Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kaynaştırma Uygulamalarında Öğretmen Yardımcısının Görevlerine İlişkin Paydaş Görüşleri: Karma Yöntem Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 3, 561 - 587, 01.09.2020
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.563242

Öz

Genel eğitim sınıflarında özel gereksinimli çocukların âdil ve eşit eğitim
fırsatlarından yararlanması için öğretmen yardımcılarına ihtiyaç vardır.
Çalışmanın
amacı, kaynaştırma sınıflarında çalışan öğretmen yardımcısının görevleri
hakkında paydaşların (öğretmen, ÖY ve anne) görüşlerini incelemektir. Çalışma
nicel ve nitel yöntemlerin bir arada
kullanıldığı karma yöntem desenlerinden
zamanlı desen
ile yürütülmüştür. Paydaşların görüşleri öğretmen
yardımcısının yeterliklerinden oluşturulan anket ve
yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile
toplanmıştır. Anketin katılımcıları
(n=127) ve bireysel
görüşmelerin katılımcıları (n=24) Ankara’nın üç ilçesindeki resmi ve özel
anaokulları ile ilkokulların 1. 2. ve 3. sınıflarındaki özel gereksinimli
öğrencilerin öğretmenleri, öğretmen yardımcıları ve anneleridir.
Çalışmanın bulguları öğretmen yardımcılarının özel gereksinimli
öğrencilerin genel eğitim sistemine erişimini ve derslere katılımını sağlama,
akranları ile etkileşimini destekleme, problem davranışlarını önleme, güvenlik
tedbirleri alma ve öz bakım ihtiyaçlarını karşılama görevlerini yaparak
öğretmene ve öğrenciye yardımcı,
iletişimi kolaylaştırıcı,
güvenlikçi ve bakıcı
rolünü üstlendiklerini göstermiştir.

