BibTex RIS Kaynak Göster

Prediction of Freight Transport Impacts on Urban Road Volumes: A Case Study of Izmir

Yıl 2013, Cilt: 19 Sayı: 6, 231 - 239, 01.06.2013

Öz

Planning paradigms, which aim to overcome urban transport problems, have to evaluate the mobility prediction of goods besides the mobility of individuals. This is a requirement and it comes up with different scales and features in the cities which contain high density of regional interactions. Urban roads respond from freight transport due to economy besides relation of productions and consumptions. This study is an instance to generate solutions for future which tries to evaluate respective interaction in the process of urban planning and transport planning. Study area has been stated as the city Izmir, TURKEY. The exact area is the legal responsibility border of the law 3030. The location and impact of freight transport generation stations cause total freight transport demands to rise up. Concurrently, there is a high ratio of freight transport in the transit traffic. Freight vehicles may be seen in every level of roads due to features of the road network. Therefore, it has been aimed to correlate freight transport moves with the location and impacts of the freight generation stations. This study also assumes that freight transport moves may have some measurable reasons and may contain usable parameters, for this purpose. The measurement of freight transport in Izmir, the density of the vehicles which interacts with the several aggregation areas and the location or impacts of the freight transport generation stations in those areas have been tried to evaluate simultaneously. The stages of the paradigm are determined as below: • To determine the categories of the freight transport generation stations and measurement values on urban roads,• To draw the borders of several aggregations areas and CBD area borders by determining enumeration points,• To measure density of freight vehicles move in terms of inner traffic,

Kaynakça

  • Process Validation of Urban Freight and Logistics Models Donnelly, Rick/Thompson, Russell G./Wigan, Marcus, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 39, p. 400-408, Jan, 2012.
  • Kim, N.S. and Wee, B.V. The relative importance of factors that influence the break- even distance of intermodal freight transport systems. Journal of Transport Geography 19, 859–875, 2011.
  • Hooks, E.M., Zhang, X. and Faturechi, R. Measuring and maximizing resilience of freight transportation networks Computers & Operations Research. Computers & Operations Research 39, 1633–1643, 2012.
  • Gürsoy, M. Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Ülkemiz Yük Ulaşımında Çok Türlü Taşımacılığın Belirlenmesine Yönelik Bir Karar Destekleyici Model. Doktora Tezi, İstanbul, 2003. ve/veya Boyutlarının
  • Baindur, D. ve Viegas J.S. An agent based model concept for assessing modal share in inter-regional freight transport markets. Journal of Transport Geography 19, 1093–1105, 2011.
  • Janic, M. and Vleugel, J. Estimating potential reductions in externalities Trans-European freight Transportation Research Part D 17, 154–160, 2012.
  • Ceylan, Hü. Baykan, N., Haldenbilen, S. ve Ceylan, Ha. İzmir Limanına Yapılacak Ek Konteyner Terminalinin Depolama ve Elleçleme Kapasitesinin Araştırılması. 6. Ulusal Kıyı Mühendisliği Sempozyumu, 2007.
  • İzmir Ulaşım Ana Planı Çalışmaları, 2009. Yük Etütleri
  • Rapor, İzmir Büyükşehir Belediyesi, Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğü. DBM, 2011. Denizli Toplu Taşıma Düzenleme Projesi ve Yük Etütleri, Denizli Belediyesi.
  • Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ulaşım Maliyet Etütleri Şubesi Müdürlüğü (Şubat, 2011). Karayollarında
  • Ağır Taşıt Trafiğinin ve Yük Taşımacılığının Özellikleri ve Eğilimleri, 2007-2008-2009 Yılı Etüt Sonuçları. 9 Ek A KODLAR ARAZİ KULLANIŞ Alan (Ha) Sayıları (Kişi) (Giriş)(Adet) Nazım İmar Planı Kullanışı Kordon Dağılımı Dış Kordon-Ara Kordon-İç Kordon
  • A – TOPTANCI HALLERİ A1 A2 İzmir Balık Hali (Güzelbahçe) TOPLAM 1062288 5400 1067688 BHA BHA DK+AK 20
  • B - NAKLİYATÇI TOPLANMA AMBARLARI Kurumsal Toplanma B2 İneko Depolama Depolama Mevut Park Yerleri (Kamyon ve Tır) B1 Işıkkent Ambarı 0,7 8,7 27405 M DK+AK 205
  • C - ÇARŞILAR ve SİTELER C2 C5 C1 Gıda Çarşısı TOPLAM 20000 10000 175000 205000 1832253 M Küçük Sanatlar Yok İK 137
  • D - ALT MERKEZLER (MİA) D1 D2 C3 C4 F12 Karabağlar K.Sanayi Merk. TOPLAM 24192 27216 38000 4752 71280 165440 185278 TK Ticaret Ticaret Planı yok Planı yok DK+AK 383
  • E - ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ Küçük Kapasite (0-100 işçi) E3 E7 E9 E11 E15 E16 E17 E18 E20 Karşıyaka Tansaş 2,2 0,15 0,3 0.3 0,2 0,7 1,5 0,2 0,3 16 3024 TM Planı yok DK+AK
  • Orta Kapasite (100-500 işçi) E1 E8 E10 E2 E13 E14 E5 E19 E21 E22 Çiğli Kipa 3,5 3,2 0.8 7,8 3,5 6,7 1,3 0,7 7,8 2,5 1107 M M DK+AK
  • Orta Kapasite (500 + işçi) E12 E4 E6 Limontepe Outlet 18,3 1,9 0,7 26827 Ticaret M2 DK+AK DK+AK TOPLAM 63,4 577482 F - SANAYİ BÖLGELERİ
  • Küçük Sanayi Bölgeleri F1 F2 F3 F6 F9 F13 Sanayi Sitesi 26 1156 Sanayi Sanayi DK+AK
  • Bölgesel Sanayi Kurumları 57420 66816 98076 F10 Çimentaş-Metaş 2500 4000 3500 Sanayi
  • Kentsel Çalışma (K.Ç) Sanayi Sanayi DK+AK Organize Sanayi Bölgeleri 12372 F14 F15 F4 F11 Buca Ege Giyim OSB 14500 Serbest Bölge Küçük sanatlar OSB Sanayi Sanayi 50 3500 16560 DK+AK DK+AK 1308 54790 2070387
  • G - DEPOLAMA ALANLARI 18000 28000 G2 Kaynaklar Depo 1000 4000 Planı iptal Planı iptal İK DK+AK TOPLAM 5000
  • H - DENİZ/HAVA LİMANLARI ve GARLAR 660 1000 641 391824 H3
  • Adnan Menderes H.limanı 70 Liman Alanı DDY Lojman Havaalanı Havaalanı DK+AK TOPLAM 2301 1302264 I - KAMU KURUMLARI 25200 F5
  • Dsi- Zeytincilik Enstitüsü 235 Üniversite (EÜ) Üniversite(EÜ) DK+AK TOPLAM GENEL TOPLAM 58 281 439183 7084058

