Special Education, 24(1), 31-38.
  • Kim, J. M., & Mahoney, G. (2005). The effects of relationship focused intervention on Korean parents and their young children with disabilities. Research in Developmental Disabilities, 26(2), 117-130.
  • Kim, J., Sung, O., & Hyunn, M. (2000). The validity of parent-child interaction rating scales (MBRS and CBRS). Korean Journal of Clinical Psychology, 19, 895-904.
  • Küçüker, S., Ceber-Bakkaloğlu, H. & Sucuoğlu, B. (2001). Erken eğitim programına katılan gelişimsel geriliği olan çocuklar ve anne- babalarının etkileşim davranışlarındaki değişimin incelenmesi, Özel Eğitim Dergisi, 3(1) , 61-71.
  • Mahoney, G. (1992). The Maternal Behavior Rating Scale-Revised. Yazarından elde edilebilir (Available from the author). Mandel School of Applied Social Sciences, Case Western Reserve University, Cleveland Ohio, USA.
  • Mahoney, G. (2008).The Maternal Behavior Rating Scale-Revised. Yazarından elde edilebilir (Available from the author). Mandel School of Applied Social Sciences, Case Western Reserve University, Cleveland Ohio, USA
  • Mahoney, G., & Bella, J. (1998). An examination of the effects of family-centered early intervention on child and family outcomes. Topics in Early Childhood Special Education, 18(2), 83-94.
  • Mahoney, G., Boyce, G., Fewell, R., Spiker D., & Wheeden, C.A. (1998). The relationship of parent-child ınteraction to the effectiveness of early intervention services for at-risk children and children with disabilities. Topics in Early Childhood Special Education, 18(1), 5-17.
  • Mahoney, G. J., & Kim, J. M. ve Lin, C. S. (2007). The pivotal behavior model of developmental learning. Infants and Young Children, 20(4), 311-325.
  • Mahoney, G., & MacDonald, J. (2004). Responsive Teaching: Parent Mediated Developmental Intervention. Cleveland, OH: Case Western Reserve University.
  • Mahoney, G., & Perales, F. (2003). Using relationship-focused intervention to enhance the social-emotional functioning of young children with autism spectrum disorders. Topics in Early Childhood Special Education, 23(2), 77-89.
  • Mahoney, G., & Perales, F. (2005). Relationship- focused intervention with children with Pervasive Developmental Disorders and other disabilities: A comparative study. Developmental and Behavioral Pediatrics, 26(2), 77-85.
  • Mahoney, G., Perales, F. Wiggers, B., & Herman, B. (2006). Responsive teaching: Early intervention for children with Down syndrome and other disabilities. Down Syndrome Research and Practice, 11(1) 18-28.
  • Mahoney, G., & Powell, A. (1988). Modifying parent-child interaction: Enhancing the development of handicapped children. The Journal of Special Education, 22(1), 82-96.
  • Mahoney, G., Powell, A., & Finger, I. (1986). The maternal behavior rating scale. Topics in Early Childhood Special Education, 6, 44-56.
  • Mahoney, G., & Wheeden, C.A. (1999). The effect of teacher style on interactive engagement of preschool-aged children with special learning needs. Early Childhood Research Quarterly, 14(1), 51-68.
  • Mahoney, G., Wheeden, C.A., & Perales, F. (2004). Relationship of preschool special education outcomes to instructional practices and parent- child interaction. Research in Developmental Disabilities, 25(6), 539-558.
  • Masur, E. F., & Turner, M. (2001). Stability and consistency in mothers’ and infants’ interactive styles. Merill-Palmer Quarterly, 47(1), 100-120.
  • Maviş, İ. (2004). Türk anne-babaların çocuklarıyla etkileşim profili. A. Konrot (Ed.), Özel Eğitimden Yansımalar 13. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri, 155-163.
  • Moore, J. B., & Saylor, C. F. (1998). Parent-child interaction and developmental outcomes in medically fragile, high risk children. Children’s Health Care, 27(2), 97-112.
  • Munson, L. J., & Odom, S. L. (1996). Review of rating scales that measure parent-infant interaction. Topics in Early Childhood Special Education, 16(1), 1-25.
  • Pallant, J. (2003). SPSS Survival manual. Buckingham: Open University Press.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin yayınevi.
  • Thompson, B. (2008). Exploratory and confirmatory factor analysis. Washington, D.C.: American Psychological Association.
  • Topbaş, S. (2003). Dil gelişiminin sosyal temelleri. S. Topbaş (Ed.), Çocukta dil ve kavram gelişimi (75-92). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Ward, S. (1999). An investigation into the effectiveness of an early intervention method for delayed language development in young children. International Journal of Language and Communication Disorders, 34 (3), 243- 264.

