Termoelektrik
jeneratörler, Seebeck termoelektrik etkisine göre çalışan, sıcak ve soğuk
yüzeylerde sıcaklık farkından yararlanarak DC gerilim üreten, hareketli
parçaları olmayan uzun ömürlü elektrik üreteçleridir. Termoelektrik modüllerin
yüzeyleri arasında sıcaklık farkının meydana geldiği her durumda doğrudan
elektrik üretebilmesi içten yanmalı motorların egzoz sistemlerinde ilk
çalışmadan itibaren elektrik üretimini mümkün kılmaktadır. Düşük devirlerde
alternatör veriminin azalması sebebiyle termoelektrik jeneratörlerin içten
yanmalı motorlarda ısınma sürecinde geri kazanımının incelenmesi oldukça
önemlidir. Bu çalışmada termoelektrik jeneratörler kullanılarak içten yanmalı
benzinli bir motorun ısınma sürecinde egzoz atık ısı geri kazanımı sağlanmış,
oluşan 3 farklı sıcaklık farkında elde edilen elektriksel kazanımlar
incelenmiş, deneysel ve benzetim sonuçları karşılaştırılmıştır. Modül yüzeyleri
arasında maksimum ∆T=165 °C sıcaklık farkı elde edilmiştir. Yapılan deneylerde
ΔT=165 °C, RL=10 Ω yük direncinde maksimum 6.75 V gerilim, 0.65 A akım elde
edilmiştir. Deneysel ve benzetim sonuçları genel olarak uyumludur.
Thermoelectric
generators are long-life electricity generators that operate according to the
Seebeck thermoelectric effect and produce DC voltage by utilizing the
temperature difference on hot and cold surfaces, without moving parts. The
ability to generate electricity directly in any situation where the temperature
difference between the surfaces of the thermoelectric modules arises makes it
possible to generate electricity from the first time in the exhaust systems of
the internal combustion engines. It is very important to examine the recovery
of the thermoelectric generators in the heating process in the internal
combustion engines due to the reduced generator efficiency at low revs. In this
study, thermoelectric generators were used to provide exhaust heat recovery in
heating process of an internal combustion gasoline engine, electrical gains
obtained at three different temperature averages were investigated and
experimental and simulated results were compared. A maximum ΔT = 165 °C
temperature difference was obtained between the module surfaces. In the
experiments performed, ΔT = 165 °C, RL = 10 Ω load resistance, maximum 6.75 V
voltage, 0.65 A current is obtained. Experimental and simulation results are
generally in coherence.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 24 Sayı: 4 |