Bu
araştırma, İlkokul ve Ortaokul Sosyal Bilgiler Ders Kitabı (SBDK) ve Öğretim
Programı’nın (ÖP) engellilik açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma
ile engelliliğe ilişkin kavramların, konu/temaların İlkokul ve Ortaokul SBDK ve
ÖP’nda ne şekilde, kaç kez ve hangi bağlamlarda ele alındığı tespit edilmeye
çalışılmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın veri toplama süreci Eylül 2018’de
başlayıp Şubat 2019'de tamamlanmıştır. Araştırmanın
verileri doküman incelemesi yoluyla elde edilmiş ve elde edilen veriler doküman
incelemesi aşamalarına uygun olarak içerik analizi tekniğiyle incelenmiştir.
Araştırma sonucu genel olarak değerlendirildiğinde; Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)
tarafından hazırlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’ndan (SBDÖP) yer
alan öğrenme alanının hepsinde ele alınan toplam 33 kazanımdan sadece iki
kazanım ile engellilik olgusuna yer verilmiştir. Ayrıca ders kitaplarında ise
toplam 33 farklı kavram ile engellilik konusuna dikkat çekilmiştir. Araştırma
bulguları çerçevesinde, engellilik olgusuna ilişkin mevcut kaynaklardaki
eksiklerin giderilmesine yönelik bir dizi önemli öneriden bulunulmuştur.
Sosyal bilgiler dersi öğretim programı engellilik olgusu sosyolojik bakış
This study aims to examine the Social Studies Textbook (SST) and Curriculum of Primary and Secondary Schools
in terms of disability. The study tries to figure out how, how many times and in what contexts the concepts and
themes related to disability are handled in the SST and Curriculum of Primary and Secondary Schools. Qualitative
research approach has been adopted in this research. Data collection process started in September 2018 and
finished in February 2019. The data of the study were obtained by document analysis and the data were analyzed
with the content analysis technique in accordance with the stages of document review. The results show, in general,
only two acquisitions out of the learning areas covered by the Social Studies Curriculum prepared by the Ministry
of National Education. In this area of learning, 33 grades in the 4th and 5th grades of the primary school and 33 in
the 6th grade and 31 in the 7th grade are given. With only two acquisitions, all of these gains were included in the
disability phenomenon. A total of 26 different concepts and 8 visuals in the textbooks have focused attention on
the issue of disability. Therefore, it has been concluded that the concept of disability in the SST and Curriculum
is treated very little. At the end of the research, a number of suggestions have been made to eliminate the
shortcomings in the existing sources of disability.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.