PANDEMİ DÖNEMİNDE UZAKTAN EĞİTİMİN ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÖĞRENCİLERİN EBEVEYNLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ
Yıl 2021,
Cilt: 1 Sayı: 2, 121 - 147, 30.07.2021
Esra Üresin
Şerife Şenay İlik
Arzu Anıl
Eda Alıcıoğlugil
Öz
Bu araştırmada pandemi döneminde uzaktan eğitim alan özel gereksinimli öğrencilerin süreçten etkilenme düzeylerinin ebeveyn görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan katılımcılar özel gereksinimi olan çocukların ebeveynleridir. Araştırma Konya ve Iğdır illerinde gerçekleştirilmiş olup resmî özel eğitim sınıf ve okullarında eğitim gören 20 özel gereksinimli öğrencinin ebeveynlerinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeler Şubat-Mart-Nisan 2021 aylarını kapsayacak şekilde tamamlanmıştır. Görüşmeden elde edilen veriler nitel analiz tekniklerinden betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, ebeveynlerin online içerikleri faydalı görenler olduğu kadar çocukların gelişim seviyelerine uygun olmadığını görenler de mevcuttur. Bir başka sonuç ise ebeveynlerin çocuklarını derse girme konusunda pekiştireç ve ceza yöntemleri kullandığı yönündedir. Ayrıca online içeriklerle etkileşimin artmasının çocukların büyük çoğunluğunda uyku ve yemek düzensizlikleri ortaya çıkarmıştır. Aileler zararlı online içeriklerden çocuklarını korumak için çeşitli yöntemlere başvurmaktadır. Öğrencilerin aldığı uzaktan özel eğitimin hiçbir faydasını görmeyenlerin yanı sıra faydasını gören ebeveynler de bulunmaktadır. Bu ebeveynlerin görüşleri ise; ders tekrarının sağladığı yeni kazanımlar edindiği ve sosyalleşme sağladığı yönündedir.
Kaynakça
- Akbayrak, K., Vural, G. & Ağar, M. (2021). Özel Eğitim Öğretmenlerinin Koronavirüs Pandemisi Döneminde Uzaktan Eğitime İlişkin Deneyim ve Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 471-499.
- Avcıoğlu, H. (2011). Zihin Engelliler Sınıf Öğretmenlerinin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Hazırlamaya İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 12(1), 39-53.
- Basaran, M. & Aksoy, A. B. (2020). Parents’ views on the family lives in the coronavirus (COVID-19) outbreak process. The Journal of International Social
Research, 13(71), 668-678.
- Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (COVID-19) Pandemi Süreci ve Pandemi Sonrası Dünyada Eğitime Yönelik Değerlendirmeler: Yeni Normal ve Yeni Eğitim
Paradigması. AUAD, 6(3), 112-142.
- CDC. (2020). Center For Disease Control and Prevention [CDC] Caring for Children: Tips To Keep Children Healthy While School’s Out.
- Cortegiani, A., Ingoglia, G., Ippolito, M., Giarratano, A. & Einav, S. (2020). A Systematic Review on The Efficacy and Safety of Chloroquine for The
Treatment of COVID-19. Journal of Critical Care, 57, 279-283.
- Çetin, Ş & Ercan, T. (2021). Otizme Sahip Ergen Öğrencilerin Uzaktan Eğitim Deneyimlerinin Ebeveyn Aracılığı ile İncelenmesi. Anadolu Akademi Sosyal
Bilimler Dergisi, 3(1), 105-121.
- Frederick, JK, Raabe, GR, Rogers, VR & ark. (2020). Advocacy, Collaboration, and Intervention: A Model of Distance Special Education Support Services Amid COVID-19, Behavior Analysis in Practice, 13, 748-756.
