İşitme engelli öğrencilerin dillerindeki
yetersizlik yazma becerilerinin gelişimini olumsuz etkilemektedir. Araştırmalar
yazma becerisinin okur/yazarlık gelişimi için önem taşıdığını, derslerin
öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun yapılması gerektiğini göstermektedir.
Araştırmanın genel amacı işitme engelli üniversite öğrencilerinin yazılı
anlatım becerilerinin etkili bir şekilde gelişimi için planlanan yazılı anlatım
derslerinin incelenmesidir. Araştırmanın yöntemi eylem araştırmasıdır. Çalışma
2014-2015 akademik yılında, güz ve bahar döneminde Anadolu Üniversitesi,
Engelliler Entegre Yüksekokulu’na devam eden 7 Bilgisayar Operatörlüğü ikinci
sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerini; video
kayıtları, ders planları ve değerlendirmeleri, öğrenci dosya/defterleri ile araştırmacı
günlükleri oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin yazma sürecinin
planlama/hazırlık, taslak yazma, gözden geçirme/düzeltme ve yayımlama
aşamalarının alanyazın ile benzer ancak döngüsel bir şekilde gerçekleştiği
belirlenmiştir. Araştırmanın bir diğer sonucunda ise, öğrencilerin yazma
sürecinin taslak yazma, gözden geçirme/düzeltme aşamalarına aktif olarak
katıldıkları ve yazılı ürünlerinin süreçte gerçekleştirilen stratejileri
yansıttığı görülmüştür. Metinlerin yazılma süreçleri incelendiğinde;
stratejilerin doğrudan ve üstbilişsel bir şekilde öğretildiği, model olma
stratejisinin yoğun olarak kullanıldığı belirlenmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 2 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.