Beklenmedik başarısızlık, bireyde mevcut olan performans ile beklenen
performans arasında belirgin bir farkın olmasıdır. Bu çalışmanın amacı beklenmedik
başarısızlığın tanımını yapmak ve beklenmedik başarısızlığın olası nedenleri üzerinde
durarak aile ve eğitimcilere önerilerde bulunmaktır. Yapılan sistematik literatür taraması
sonucunda ilk önce beklenmedik başarısızlığın tanımı yapılmış, sonrasındaysa
beklenmedik başarısızlığın olası nedenleri belirlenmiştir. Özel yetenekli bireylerde
beklenmedik başarısızlığın etmenleri iki başlık altında toplanmıştır: Bunlar bireysel
faktörler ve çevresel faktörlerdir. Bireysel faktörler, bireyden kaynaklanan nedenler,
motivasyon (iç motivasyon-dış motivasyon) ve mükemmeliyetçilik (olumlu
mükemmeliyetçi-olumsuz mükemmeliyetçi); çevresel faktörlerse aile, erken çocukluk
dönemi ve okul olarak ele alınmıştır. Özel yetenekli öğrencilerde başarısızlığın
oluşmasının en büyük nedenleri arasında bu öğrencilere uygun bireysel eğitim
programlarının uygulanmaması, öğretmenlerin ve ebeveynlerin özel yetenekli öğrenciler
ile ilgili yeterince bilgiye sahip olmaması yer almıştır. Bu çalışmada özel yeteneklilerin
akademik başarısızlık nedenleri ve beklenmedik başarısızlığın çözüm yolları incelenmiş,
bu makalenin önleyici ve iyileştirici çalışmalar kapsamında ailelere,
öğretmenlere ve alan yazına katkı sağlayacağı öngörülmüştür.
Özel yetenekli öğrenci beklenmedik başarısızlık aile okul erken çocukluk motivasyon mükemmeliyetçilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 3 |