Yük Taşımacılığının Şehir İçi Karayolu Hacmine Etkilerinin Kestirimi: İzmir Örneği

Yıl 2013, Cilt: 19 Sayı: 6, 231 - 239, 01.06.2013

Öz

Şehir içi ulaşım sorunlarının çözümüne ilişkin planlama yaklaşımlarında bireylerin yolculuk taleplerinin yanı sıra her türden malların hareketlerinin kestirimlerinin de dikkate alınması gerekmektedir. Bu gereklilik her ölçekteki ve özellikle yoğun bölgesel ilişkiler içeren şehirler için farklı düzey ve biçimlerde ortaya çıkmaktadır. Üretim ve tüketim ilişkilerinin yanı sıra ekonomi nedeniyle de şehir yol ağlarının doğrudan yük taşımacılığından etkilendiği görülmektedir. Çalışma bu etkilenmenin şehir planlama ve ulaştırma sürecinde ele alınıp ileriye dönük çözümler kapsamında nasıl değerlendirilebileceğine ait bir örnek yaklaşım olarak düşünülmüştür. Örnek olarak İzmir merkez şehirsel alanı alınmıştır. Bu alan yaklaşık olarak İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin 3030 sayılı yasa dönemindeki yetki ve sorumluluk sınırlarını kapsamaktadır. Yük yaratım merkezlerinin şehir içindeki konumları ve ağırlıkları, yük hareketi niteliğindeki toplam taleplerin ortaya çıkmasına doğrudan neden olmaktadır. Aynı zamanda transit trafik içinde de yoğun bir biçimde yük taşıtlarının bulunduğu görülmektedir. Şehir içi yol ağlarının özellikleri nedeniyle yük taşıtlarının her kademedeki yollar üzerinde görülmesi de olasıdır. Bu nedenlerle yük taşıt hareketleri yoğunluklarının, yük yaratım merkezlerinin konum ve ağırlıklarıyla ilişkilendirilmesi düşünülmüştür. Yük hareketlerinin çeşitli nedensellik ilişkileriyle ölçümünün geliştirilebileceği, bu amaçla kullanılabilir parametrelerin var olabileceği, bu çalışmanın varsayımları olarak kabul edilmiştir. Çalışmada İzmir'deki yük taşımacılığının ölçümü, metropoliten iş merkezini ve bazı kümeleşme alanlarını çevreleyen sınırlardan geçen taşıtların yoğunluğu ile bu alanların sınırları içindeki yük yaratım merkezlerinin konumları ve ağırlıkları birlikte değerlendirilmeye çalışılmıştır. Yaklaşımın aşamaları ise;• İzmir'de yük yaratım merkezlerinin türleri, konumları, ağırlıkları ve karayolu trafiğinde yaklaşık ölçüm değerlerinin saptanması.• İş merkezi çevresinden geçen sınır ile bazı kümeleşme alanlarının sınırlarının çizilmesi, sayım noktalarının belirlenmesi.• İç trafik açısından yük taşıt hareketlerinin yoğunluklarının saptanması, olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Process Validation of Urban Freight and Logistics Models Donnelly, Rick/Thompson, Russell G./Wigan, Marcus, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 39, p. 400-408, Jan, 2012.
  • Kim, N.S. and Wee, B.V. The relative importance of factors that influence the break- even distance of intermodal freight transport systems. Journal of Transport Geography 19, 859–875, 2011.
  • Hooks, E.M., Zhang, X. and Faturechi, R. Measuring and maximizing resilience of freight transportation networks Computers & Operations Research. Computers & Operations Research 39, 1633–1643, 2012.
  • Gürsoy, M. Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Ülkemiz Yük Ulaşımında Çok Türlü Taşımacılığın Belirlenmesine Yönelik Bir Karar Destekleyici Model. Doktora Tezi, İstanbul, 2003. ve/veya Boyutlarının