Ebeveyn Davranışını Değerlendirme Ölçeği (EDDÖ) ile Çocuk Davranışını Değerlendirme Ölçeği (ÇDDÖ)’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları

Yıl 2009, Cilt: 10 Sayı: 02, 41 - 64, 01.03.2009
https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000139

Öz

Bu çalışmanın amacı, ebeveyn-çocuk etkileşimlerini, ebeveyn ve çocuk etkileşimsel davranışları açısından değerlendirebilmek için Mahoney (2008), tarafından geliştirilen Ebeveyn Davranışını Değerlendirme ÖlçeğiEDDÖ (Maternal Behavior Rating Scale-MBRS) ile Mahoney ve Wheeden (1999) tarafından geliştirilen Çocuk Davranışını Değerlendirme Ölçeği-ÇDDÖ (Child Behavior Rating Scale-CBRS)’nin uyarlama çalışmasını (geçerlik ve güvenirlik) yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 123 anne-çocuk çifti oluşturmaktadır. Çalışma grubunda yer alan çocukların 93’ü erkek, 30’u ise kızdır. Çocukların yaşları 18 ay ile 72 ay arasında değişirken (X=49 ay, ss=11.9), annelerin yaşları ise 21 yıl ile 65 yıl arasında değişmektedir (X=32 yıl, ss=6.3). Çalışmada anne ve çocuklara ilişkin demografik veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen bir bilgi formu ile toplanmıştır. Anne-çocuk etkileşimleri ise ortalama 15 dakikalık serbest oyun bağlamında video kaydına alınmıştır. EDDÖ ve ÇDDÖ’nün öncelikle yapı, kavram ve dil eşitliği sağlanmış, daha sonra geçerliğe ilişkin açımlayıcı/keşfedici faktör analizi ve madde analizi yapılmıştır. Ölçeklerin güvenirliği iç tutarlık katsayısı (Cronbach Alpha) hesaplanarak incelenmiştir. Bulgular 12 maddelik EDDÖ’nün 3 alt faktörde toplandığını; 7 maddelik ÇDDÖ’nün ise 2 alt faktörde toplandığını göstermiştir. EDDÖ ve ÇDDÖ’yü oluşturan alt ölçeklerin güvenirliklerinin yüksek olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak, EDDÖ ve ÇDDÖ’nün Türkiye’de ebeveyn-çocuk etkileşimlerini hem ebeveynlerin hem de çocukların davranışları bakımından değerlendirmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir ölçekler olduğu görülmüştür

