Ağır ve çoklu yetersizliği olan bireyler karakteristikleri, yetenekleri ve
öğrenme ihtiyaçları açısından oldukça heterojen bir grubu oluştururlar. Bu bireylerin
özel ihtiyaçlarına en hassas şekilde cevap verebilmek için mevcut yeterliliklerini ve
bilgilerini değerlendirmek gerekir. Türkiye’de özel gereksinimli bireylerin eğitsel
değerlendirme ve tanılama süreci Rehberlik ve Araştırma Merkezleri (RAM) tarafından
yürütülmektedir. Bu nedenle de bu çalışma kapsamında ağır ve çoklu yetersizliği olan
bireylerin, eğitsel değerlendirme ve tanılama süreçlerine ilişkin, RAM öğretmenlerinin
görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel bir çalışma olan bu araştırmada, durum
çalışması türlerinden bütüncül tekli durum deseni kullanılmıştır. Araştırmaya Antalya
ilinde bulunan üç farklı RAM’da görev yapan, ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenen,
sekiz gönüllü öğretmen katılım sağlamıştır. Araştırmaya katılan katılımcılarla, yarı
yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir ve bu görüşmeler sonucunda elde edilen
veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara bakıldığında, ağır ve
çoklu yetersizliği olan bireylerin eğitsel değerlendirme ve tanılama süreçlerinin bütün
aşamalarında olumsuzluklar yaşandığı belirlenmiştir. Elde edilen bulgular
doğrultusunda ağır ve çoklu yetersizliği olan bireylerin, özelliklerine yönelik RAM’da
görev yapan öğretmenlere uygulamalı eğitimler düzenlenmesine, bu bireylerin, eğitsel
değerlendirme ve tanılama süreci için değerlendirme prosedürü oluşturulmasına, yine bu
bireylere yönelik ölçme ve değerlendirme araçlarının geliştirilmesine yönelik önerilerde
bulunulmuştur.
Ağır ve çoklu yetersizlik rehberlik ve araştırma merkezi eğitsel değerlendirme ve tanılama değerlendirme.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 3 |