  • Baindur, D. ve Viegas J.S. An agent based model concept for assessing modal share in inter-regional freight transport markets. Journal of Transport Geography 19, 1093–1105, 2011.
  • Janic, M. and Vleugel, J. Estimating potential reductions in externalities Trans-European freight Transportation Research Part D 17, 154–160, 2012.
  • Ceylan, Hü. Baykan, N., Haldenbilen, S. ve Ceylan, Ha. İzmir Limanına Yapılacak Ek Konteyner Terminalinin Depolama ve Elleçleme Kapasitesinin Araştırılması. 6. Ulusal Kıyı Mühendisliği Sempozyumu, 2007.
  • İzmir Ulaşım Ana Planı Çalışmaları, 2009. Yük Etütleri
  • Rapor, İzmir Büyükşehir Belediyesi, Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğü. DBM, 2011. Denizli Toplu Taşıma Düzenleme Projesi ve Yük Etütleri, Denizli Belediyesi.
  • Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ulaşım Maliyet Etütleri Şubesi Müdürlüğü (Şubat, 2011). Karayollarında
  • Ağır Taşıt Trafiğinin ve Yük Taşımacılığının Özellikleri ve Eğilimleri, 2007-2008-2009 Yılı Etüt Sonuçları. 9 Ek A KODLAR ARAZİ KULLANIŞ Alan (Ha) Sayıları (Kişi) (Giriş)(Adet) Nazım İmar Planı Kullanışı Kordon Dağılımı Dış Kordon-Ara Kordon-İç Kordon
  • A – TOPTANCI HALLERİ A1 A2 İzmir Balık Hali (Güzelbahçe) TOPLAM 1062288 5400 1067688 BHA BHA DK+AK 20
  • B - NAKLİYATÇI TOPLANMA AMBARLARI Kurumsal Toplanma B2 İneko Depolama Depolama Mevut Park Yerleri (Kamyon ve Tır) B1 Işıkkent Ambarı 0,7 8,7 27405 M DK+AK 205
  • C - ÇARŞILAR ve SİTELER C2 C5 C1 Gıda Çarşısı TOPLAM 20000 10000 175000 205000 1832253 M Küçük Sanatlar Yok İK 137
  • D - ALT MERKEZLER (MİA) D1 D2 C3 C4 F12 Karabağlar K.Sanayi Merk. TOPLAM 24192 27216 38000 4752 71280 165440 185278 TK Ticaret Ticaret Planı yok Planı yok DK+AK 383
  • E - ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ Küçük Kapasite (0-100 işçi) E3 E7 E9 E11 E15 E16 E17 E18 E20 Karşıyaka Tansaş 2,2 0,15 0,3 0.3 0,2 0,7 1,5 0,2 0,3 16 3024 TM Planı yok DK+AK
  • Orta Kapasite (100-500 işçi) E1 E8 E10 E2 E13 E14 E5 E19 E21 E22 Çiğli Kipa 3,5 3,2 0.8 7,8 3,5 6,7 1,3 0,7 7,8 2,5 1107 M M DK+AK
  • Orta Kapasite (500 + işçi) E12 E4 E6 Limontepe Outlet 18,3 1,9 0,7 26827 Ticaret M2 DK+AK DK+AK TOPLAM 63,4 577482 F - SANAYİ BÖLGELERİ
  • Küçük Sanayi Bölgeleri F1 F2 F3 F6 F9 F13 Sanayi Sitesi 26 1156 Sanayi Sanayi DK+AK
  • Bölgesel Sanayi Kurumları 57420 66816 98076 F10 Çimentaş-Metaş 2500 4000 3500 Sanayi
  • Kentsel Çalışma (K.Ç) Sanayi Sanayi DK+AK Organize Sanayi Bölgeleri 12372 F14 F15 F4 F11 Buca Ege Giyim OSB 14500 Serbest Bölge Küçük sanatlar OSB Sanayi Sanayi 50 3500 16560 DK+AK DK+AK 1308 54790 2070387
  • G - DEPOLAMA ALANLARI 18000 28000 G2 Kaynaklar Depo 1000 4000 Planı iptal Planı iptal İK DK+AK TOPLAM 5000
  • H - DENİZ/HAVA LİMANLARI ve GARLAR 660 1000 641 391824 H3
  • Adnan Menderes H.limanı 70 Liman Alanı DDY Lojman Havaalanı Havaalanı DK+AK TOPLAM 2301 1302264 I - KAMU KURUMLARI 25200 F5
  • Dsi- Zeytincilik Enstitüsü 235 Üniversite (EÜ) Üniversite(EÜ) DK+AK TOPLAM GENEL TOPLAM 58 281 439183 7084058
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Yıldırım Oral Bu kişi benim