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ceber-Bakkaloğlu, H. & Sucuoğlu, B. (2000). Normal ve zihinsel engelli bebeklerde anne- bebek etkileşiminin karşılaştırmalı olarak incelenmesi, Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 47-58.
  • Chiarello, L. A., Huntington, A., & Bundy A. (2006). A comparison of motor behaviors, interaction, and playfulness during mother- child and father-child play with children with motor delay. Physical ve Occupational Therapy in Pediatrics, 26(1/2), 129-151.
  • Coolahan, K., McWayne, C., Fantuzzo, J., & Grim, S. (2002). Validation of a multidimensional assessment of parenting styles for low-income African-American families with preschool children. Quarterly, 17, 356-373.
  • Doğan, Ö. (1995) Aile-merkezli erken eğitim programlarına devam eden işitme engelli çocuklarda anne-çocuk etkileşiminin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Erol N., Şimşek, Z. T. & Ertem, İ. (1997). Önleyici çalışmalar: Anne-baba-bebek ilişkisini güçlendirme ve çocuğun psikososyal gelişimini temel sağlık hizmetleri yoluyla destekleme projesi. N. Karancı (Ed.), Farklılıkla yaşamak, Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Fewell, R. R., & Deutscher, B. (2002). Contributions of receptive vocabulary and maternal style: variables to later verbal ability and reading in low-birth weight children. Topics in Early Childhood Special Education, 22(4), 181-190.
  • Hancock, T.B., Kaiser, A.P. & Delaney, E.M. (2002). Teaching parents of preschoolers at high risk: strategies to support language and positive behavior. Topics in Early Childhood Special Education, 22(4), 191-212.
  • Horodynski, M. A., & Gibbons, C. (2004). Rural low-income mothers’ interactions with their young children. Pediatric Nursing, 30(4), 299- 306.
  • Kaiser, A. P., & Hancock, T. B. (2003). Teaching parents new skills to support their young children’s development. Infants and Young Children, 16(1), 9-21.
  • Kaiser, A.P., & Hemmeter, M.L. (1996). The effects of teaching parents to use responsive ınteraction strategies. Topic in Early Childhood Special Education, 16(3), 375.
  • Kırcaali-İftar, G., & Tekin, E. (1997). Tek denekli araştırma yöntemleri. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Kim, J. M., & Kwak, K. (2006). The validation study of parent-child interactive rating scale (K-MBRS ve K-CBRS) in early childhood. The Korean Journal of Developmental Psychology, 19(4), 73-89.
  • Kim, J. M., & Mahoney, G. (2004). The effects of mother’s style of interaction on children’s engagement: Implications for using responsive interventions with parents. Topics in Early Childhood Special Education, 24(1), 31-38.
  • Kim, J. M., & Mahoney, G. (2005). The effects of relationship focused intervention on Korean parents and their young children with disabilities. Research in Developmental Disabilities, 26(2), 117-130.
  • Kim, J., Sung, O., & Hyunn, M. (2000). The validity of parent-child interaction rating scales (MBRS and CBRS). Korean Journal of Clinical Psychology, 19, 895-904.
  • Küçüker, S., Ceber-Bakkaloğlu, H. & Sucuoğlu, B. (2001). Erken eğitim programına katılan gelişimsel geriliği olan çocuklar ve anne- babalarının etkileşim davranışlarındaki değişimin incelenmesi, Özel Eğitim Dergisi, 3(1) , 61-71.
  • Mahoney, G. (1992). The Maternal Behavior Rating Scale-Revised. Yazarından elde edilebilir (Available from the author). Mandel School of Applied Social Sciences, Case Western Reserve University, Cleveland Ohio, USA.
  • Mahoney, G. (2008).The Maternal Behavior Rating Scale-Revised. Yazarından elde edilebilir (Available from the author). Mandel School of Applied Social Sciences, Case Western Reserve University, Cleveland Ohio, USA
  • Mahoney, G., & Bella, J. (1998). An examination of the effects of family-centered early intervention on child and family outcomes. Topics in Early Childhood Special Education, 18(2), 83-94.
  • Mahoney, G., Boyce, G., Fewell, R., Spiker D., & Wheeden, C.A. (1998). The relationship of parent-child ınteraction to the effectiveness of early intervention services for at-risk children and children with disabilities. Topics in Early Childhood Special Education, 18(1), 5-17.
  • Mahoney, G. J., & Kim, J. M. ve Lin, C. S. (2007). The pivotal behavior model of developmental learning. Infants and Young Children, 20(4), 311-325.
  • Mahoney, G., & MacDonald, J. (2004). Responsive Teaching: Parent Mediated Developmental Intervention. Cleveland, OH: Case Western Reserve University.
  • Mahoney, G., & Perales, F. (2003). Using relationship-focused intervention to enhance the social-emotional functioning of young children with autism spectrum disorders. Topics in Early Childhood Special Education, 23(2), 77-89.
  • Mahoney, G., & Perales, F. (2005). Relationship- focused intervention with children with Pervasive Developmental Disorders and other disabilities: A comparative study. Developmental and Behavioral Pediatrics, 26(2), 77-85.
  • Mahoney, G., Perales, F. Wiggers, B., & Herman, B. (2006). Responsive teaching: Early intervention for children with Down syndrome and other disabilities. Down Syndrome Research and Practice, 11(1) 18-28.
  • Mahoney, G., & Powell, A. (1988). Modifying parent-child interaction: Enhancing the development of handicapped children. The Journal of Special Education, 22(1), 82-96.
  • Mahoney, G., Powell, A., & Finger, I. (1986). The maternal behavior rating scale. Topics in Early Childhood Special Education, 6, 44-56.
  • Mahoney, G., & Wheeden, C.A. (1999). The effect of teacher style on interactive engagement of preschool-aged children with special learning needs. Early Childhood Research Quarterly, 14(1), 51-68.
  • Mahoney, G., Wheeden, C.A., & Perales, F. (2004). Relationship of preschool special education outcomes to instructional practices and parent- child interaction. Research in Developmental Disabilities, 25(6), 539-558.
  • Masur, E. F., & Turner, M. (2001). Stability and consistency in mothers’ and infants’ interactive styles. Merill-Palmer Quarterly, 47(1), 100-120.
  • Maviş, İ. (2004). Türk anne-babaların çocuklarıyla etkileşim profili. A. Konrot (Ed.), Özel Eğitimden Yansımalar 13. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri, 155-163.
  • Moore, J. B., & Saylor, C. F. (1998). Parent-child interaction and developmental outcomes in medically fragile, high risk children. Children’s Health Care, 27(2), 97-112.
  • Munson, L. J., & Odom, S. L. (1996). Review of rating scales that measure parent-infant interaction. Topics in Early Childhood Special Education, 16(1), 1-25.
  • Pallant, J. (2003). SPSS Survival manual. Buckingham: Open University Press.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin yayınevi.
  • Thompson, B. (2008). Exploratory and confirmatory factor analysis. Washington, D.C.: American Psychological Association.
  • Topbaş, S. (2003). Dil gelişiminin sosyal temelleri. S. Topbaş (Ed.), Çocukta dil ve kavram gelişimi (75-92). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Ward, S. (1999). An investigation into the effectiveness of an early intervention method for delayed language development in young children. International Journal of Language and Communication Disorders, 34 (3), 243- 264.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Diken Bu kişi benim

Seyhun Topbaş Bu kişi benim

İbrahim H. Diken Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 10 Sayı: 02

Kaynak Göster

APA Diken, Ö., Topbaş, S., & Diken, İ. H. (2009). Ebeveyn Davranışını Değerlendirme Ölçeği (EDDÖ) ile Çocuk Davranışını Değerlendirme Ölçeği (ÇDDÖ)’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 10(02), 41-64. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000139




The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download