In this study, the class-C fly ash, lime and phosphogypsum were used with water to produce fly ash-limephosphogypsum (FaL-G) based binders. The dry unit weight, water absorption, compressive and flexural strength of the specimens was determined after 28 days of their preparation. On the basis of the test results, it was concluded that phosphogypsum decreased the compressive and flexural strength while fly ash increased. It was also concluded that the curing conditions have an important influence on the strengths of FaL-G specimens. These binders gain furthers strength after 28 days. For the strength requirements, phosphogypsum content should be constant as 20%. The water absorption and thermal conductivity of the specimens increases with the increase in phosphogypsum content. Also the increase in the amount of phosphogypsum addition caused a reduction in the dry unit weight of the specimens. The test results show that these binders may be utilized in production of construction elements such as blocks, masonry mortars and controlled low-strength materials.
Bu çalışmada uçucu kül, kireç ve fosfoalçı kullanılarak uçucu kül-kireç-fosfoalçı esaslı bir bağlayıcı üretilmiştir. 28 günlük numunelerin su emme, kuru birim ağırlık, basınç ve çekme dayanımları tayin edilmiştir. Deney sonuçlarına göre fosfojips basınç ve çekme dayanımını azaltırken, uçucu kül dayanımları arttırmaktadır. Kür koşulları da dayanımlar üzerinde etkili olmaktadır. Uçucu kül-kireç-fosfoalçı esaslı bu bağlayıcı 28 günden sonra dayanım kazanmaktadır. Dayanım gerekliliği nedeniyle fosfoalçı oranı %20 olarak sabit tutulmalıdır. Numunelerin su emmesi ve ısı iletkenliği fosfoalçı oranı ile artmaktadır. Aynı zamanda fosfoalçı oranındaki artış birim ağırlığın azalmasına neden olmaktadır. Deney sonuçları geliştirilen bağlayıcının blok eleman, harç ve düşük dayanımlı malzeme üretiminde kullanılabileceğini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 13 Sayı: 2 |