Görkem Gülhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 19 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Oral, Y. ., & Gülhan, G. . (2013). Yük Taşımacılığının Şehir İçi Karayolu Hacmine Etkilerinin Kestirimi: İzmir Örneği. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 19(6), 231-239. https://doi.org/10.5505/pajes.2013.21939
AMA Oral Y, Gülhan G. Yük Taşımacılığının Şehir İçi Karayolu Hacmine Etkilerinin Kestirimi: İzmir Örneği. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. Haziran 2013;19(6):231-239. doi:10.5505/pajes.2013.21939
Chicago Oral, Yıldırım, ve Görkem Gülhan. “Yük Taşımacılığının Şehir İçi Karayolu Hacmine Etkilerinin Kestirimi: İzmir Örneği”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 19, sy. 6 (Haziran 2013): 231-39. https://doi.org/10.5505/pajes.2013.21939.
EndNote Oral Y, Gülhan G (01 Haziran 2013) Yük Taşımacılığının Şehir İçi Karayolu Hacmine Etkilerinin Kestirimi: İzmir Örneği. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 19 6 231–239.
IEEE Y. . Oral ve G. . Gülhan, “Yük Taşımacılığının Şehir İçi Karayolu Hacmine Etkilerinin Kestirimi: İzmir Örneği”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 19, sy. 6, ss. 231–239, 2013, doi: 10.5505/pajes.2013.21939.
ISNAD Oral, Yıldırım - Gülhan, Görkem. “Yük Taşımacılığının Şehir İçi Karayolu Hacmine Etkilerinin Kestirimi: İzmir Örneği”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 19/6 (Haziran 2013), 231-239. https://doi.org/10.5505/pajes.2013.21939.
JAMA Oral Y, Gülhan G. Yük Taşımacılığının Şehir İçi Karayolu Hacmine Etkilerinin Kestirimi: İzmir Örneği. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2013;19:231–239.
MLA Oral, Yıldırım ve Görkem Gülhan. “Yük Taşımacılığının Şehir İçi Karayolu Hacmine Etkilerinin Kestirimi: İzmir Örneği”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 19, sy. 6, 2013, ss. 231-9, doi:10.5505/pajes.2013.21939.
Vancouver Oral Y, Gülhan G. Yük Taşımacılığının Şehir İçi Karayolu Hacmine Etkilerinin Kestirimi: İzmir Örneği. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2013;19(6):231-9.





Creative Commons Lisansı
Bu dergi Creative Commons Al 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.