- Fronapfel, B.H. & Demchak, M. (2020). School’s Out for COVID-19: 50 Ways BCBA Trainees in Special Education Settings Can Accrue Independent Fieldwork Experience Hours During the Pandemic. Behavior Analysis in Practice, 13(2), 312-320. https://doi.org/10.1007/ s40617-020-00434-x
- Glassy, D. & Tandon, P. (2020). Getting Children and Teens Outside While Social Distancing for COVID-19. Retrieved August 26, 2020, from American
Academy of Pediatrics [AAP] https://www.healthychildren.org/English/healthissues/conditions/COVID19/Pages/Getting-Children-and-Teens-Outside-While-Social-Distancing.aspx
- İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Geliştirilmiş 4. Baskı. Ankara. Pegem Akademi Yayınları.
- Karabulut, Ş. (2020). 7244 sayılı Kanun kapsamında yeni koronavirüs (COVID-19) salgınının ekonomik ve sosyal hayata etkilerinin azaltılması amacıyla alınan önlemler. Legal Mali Hukuk Dergisi, 16(185), 1291-1320.
- Karahan, S., Yıldırım Parlak, Ş., Demiröz, K., Kaya, M. & Kayhan, N. (2021). Annelerin Koronavirüs (COVID-19) sürecinde özel gereksinimli çocuklarının problem davranışları ile baş etme deneyimleri. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 79-105. doi: 10.14689/enad.25.4
- Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. 1. Baskı. Ankara. Pegem A Yayıncılık.
- Korkmaz, G. & Toraman, Ç. (2020). Are we ready for the post-COVID-19 educational practice? An investigation into what educators think as to online learning. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 4(4), 293-309.
- Kurt, A. & Kurtoğlu Erden, M. (2020). Koronavirüs Hastalığı 2019 Sürecinde Özel Gereksinimli Bireyler. Millî Eğitim Dergisi, 1105-1119. DOI: 10.37669/milliegitim.787606
- Külekçi Akyavuz, E., & Çakın, M. (2020). COVID-19 Salgınının Eğitime Etkisi Konusunda Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Turkish Studies Journal, 15(4), 723-
737.
- Livari, N., Sharma, S. & Ventä-Olkkonen, L. (2020). Digital Transformation of Everyday Life –How COVID-19 Pandemic Transformed The Basic Education of The Young Generation And Why İnformation Management Research Should Care? International Journal of Information Management, 102183.
https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102183.
- Mengi, A. & Alpdoğan, Y. (2020). COVID-19 Salgını Süresince Özel Eğitim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Süreçlerine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin
İncelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 49(1) 413-437.
- Özdemir, Ö. & Pala, A. (2020). Çocuklarda COVID-19 Enfeksiyonunun Tanısı, Tedavisi ve Korunma Yolları. Journal of biotechnology and strategic health
research. doi:10.34084/bshr.711208
- Papagiannidis, S., Harris, J. & Morton, D. (2020). WHO Led The Digital Transformation Of Your Company? A Reflection Of IT Related Challenges
During The Pandemic. International Journal of Information Management, 102166. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102166
- Parmigiani, D., Benigno, V., Giusto, M., Silvaggio, C. & Sperandio, S. (2021). Einclusion: online special education in Italy during the COVID-19
pandemic, Technology, Pedagogy and Education, 30(1), 111-124, DOI: 10.1080/1475939X.2020.1856714
- Reimers, F. M., & Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. OECD Report. https://learningportal.iiep.unesco.org/en/library/a-framework-to-guide-an-education-response-to-theCOVID-19-pandemic-of-2020
- Sardohan Yıldırım, A. & Bozak, B. (2021). COVID-19 Sürecinde Çoklu Yetersizliği Olan Çocukların Ailelerine Sunulan Destekler: Bir Durum Çalışması. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 154-172.
- Şenol, F. & Can Yaşar, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Süresinde Öğretmen ve Ebeveyn Gözünden “Özel Eğitim”. Millî Eğitim Dergisi, 49(1) 439-458.
- Turan, H. & Akkaynak, M. (2021). COVID-19 Pandemisinde Özel Gereksinimli Çocuklar ile Çalışan Öğretmenlerde Sağlık Anksiyetesinin Tükenmişlik
Üzerindeki Etkisi. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 8, 577-588.
- World Health Organization (WHO). (2020). Coronavirus disease (COVID-19) Dashboard. Confirmed cases, [cited 2020 feb 3]; Available from:
https://COVID19.who.int/
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.