Kaynakça

  • Appl, D. (2006). First-Year early childhood special education teachers and their assistants: Teaching along with her. Teaching Exceptional Children, 38(6), 34-40.
  • Bernal, C., & Aragon, L. (2004). Critical factors affecting the success of paraprofessionals in the first two years of career ladder projects in Colorado. Remedial and Special Education, 25, 205-213.
  • Billingsley, B. S. (2004). Special education teacher retention and attrition: A critical analysis of the research literature. Journal of Special Education, 38, 2–4.
  • Boyer, M. A. & Overall, J. (1971). Paraprofessional training programs in junior colleges. Junior College Research Review, 5(6). ERIC Document 045088.
  • Broer, S. M., Doyle, M. B., & Giangreco, M. F. (2005). Perspectives of students with intellectual disabilities about their experiences with paraprofessional support. Exceptional Children, 71(4), 415-430.
  • Brown, T. S., & Stanton-Chapman, T. L. (2017). Experiences of paraprofessionals in US preschool special education and general education classrooms. Journal of Research in Special Educational Needs, 17, 18-30. doi:10.1111/1471-3802.12095
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific Research Methods] (23. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Causton-Theoharis, J. N.,& Malmgren, K. W. (2005). Increasing peer interactions for students with severe disabilities via paraprofessionals training. Exceptional Children, 71(4), 431-444.
  • Chopra, R. V., Sandoval-Lucero, E., Aragon, L., Bernal, C., Berg de Balderas, H., & Carroll, D. (2004). The paraprofessional role of connector. Remedial and Special Education, 25, 219–231.
  • Conroy, P.W. (2008). Paraprofessionals and students with visual impairments: Potential pitfalls and solutions. Review, 39(2). 43-54.
  • Feldman, E. K., & Matos, R. (2012). Training paraprofessionals to facilitate social interactions between children with autism and their typically developing peers. Journal of Positive Behavior Interventions, 15(3), 169-179.
  • French, N. K. (1998). Working together: Resource teachers and paraeducators. Remedial and Special Education, 19, 357-368.
  • French, N. K., & Chopra, R. (1999). Parent perspectives on the roles of paraprofessionals. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 24, 259- 272.
  • Frith, G. H., & Teller, H. E. (1982). Using paraprofessionals in programs for hearing-impaired children: A discussion of roles. Language, Speech, and Hearing Services in the Schools, 13, 172–176. doi:10.1044/0161-1461.1303.172
  • Giangreco, M. F. (2013). Teacher assistant supports in ınclusive schools: Research, practices and alternatives. Australasian Journal of Special Education, 37(2), 93-106. doi:10.1017/jse.2013.1
  • Giangreco, M. F., Edelman, S. W., Broer, S. M., & Doyle, M. B. (2001). Paraprofessional support of students with disabilities: Literature from the past decade. Exceptional Children, 68(1), 45-63.
  • Giangreco, M. F., Suter, J. C., & Doyle, M. B. (2010). Paraprofessionals in inclusive schools: A review of recent research. Journal of Educational and Psychological Consultation, 20(1), 41-57. doi:10.1080/10474410903535356
  • Giangreco, M. F., Yuan, S., McKenzie, B., Cameron, P., & Fialka, J. (2005). “Be careful what you wish for ...”: Five reasons to be concerned about the assignment of individual paraprofessionals. Teaching Exceptional Children, 37(5), 28-34.
  • Hall, L. J., Grundon, GS., Pope, C., & Romero, A. B. (2010). Training paraprofessionals to use behavioral strategies when educating learners with autism spectrum disorders across environments. Behavioral Interventions, 25, 37-51. doi: 10.1002/bin.294.
  • Hall, L. J., McClannahan, L. E., & Krantz, P. J. (1995). Promoting independence in integrated classrooms by teaching aides to use activity schedules and decreased prompts. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 30, 208- 217.
  • Hampden-Thompson, G., Diehl, J., & Kinukawa, A. (2007). Description and employment criteria of instructional paraprofessionals (No. NCES 2007- 008). Washington, DC: National Center for Educational Statistics.
  • Hughes, M. T., & Valle-Riestra, D. M. (2008). Responsibilities, preparedness, and job satisfaction of paraprofessionals: Working with young children with disabilities. International Journal of Early Years Education, 16(2), 163-173.
  • IDEA (1997). Individuals with Disabilities Education Act Amendments of 1997. Pub. L. 105-17, 20 U.S.C. § 300.324(a)(2)(iv)
  • Kaplan, G. R. (1977). From aide to teacher: The story of the career opportunities program. Retrevied from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED139798.pdf
  • Killoran, J., Templeman, T. P., Peters, J., & Udell, T. (2001). Identifying paraprofessional competencies for early intervention and early childhood special education. Teaching Exceptional Children, 34(1). 68-73.
  • Klingner, J. K. & Boardman, A. G. (2011). Addressing the ‘research gap’ in special education through mixed methods. Learning Disability Quarterly, 34 (3), 208–18.
  • Koegel, R. L., Kim, S., & Koegel, L. K. (2014). Training paraprofessionals to improve socialization in students with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(9), 2197-208. Retrevied from http://dx.doi.org/10.1007/s10803-014-2094-x
