Bu çalışmada, ebeveyn görüşlerine göre Suudi Arabistan’daki Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan gençlerin
istihdam güçlüklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla 85 OSB olan gencin ebeveynlerine OSB’li gençler
için hazırlanan İstihdam Güçlükleri Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, Suudi Arabistan’daki
istihdama ilişkin güçlüklerinin; OSB temelli güçlükler, OSB’li gençlerin ailelerine ilişkin güçlükler, çalışma
ortamına ilişkin güçlükler ve sosyal güçlükler olduğu belirlenmiştir. Ebeveynlerin ölçeğe verdikleri yanıtlardan
elde edilen puan ortalamaları, ebeveyn cinsiyeti, çocuğun cinsiyeti ve çocuğun yaşına göre istatistiksel olarak
anlamlı farklılık göstermemiştir. Ancak mali destek alma değişkenine göre ebeveynlerin ölçeğe verdikleri
yanıtların puan ortalamaları, mali destek almayanlar lehine istatistiksel olarak anlamlı şekilde farklılaşmaktadır.
: İstihdam istihdam güçlükleri otizm spektrum bozukluğu (OSB) OSB olan genç OSB olan gencin ebeveyni
The study aimed at identifying employment challenges among youth with Autism Spectrum Disorder (ASD)
from their parents’ perspective in Saudi Arabia. ASD Youth Employment Challenges Scale was applied to 85
parents of youth with ASD. Results concluded that employment challenges in Saudi Arabia are ASD-based
challenges, ASD youth’s family challenges, work environment challenges, and social challenges. There were no
statistically significant differences between the mean score of the responses of parents of youth with ASD to
employment challenges scale due to parent’s gender, children’s gender, and children’s age. There were
statistically significant differences between the mean score of the responses of parents of youth with ASD to
employment challenges scale due to the variable of receiving financial support, in favor of those who do not
receive support.
Employment employment challenges autism spectrum disorder (ASD) youth with ASD parents of youth with ASD
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.