Determining customer needs and ensuring customer satisfaction are very important and essential issues in educational services. The factors which cause this dissatisfaction must be determined and the necessary arrangements must be constructed to achieve these goals. In this study, the correct selection of quality factors and determination of priorities for improvement are aimed in the education sector. Taguchi's statistical experimental design method is used to identify and rank the factors affecting the quality to be improved by using importance-satisfaction model to measure the quality of educational services. First, a questionnaire assessing satisfaction of the education services is applied to 26 students studying in the Department of Industrial Engineering at Süleyman Demirel University and then it is asked them to evaluate the degree of education for the crucial importance of service quality factors which are asked in the earlier survey. After determining the factors to be improved by using the importance-satisfaction model, 4 critical factors to be urgently improved are determined with the Taguchi method by using a second survey asking to 12 students whether or not these factors be in the survey.
Service quality in Education Taguchi method Importance-satisfaction model.
Eğitim hizmetlerinde müşteri ihtiyaçlarını belirlemek ve memnuniyetini sağlamak oldukça önemli ve vazgeçilmez konulardır. Bu amaçlara ulaşmak için memnuniyetsizliğe neden olan faktörlerin belirlenmesi ve gerekli düzenlemelerin yapılmasına ihtiyaç vardır. Bu çalışmada, eğitim sektöründe kalite faktörlerinin doğru olarak seçilmesi ve iyileştirilme önceliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Eğitimde hizmet kalitesini ölçmek amacıyla önem-memnuniyet modeli kullanılarak, kaliteyi etkileyen iyileştirme yapılacak faktörleri tespit etmek ve sıralamada öncelikli olanları belirlemek için Taguchi'nin istatistiksel deney tasarımı yönteminden yararlanılmıştır. Süleyman Demirel Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü'nde öğrenim gören 26 öğrenciye öncelikle eğitim hizmetlerinden aldıkları memnuniyeti değerlendiren bir anket uygulanmış, daha sonra önceki ankette sorulan eğitimde hizmet kalitesi faktörlerine verdikleri önem derecelerini değerlendirmeleri istenmiştir. Önem-Memnuniyet modeli ile iyileştirme yapılacak faktörler belirlendikten sonra Taguchi yöntemi ile bu faktörler ankette olsun veya olmasın şeklinde 12 öğrenciye ikinci tip bir anket daha yapılarak memnuniyet dereceleri belirlenmiş ve acil iyileştirme yapılacak 4 kritik faktör belirlenmiştir.
Eğitimde hizmet kalitesi Taguchi metodu Önem-Memnuniyet modeli.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 19 Sayı: 2 |