  • Layden, S., Hendricks, D., Inge, K., Sima, A., Erickson, D., Avellone, L. & Wehman, P. (2018). Providing online professional development for paraprofessionals serving those with ASD: Evaluating a statewide initiative. Journal of Vocational Rehabilitation, 48(2), 285-294. doi: 10.3233/JVR-180932
  • Minondo, S., Meyer, L., & Xin, J. (2001). The roles and responsibilities of teaching assistants in inclusive education: What’s appropriate? Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 26, 114–119.
  • Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Yönelik Ulusal Eylem Planı [National Action Plan for Individuals with Autism Spectrum Disorder] (2016-2019). 3 Aralık 2016 tarih ve 29907 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanmıştır.
  • Özaydın, L., ve Çolak, A. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ve “okul öncesi eğitimde kaynaştırma eğitimi hizmet içi eğitim programı”na ilişkin görüşleri [The views of preschool education teachers over mainstreaming education and over ın-service education program of mainstreaming education at preschool education]. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 189-226.
  • Özaydın, L. (2014). Sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan okulöncesi öğretmenlerinin öğretmen yardımcısı meslek elemanının görevlerine ilişkin görüşleri [The opinions of pre-school teachers about the duties of the teacher assistant in inclusion]. Sözlü bildiri. Uluslararası Erken Çocuklukta Müdahale Kongresi, 3-6 Nisan 2014, Antalya.
  • Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği [Special Education Services Regulation] (ÖEHY, 2018). 07.07.2018 tarih ve 30471 sayılı Resmi Gazete´de yayınlanmıştır.
  • Radford, J., Bosanquet, P., Webster, R. & Blatchford, P. (2015) Scaffolding learning for independence: clarifying teacher and TA roles for children with SEN, Learning and Instruction, 36, 1–10.
  • Ratcliff, N. J., Jones, C. R., Vaden, S. R., Sheenan, H. & Hunt, G. H. (2011). Paraprofessionals in early childhood classrooms: an examination of duties and expectations. Early Years, 31(2), 163- 179. doi: 10.1080/09575146.2011.576333
  • Riggs, C. G.,& Mueller, P. H. (2001). Employment and utilization of paraeducators in inclusive settings. The Journal of Special Education, 35(1), 54-62.
  • Robinson, S. E. (2011). Teaching paraprofessionals of students with autism to implement pivotal response treatment in inclusive school settings using a brief video feedback training package. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 26(2), 105-118.
  • Rosenberg, S. R., Robinson, C., & Fryer, G. E. (2002). Evaluation of paraprofessional home visiting services for children with special needs and their families. Topics in Early Childhood Special Education, 22(3), 158-168.
  • Samson, J. F., Li, K. & Hines, S. J., (2015). Effective use of paraprofessionals as early intervention reading tutors in grades K-3. Mentoring and Tutoring: Partnerships in Learning, 23(2), 164–177.
  • Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları [Inclusive applications in primary education]. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Sucuoğlu, N. B., Sarıca, A. D., Bakkaloğlu, H., ve Keçeli-Kaysılı, B. (2014). Paraprofesyoneller İçin Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı Kursu: Kursiyerler Ne Söylüyor? [The Small Steps Early Intervention Program Course for Paraprofessionals: What Paraprofessionals Have to Say?]. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 47(1), 377-396.
  • Takala, M. (2007). The work of classroom assistants in special and mainstream education in Finland. British Journal of Special Education, 34(1), 50–57. https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2007.00453.x
  • Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi [Turkey Higher Education Qualifications Framework] (TYYÇ) (2011). http://tyyc.yok.gov.tr/dosyalar/08022011-13%20ocak%20GK%20Karar%20metni.pdf
  • UNESCO (2017). A Guide for Ensuring Inclusion and Equity in Education. Paris: UNESCO. Retrevied from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000248254
  • Vittek, J. E. (2015). Promoting special educator teacher retention: A critical review of the literature. SAGE Open, 5(2), 1-6. doi: 10.1177/2158244015589994
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Seçkin yayıncılık, Ankara
  • Whitburn, B. (2013). The Dissection of Paraprofessional Support in Inclusive Education: ‘You're in Mainstream With a Chaperone’. Australasian Journal of Special Education. 37(2), 147-161. https://doi.org/10.1017/jse.2013.12
  • Watkinson, A. (2008). Leading and managing teaching assistants: A practical guide for school leaders, managers, teachers, and higher-level teaching assistants, Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Latife Özaydın 0000-0002-2975-1620

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özaydın, L. (2020). Kaynaştırma Uygulamalarında Öğretmen Yardımcısının Görevlerine İlişkin Paydaş Görüşleri: Karma Yöntem Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(3), 561-587. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.563242




The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download